רוסיה דוחה את התחקיר הישראלי: ישראל אשמה – פעילותה כפוית טובה

משרד ההגנה הרוסי מפרסם דוח על הפלת המטוס הרוסי ומאשים את ישראל כאחראית: "המידע שישראל העבירה לרוסיה היה מטעה, חיל האוויר השתמש במטוס הרוסי כמגן מפני טילי נ"מ, מעשי ישראל הם חובבנות או רשלנות פושעת, המעשה מבטא כפיות טובה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

משרד ההגנה הרוסי פרסם הבוקר (ראשון) דוח מקיף ומפורט על נסיבות הפלת המטוס הרוסי על ידי סוללת נ"מ סורית לאחר תקיפת חיל האוויר הישראלי בלטקיה. באירוע נספו 15 אנשי צוות רוסים, והאירוע גרם למתיחות ביחסי ירושלים ומוסקבה. דובר משרד ההגנה הרוסי האשים את ישראל כאחראית להפלת המטוס וכי טען כי ראשי צה"ל לא מעריכים את היחסים עם מוסקבה.

הדובר איגור קונשנקוב אמר במסיבת העיתונאים כי חיל האוויר הישראלי הטעה את הרוסים באמצעות הצגת מידע לא נכון בנוגע לשטח שבו תוכננה התקיפה בסוריה ב-17 בספטמבר – ולכן המטוס הרוסי לא יכל לנוע למרחב בטוח.

במשרד ההגנה הרוסי שבו והאשימו את ישראל כי היא השתמשה במטוס המודיעין הרוסי כ"מגן" מול טילי הנ"מ – מפני שיש לו "חתימה" רחבה יותר. "טייסי ה-F-16 השתמשו בכלי הטיס הרוסי כמגן מפני מערכות הגנה אוויריות של סוריה", הוא אמר בתדרוך העיתונאים במוסקבה.

לפי המידע החדש שהוצג בהצהרה, צוות המטוס הרוסי החל בנחיתת חירום לאחר שנפגע מטיל ששיגרו אנשי נ"מ סורים, וטייסי מטוסי ה-F-16 הישראליים השתמשו במטוס הרוסי כ"מגן" מפני מערכות ההגנה האוויריות של סוריה. דובר המשרד אמר עוד כי מטוס ישראלי טס לכיוון המטוס הרוסי – במה שנחשב על-ידי הרוסים כתקיפה נוספת של מערכות ההגנה הסוריות.

בדוח הרוסי נטען כי "מידע מטעה לא אפשר לאיליושין 20 (מטוס הביון הרוסי) להגיע בזמן למקום בטוח. לא סופק מידע על מיקום מטוסי ה-F-16 , ולאחר התקיפה – מטוסי צה"ל התכוננו לתקיפה נוספת ב-21:51. הנ"מ הסורי ראה זאת כתקיפה נוספת. חיל האוויר הישראלי ידע שכלי הטיס הרוסי נמצא באוויר וכי הוא יותקף קרוב לוודאי ויזוהה בטעות כמטוס ישראלי.

"הם השתמשו במטוס כמגן מאש הנ"מ הסורית. מפקד האיליושין דיווח ב-22:07 כי הוא תחת אש ואז נעלם מהרדאר. ב-22:29 קצין בפיקוד הרוסי דיווח לקצין ישראלי כי כלי הטיס נמצא במצוקה: 'אנחנו דורשים שהמטוסים הישראלים יעזבו את האזור'. ב-22:40 המטוסים הישראליים עזבו את האזור. ב-22:53 דיווח הקצין הישראלי כי המטוסים עזבו את המרחב האווירי הסורי".

הדובר הרוסי ציין כי "המידע השגוי שסיפקו הישראלים לגבי מיקום התקיפה לא אפשרו למטוס הרוסי לצאת בבטחה מהאזור. הישראלים ידעו שמערכות הנ"מ הסוריות לא יזהו את המטוס הרוסי כמטוס רוסי והשתמשו בו כמגן אנושי. אחרי התקיפה, המטוסים הישראליים המשיכו לפטרל מול החוף והפעילו לוחמה אלקטרונית. הפעילות של חיל האוויר הישראלי לקתה לכל הפחות בחובבנות, אם לא בהתנהגות פלילית, ולכן המסקנה שלנו היא שישראל אחראית למה שקרה".

הוא הפריך את טענות הצבא כי מטוסי הקרב הישראליים כבר היו בשטח האווירי של ישראל בזמן שהצבא הסורי שיגר את הטילים שפגעו במטוס הרוסי – ואמר כי מטוסי ה-F-16 עזבו את האזור רק 10 דקות אחרי שהתקבל המידע על ההפלה.

הדובר ציין גם כי כפיות הטובה של ישראל נובעת למרות הסיוע הרוסי לישראל. הוא פירט ואמר כי רוסיה סייעה בין היתר בסיורי המשטרה הצבאית הרוסית בגבול הגולן, שנועדה להבטיח מניעת ירי לעבר שטח ישראל, העברת הטנק מסולטן יעקוב לבקשת הרמטכ"ל איזנקוט ובנוכחות נתניהו. הוא ציין כי רוסיה נענתה לבקשת ישראל לחפש אחר שרידי חללים ישראלים בסוריה באזור שבשליטת דאעש. לדבריו, במהלך פעולות החיפוש נפצע חייל רוסי. "כפיות הטובה נובעת משורת פעולות של סיוע רוסי לישראל", אמר דובר משרד ההגנה הרוסי

על שיתוף הפעולה בין שתי המדינות, הוסיף דובר משרד ההגנה הרוסי כי במהלך פעולת מנגנון התיאום בין הצבאות – רוסיה מסרה לישראל 310 הודעות על התקרבות מסוכנת, ואילו ישראל העבירה רק 25 הודעות, גם הן זמן קצר לפני התקיפות.

כזכור, באתר YNET נחשף בשבוע שעבר התחקיר הישראלי שנפרס על פני כ-40 עמודים, באנגלית וברוסית שבו מתואר את אשר אירע והוצג על ידי המשלחת הישראלית לרוסי, אך הם כאמור דחו אותו. לפי הדו"ח מערך הנ"מ הסורי הפעיל כמה סוללות נ"מ שפרוסות ברחבי סוריה. סוללות אלה ירו במשך יותר מחצי שעה, גם בזמן שמטוסי הקרב הישראליים שבו לבסיסם. כיווני הירי, לפי המפות הצה"ליות שהוצגו לרוסים, לא הותירו מקום לספק: ירי הנ"מ הסורי כלל עשרות רבות של טילים מסוגים שונים, בהם SA-5, טיל גדול ומתקדם שגרם להפלת מטוס הקרב הישראלי בשמי הגליל בחודש פברואר האחרון.

כיווני הירי שעל המפות הם לכל עבר: הנ"מ הסורי ירה דרומה לכיוון לבנון, מזרחה לעומק סוריה וגם מערבה, לים – היכן שחג באותן דקות המטוס הרוסי שהופל. כיווני הירי הרבים של הנ"מ הסורי מעידים על "השתוללותו", לפי הדו"ח הצה"לי. בדו"ח מופיעות גם תמונות לוויין של האתרים שהותקפו על ידי חיל האוויר, שמוכיחות לפי הגרסה הישראלית, ובניגוד לגרסה הסורית הרשמית והמצולמת שפורסמה אמש, שמדובר במפעלים צבאיים לדיוק רקטות ולא במפעלי אלומיניום כפי שטען משטרו של אסד.

מעבר לאירוע הנקודתי עצמו, בכירי חיל האוויר הציגו לעמיתיהם הרוסים את הבעיה הגדולה יותר, שעלולה לחזור על עצמה בעתיד – נתוני צה"ל מלמדים כי עד לחודש פברואר האחרון, מערך הנ"מ הסורי, שהוא הצפוף והגדול במזרח התיכון, ירה טילים בודדים מול גיחות התקפיות של חיל האוויר. לפעמים הופעלה סוללה אחת בלבד, מתוך הערכה כי מול סוללות ההגנה הללו ניצב חיל האוויר החזק באזור ומהחזקים בעולם.

אלא שבפברואר הגיע המפנה: מטוס F-16 ישראלי הופל בשעת בוקר מוקדמת בגליל על ידי הנ"מ הסורי, לאחר תקיפת משגר מל"ט איראני במהלך הלילה. המל"ט עצמו חדר לשמי ישראל בבקעת הירדן ויורט. ההפלה ההיסטורית, לראשונה זה שלושה עשורים, עוררה תיאבון במערך הנ"מ הסורי. מלבד חימוש מחדש ומהיר במלאי טילים חדשים ובסוללות מתקדמות על ידי רוסיה, שבועות לאחר שהושמדו בעקבות ההפלה כמחצית מהסוללות, גדלה גם התעוזה.

מאז, בכל גיחה התקפית משוגרים טילי נ"מ רבים, לעיתים עשרות, לעבר מטוסי הקרב של חיל האוויר. השיא הגיע ב-10 במאי עם שיגור של כ-170 טילי נ"מ לעבר עשרות מטוסי חיל האוויר שתקפו יותר מ-50 יעדים איראניים ברחבי סוריה, בליל מבצע "בית הקלפים".

גם בגיחות הבאות של חיל האוויר בסוריה נורו כמויות גדולות וחריגות של טילי נ"מ סוריים. מנגנון תיאום בין הצבא הסורי לרוסי פועל אף הוא במצבים כאלה, אך ככל הנראה, לפי הגרסה הצה"לית, הוא כלל טעויות שהובילו לתוצאה הקשה. הפעולות האוויריות הישראליות יימשכו תוך תיאום עם הרוסים, אך לא מן הנמנע שהאירוע הנוכחי יגדיל עוד יותר את התעוזה הסורית ואולי גם האיראנית/חיזבאללאית, לפעול נגד ישראל בתקיפות הבאות.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס הבוקר להפלת המטוס הרוסי והמתיחות מול מוסקבה, "אנחנו פעלנו ופועלים בשיקול דעת ובאחריות, ורק במקרים שאין לנו ברירה אחרת. לכן שום דבר לא השתנה, ולא ישתנה. זאת המדיניות שלנו".

בראיון ל'כאן רשת ב' הוסיף השר ליברמן: "הבהרנו שלא נאפשר להפוך את אדמת סוריה לבסיס קדמי איראני כנגד מדינת ישראל. אנחנו נמשיך לפעול, כדי למנוע את זה יש לנו את כל הדרכים וכל האפשרויות. אנחנו לא מתכוונים לנהל ויכוח קולני בתקשורת עם רוסיה. . פעלנו כמו שפעלנו תמיד, בהתאם לאותו מנגנון תיאום וכך נפעל הלאה…זה לא עידן חופש פעולה אלא של אין ברירה. אנחנו מזהים איום של אינטרסים קיומיים על מדינת ישראל. כל האחריות על התקרית הקשה היא על סוריה, על צבא אסד. זה לא תחקיר אלא עובדות".

לדבריו, "אני חושב שכל הסיפור נמצא תחת בקרה ושליטה, מנהלים דיאלוג כל הזמן ומדברים. התמונה והעובדות ברורות, לכן אני מאמין שדברים יחזרו לקדמותם. אנחנו בהחלט חושבים שיש פה הגזמה, גם בתקשורת וגם ברטוריקה, שהיא לא משקפת את רמת הדיונים שלנו והמגעים שיש בימים האחרונים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture