מליאת הכנסת אתמול. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

קואליציה שברירית: ההתנגדות של כחלון ל"חוק סער" והדיל שהציע ליברמן

מצבה של הקואליציה ממשיך להיות על קרעי תרנגולות וראש הממשלה דורש לקדם את החוק שיצמצם את סמכויותיו של הנשיא. בינתיים, ח"כ אורן חזן מבטיח לא לעשות צרות ויו"ר הקואליציה מזהיר: "מי שיחבל ביציבות הקואליציה פשוט ילך הביתה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מצבה של הקואליציה ממשיך להיות שברירי ונראה שיו"ר הקואליציה ועוזריו יצטרכו לעבוד קשה מאוד בחודשים הקרובים. מספר הצעות חוק שעומדות על סדר היום יתקשו לעבר במצב הנוכחי, חוק הגיוס, חוק נאמנות ברבות והחוק שכל כך חשוב לנתניהו וזכה לכינוי "חוק גדעון סער".

כידוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו מעוניין לקדם את חוק שינוי סמכויות הנשיא כבר בקרוב, אולם יו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, מתנגד למהלך. הסיבה לכך, אומרים בסיעת כולנו, קשורה לשינוי בנוסח החוק שהובא בפניהם לאחרונה, ומכניס אלמנטים נוספים שלא הובאו בחשבון על ידיהם עד כה.

עד כה עסק נוסח החוק שיוזמים בליכוד בשינוי סמכויות הנשיא כך שיוכל להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש מפלגה בלבד. זאת במקום הנוסח המופיע כיום ב"חוק יסוד: הממשלה", שלפיו כל חבר כנסת מן המניין יכול לקבל מהנשיא את המנדט להרכיב ממשלה. נתניהו הבהיר כי חשש שהשר לשעבר גדעון סער מתכנן מהלך חתרני ובשל כך הודיע שישנה את החוק. עד כאן הייתה הסכמה של כל סיעות הקואליציה לשינוי, אלא שבדרך התווספו עוד שינויים נוספים.

נתניהו מבקש כי הנשיא יחויב להמליץ על מי שעליו המליצו יתר הסיעות ללא כל שיקול דעת מצידו. השינוי הזה, הכולל ביטול מוחלט של סמכויות הנשיא והעלמת שיקול דעתו מהחוק לחלוטין, אינו מקובל על כחלון. על פי גורמים בסיעה, הוא טרח גם להבהיר זאת לנתניהו בצורה ברורה בפגישה שהתקיימה בין השניים אתמול. "מדובר במהלך מרחיק לכת של שינוי חוק יסוד ויש לנהוג בזהירות ובאחריות, קל וחומר בנושא רגיש כל כך", אמרו הגורמים בכולנו.

לנוכח היעדר הסכמות בעניין הזה, נדחתה גם העלאת החוק לוועדת שרים לחקיקה, ובשל האירועים הפוליטיים האחרונים ראשי סיעות הקואליציה גם לא הספיקו לקיים דיון רציני בעניינו. המחלוקת בין נתניהו לכחלון שמעכבת את קידום החוק מגיעה כשברקע פועלת הקואליציה ברוב דחוק ובאווירה מתוחה. אמש הפסידה הקואליציה בשתי הצבעות, ואם כחלון לא יתמוך בחוק סער, לנתניהו אין אפשרות להעבירו.

יו"ר סיעת כולנו ח"כ רועי פולקמן, אמר ל'מעריב': "הסכמנו לתיקון טכני ולא לשינוי מהותי בסמכויות נשיא המדינה. כפי שתמיד נדרוש התנהלות ממלכתית ואחראית". בסיעת כולנו אומרים כי "הרצון של נתניהו לקדם את "חוק גדעון סער" מעלה סימן שאלה אם מה שדחוף לנתניהו זה הנושא הביטחוני או חקיקה פרסונאלית".

בינתיים, כזכור אתמול הפסידה הקואליציה במספר הצבעות, מה שהביא יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להציע לראשי הקואליצה הענקת "רשת ביטחון אדיאולוגית" לחקיקה הימינית של הקואליציה בתמורה לתמיכת הקואליציה בחוק עונש מוות למחבלים. ההצעה לא נענתה לבינתיים והחוק בינתיים לא עלה לדיון בוועדת חוקה, מה שהוביל את ליברמן לתקוף את הקואליציה בזעם.

גם חוק הגיוס נמצא על השולחן ומדיר שינה מעיני חברי הכנסת החרדים, החוק הקודם אמור לפוג בעוד כשבועיים וחקיקת החוק החדש לא נראה באופק. באגודת ישראל מתנגדים להצעה הנוכחית ובישראל ביתנו ויש עתיד הבהירו כי אם יהיה שינוי קטן בנוסח החוק יתנגדו לו. בינתיים, הממשלה צפויה לבקש ארכה נוספת מבג"ץ.

יושב ראש הקואליציה דודי אמסלם אמר הבוקר בריאיון לגלי צה"ל כי "הממשלה חזקה מאוד – דווקא בגלל החולשה". לדבריו, "כל אחד יודע שיש עליו הרבה אחריות ולכן הוא מגיע לכל הישיבות, אחרת מיד ידברו עליו בחדשות". אמסלם קרא בשיחה: "מי שיחבל ביציבות הקואליציה פשוט ילך הביתה".

מי שנחשב כמאיים הגדול על קואליציית 61 הוא חבר הכנסת הססגוני אורן חזן מהשורה השלישית של הליכוד. "אני לא הולך להפיל את הממשלה, אבל אני הולך לגרום לממשלה לעשות את מה שנכון כדי לשמור על מדינת ישראל, על אזרחי ישראל, על צבא הגנה לישראל ועל ארץ ישראל", אמר חזן בריאיון ל'ווינט'.

ח"כ חזן הבהיר בריאיון כי "כל התוכניות מאחורי הקלעים, אולי לנסות לחלק את המדינה, לא יקרו. לפגוע בירושלים – לא יקרה. כל עוד ראש הממשלה נאמן לדרך של תנועת הליכוד, לארץ ישראל ולעם ישראל, ומפסיק לתת לחמאס לשלוט – אז בוודאי שהוא יכול לסמוך על קולי".

הוא הוסיף: "עד היום העברתי ביקורת קשה על מערכת הביטחון, דאגתי ששר אחד שסרח יודח מתפקידו. שר אחר שכשל ברח עם הזנב בין הרגליים. היום בפעם הראשונה אנחנו רואים את ראש הממשלה אומר 'אני מר ביטחון, אני אנהיג, אני אוביל, אני אקח את האחריות על ביטחון ישראל'. למדתי בחיים שצריך לתת לכל בן אדם הזדמנות, עכשיו זה בידיים שלו".

בשבוע שעבר הושעה ח"כ חזן מהכנסת למשך שישה שבועות בגין התנהגות בלתי הולמת. "זו ענישת השתקה שנובעת רק מהפחד מהאמת", אמר חזן שהושעה בעבר גם לתקופה ארוכה יותר. "אני כבר אמרתי, לא יסתמו לי את הפה ולא ימנעו ממני לשמור על חיילי צה"ל, על נכי צה"ל, על הלומי הקרב. בטח שלא מערכת הביטחון שכשלה בטיפול בהם ובטח שלא הממסד שפוגע בהם פעם אחר פעם".

ח"כ חזן אמר עוד כי "בימים האחרונים משוחחים איתי רבות. אני לא הדאגה של הקואליציה. אני הוכחתי את זה בממשלת 61 בתחילת הקואליציה כשפגעו בי ברמה האישית. בניגוד לילד המגודל בנט שאמר 'אם לא תיתנו לי – אני מפרק את הממשלה', אני בחיים לא עשיתי למען טובתי האישית".

ח"כ חזן נשאל האם קיבלת טלפון מ'בלפור' (מעון ראש הממשלה) בימים האחרונים? דיברו איתך בכירים מטעמו? "התשובה היא כן. הייתי במיאמי, השעה 4:30 לפנות בוקר, על הקו השר שהכי מקורב לראש הממשלה. אני נבהלתי, חשבתי שמישהו מת, לא הבנתי ש-11:30 בבוקר בישראל. הוא אמר 'תראה, אנחנו מבינים שכולם רוצים להפיל עליך הכול'. אמרתי לו תודה על המחמאה. אם יש ראשי מפלגות ואורן חזן אז אולי גם אני צריך מפלגה.

"שאלתי מה אדוני צריך? והוא ענה 'תראה, הם הולכים להודיע ב'פגוש את העיתונות' שהם רוצים להגיע להסדרה, אבל גם אם הם יסכימו, בסוף אתה תחזיק את 'כולנו' במקום שלא נעים להחזיק'. יכול להיות שהם צודקים, אבל מה אתה צריך ממני שאלתי, והוא אמר 'אני רוצה שתקדים תרופה למכה ותודיע שאתה מתחייב. אמרתי לו, מה אנחנו ילדים קטנים? אתה מנסה להשתמש בי כשכפ"צ? חוץ מזה, אני לא מוציא הודעות בשבת, והנה השבת שמרה עליי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שימו לב יש לכם שגיאות כתיב כרעי תרנגולת ולא קרעי זה חוזר על עצמו כל הזמן גם על זה נאמר חכמים הזהרו בדבריכם.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture