Hadas Parush/Flash90

נשיא צ'כיה לריבלין: "לא מאמין בפיתרון שתי המדינות"

הנשיא ריבלין נפגש עם מקבילו הצ'כישאמר לו כי "אני לא מאמין בפיתרון שתי המדינות, ומעוניין לשמוע על הרעיון שלך למדינה אחת לשני לאומים". בהמשך תתקיים ישיבה מיוחדות בכנסת לכבודו הנשיא הצ'כי "הנאום שלי בכנסת יתחיל במילה שלום"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הנשיא ראובן ריבלין נפגש הבוקר עם מקבילו הצ'כי, מילוש זמאן. במהלך פגישתם אמר הנשיא הצ'כי לריבלין: "אני לא מאמין בפיתרון שתי המדינות, ומעוניין לשמוע על הרעיון שלך למדינה אחת לשני לאומים. אני יודע שמדובר ברעיון פרובוקטיבי, אך אשמח לשמוע את הטיעונים שלך בנושא". הנשיא ריבלין השיב לדברי זמאן, ואמר: "אני מאמין ותמיד האמנתי בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ישראל תמיד תהיה דמוקרטיה עבור כל אזרחיה".

"אני מצפה לדיון עמוק איתך, עם ראש הממשלה ולנאום שלי בכנסת, שיתחיל במילה שלום", אמר המנהיג הצ'כי בפתח דבריו לריבלין, והוסיף: "קיבלתי השראה מהרעיון שלך על מדינה דו לאומית, ואני יודע שזה רעיון פרובוקטיבי. אני תוהה מה יהיה הטיעון שלך לרעיון הזה, כי יש דיון מאד עמוק וארוך שנים על עצמאות רצועת עזה, שם שולט חמאס – ארגון טרור שאינו מדינה". את דבריו חתם בהזמנת ריבלין לביקור נוסף בפראג: "תן לי להזמינך שוב לרפובליקה הצ'כית. ישראל היא מדינתי השנייה וזהו ביקורי השלישי, והלוואי וצ'כיה תהיה מדינתך השנייה".

נשיא המדינה ברך את נשיא צ'כיה והגעתם לירושלים בירת ישראל. "אתה חבר קרוב לעם היהודי ולמדינת ישראל", אמר ריבלין. "גדלתי בירושלים והעברתי את כל חיי בעיר הזו. אני יודע שזו עיר הבירה שלנו, אני יודעת את זה בכל תא בגופי. אבל אני גם יודע אדוני הנשיא, שאתה אחד מחבריה הקרובים של ירושלים. תמיכתך בירושלים היא מתנה מיוחדת עבורנו לכבוד שנתנו ה-70".

"אנחנו שמחים על תמיכתך בהעברת השגרירות הצ'כית לירושלים. הצהרותייך האחרונות הן סימן מובהק לתמיכתך ואנחנו מקווים שזה יתבטא בעתיד הקרוב. על פי התנ"ך, ירושלים היא עיר השלום. וכמוך, אני בטוח שהכרה בירושלים כבירת ישראל לא תפגע בשלום, זה עשוי למעשה לעזור לו", כך ריבלין.

בפגישתם הבהיר נשיא המדינה כי "מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. היא לא יכולה להיות מדינה יהודית מבלי להיות דמוקרטית ולא דמוקרטית מבלי שתהיה יהודית. כשנולדתי היו 250 אלף יהודים בארץ ישראל. היום, אחרי 70 שנות עצמאות אנחנו תשעה מיליון אזרחים ומתוכם שבעה מיליון יהודים וברור לנו כי עלינו למצוא את הדרך לחיות יחד, כי לא נגזר עלינו לחיות יחד, נועדנו לכך ונוכל לקיים עתיד מצוין יחדיו".

הנשיא ריבלין הוסיף, "העם היהודי חזר לארצו והערבים שגרו בין הירדן לים התיכון כאן איתנו, ואנחנו צריכים למצוא דרך לחיות יחד. אם נבנה אמון נוכל להגיע להסכמה. אנחנו חולקים אדמה, חולקים ים אחד, רכבות, קשרים עם מדינות ערביות. אנחנו יכולים להיות גשר לעולם הערבי במזרח התיכון. אבל לפני הכל חייבים שכנינו לזכור שישראל היא עובדה קיימת תמיד".

נשיא המדינה הודה לנשיא זמאן על הידידות העמוקה וארוכת השנים ואמר: "הנשק בו אחזתי כחייל צעיר היה נשק צ'כי, הטייסים הישראלים הוכשרו בפראג וביניהם ראשון הצנחנים הישראלים שהלך לעולמו השנה חיים גורי. לאורך שנות דור פרחה היהדות בפראג והקשר בין הצ'כים לישראלים ידוע בהיסטוריה של האומות. זוהי זכות גדולה לקבל אותך פה ואת התמיכה שלך בקהילה האירופאית. תודה רבה לך ידידי".

בהמשך היום, בשעה 16:30, תתקיים ישיבה מיוחד לכבוד נשיא הרפובליקה הצ'כית, ובדיון ישאו דברים יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ראש הממשלה נתניהו וראש האופוזיציה לבני.

באירוע שהתקיים לכבוד יום העצמאות האחרון בשגרירות ישראל בפראג, הודיע זמאן כי צ'כיה תעביר את שגרירותה מתל אביב לירושלים. זאת בניגוד לדברי ראש הממשלה אנדריי באביש, שהודיע מספר ימים לפני כן כי ארצו לא תעביר את השגרירות בשלב זה. יש לציין כי הנשיא בצ'כיה הוא לא זה שמחזיק בסמכות להחליט על העברת השגרירות, וכי לאחר דבריו בטקס, פרסם משרד החוץ הצ'כי הודעה על פתיחת קונסוליית כבוד בירושלים ועל העברת מרכז התרבות הצ'כי מתל אביב לבירה. ההודעה לא כללה כל התייחסות להעברת השגרירות לירושלים אך גם פתיחת הקונסוליה העברת מרכז התרבות מהווה התקדמות משמעותית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture