מתקדמים: ועדת השרים אישרה את חוק סער בגירסתו המרוככת

ע"פ הנוסח החדש, הנשיא יהיה חיב להטיל את הרכבת הממשלה על ראש מפלגה, אך לא בהכרח זו שתזכה למרבית הממליצים. המשמעות: סער לא יוכל לעקוף את נתניהו. לפיד או גורמים אחרים במחנה השמאל-מרכז? ימים יגידו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חוק סער: ע"פ המסתמן כרגע, ראש הממשלה נתניהו יצא מהמהלך כשחצי תאוותו בידו, לאמור: דרכו של גדעון סער לראשות הממשלה באמצעות "תרגיל מסריח" תחסם – אך דרכם של יריבים ממפלגות אחרות עדיין תישאר סלולה. לפחות ברמה התיאורטית.

ועדת השרים לחקיקה אישרה בצהרים את החוק לצמצום סמכויות נשיא המדינה בכל מה שקשור לסמכות הטלת מלאכת הרכבת הממשלה.

ע"פ הנוסח שאושר,הנשיא יהיה חיב להטיל את הרכבת הממשלה על ראש מפלגה, אך לו בהכרח זו שתזכה למרבית הממליצים. המשמעות: סער לא יוכל לעקוף את נתניהו באמצעות "תרגיל מסריח". לפיד או גורמים אחרים במחנה השמאל-מרכז? לפחות ברמה התיאורטית – כן.

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בפתח ישיבת שרי הליכוד ל'חוק סער' והבהיר כי "בניגוד לדיווחים בתקשורת אני שב ומבהיר שהליכוד איננו מתנה את התיקון לחוק הנשיא בשום חוק אחר".

עוד הסביר כי, "יש לקונה בחוק שצריכים לתקן, זה ברור, אבל ראיתי דיווח על כך שנשיא המדינה מתכוון להטיל את הרכבת הממשלה בכל מקרה על מי שיקבל את רוב הממליצים. מברך על כך, ובכל מקרה מבהיר שהליכוד לא מתנה את תיקון החוק בעד קידום כל חוק אחר".

השר נפתלי בנט ביקר בעבר את ראש הממשלה על כך שתוקעים חוקים כדי לקדם חוק פרסונלי כשהוא מתכוון לחוק גדעון סער. למרות זאת בנט אמר שיתמוך בחוק רק הבהיר שהוא תמה על העיתוי. המכשול העיקרי מגיע מכיוון כחלון, בשל חברי כנסת ב-'כולנו' שמתנגדים לחקיקה הזו.

כזכור יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הציג דיל עם הליכוד. לפיו, בתנאי שחוק גדעון סער ירד מסדר עליו אמרו שהוא "חסר אידאולוגיה, וחוק שדואג לכיסאלוגיה נטו", הם מוכנים לתמוך בארבעה חוקים אחרים שעל סדר היום אותם מתקשה הקואליציה להעביר: חוק הנאמנות בתרבות, חוק היועמ"שים, ושני חוקים של המפלגה: עונש מוות ולמחבלים וביטול קיצור שליש למחבלים שהורשעו ברצח.

הערכה היא שהחוק נוצר בשל החשש כי אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו נשיא המדינה יוכל, על פי החוק הקיים, להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר מהליכוד, בסביבת נתניהו אף סימנו את גדעון סער שכונה "בכיר בליכוד" שמתכנן "פוטש" יחד עם נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין. סער וריבלין הגיבו לדברים בחריפות.

הבוקר דווח ב'כאן חדשות' כי חברי כנסת מסיעות כולנו והבית היהודי העלו בשיחות סגורות הצעה לליכוד ולראש הממשלה, שלפיה הן יאפשרו להעביר את "חוק גדעון סער" – ובתמורה, יישבו מפלגות הקואליציה ביחד כדי לקבוע מועד מוסכם לבחירות. לפי ההצעה, החוק יהיה למעשה אקורד הסיום של הכנסת הנוכחית, ולאחריו היא תתפזר.

במפלגותיהם של משה כחלון ונפתלי בנט מודעים לכך שראש הממשלה מעוניין מאוד להעביר את החוק, הקובע שרק ראש מפלגה יוכל להרכיב קואליציה. על פי היוזמה, הם יסכימו להעבירו בשלוש קריאות, אך בתנאי שלאחר מכן הכנסת תתפזר. לפי ההצעה, רגע אחרי אישור סופי של החוק, ייקבע מועד מוסכם לבחירות. עדיין לא ברור איך בסיעת הליכוד יקבלו את היוזמה.

הצעתו של ח"כ דוד אמסלם, המכונה "חוק גדעון סער", צפויה לעלות היום בוועדת השרים לענייני חקיקה. על פי ההצעה, הנשיא יחויב להטיל את הרכבת הממשלה על ראש המפלגה שקיבלה את התמיכה הרחבה ביותר. בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "החוק הקיים עלול להביא למצב אבסורדי שבו מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על חבר כנסת שאינו ראש מפלגה ולא היה מועמד לראשות הממשלה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture