Roy Alima/Flash90

'חוק גדעון סער' אושר במליאת הכנסת בקריאה טרומית

הכנסת אישרה את הצעת החוק שזכתה לכינוי "חוק גדעון סער", לפיה הנשיא יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש מפלגה ולא על חבר-כנסת, בקריאה טרומית. החוק אושר ברוב של 60 חברי כנסת לעומת 55 "אם הליכוד מציע משהו, ישר מתנגדים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את "חוק סער" שלפיו הנשיא יוכל להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש מפלגה בלבד. 60 חברי כנסת הצביעו בעד החוק ו-55 התנגדו לו. את החוק שאישרה ועדת השרים יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהפעיל לחצים כדי להביא לאישורו לפני פיזור הכנסת. החוק נועד למנוע מצב שבו הנשיא יטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר לאחר הבחירות.

החוק מכונה על שם השר לשעבר גדעון סער מאחר שפורסמה סברה ולפיה הנשיא ריבלין היה יכול לאפשר לסער להקים ממשלה גם אם הוא אינו עומד בראשות הליכוד. בהמשך נתניהו התבטא בנושא, והסיט את האש מהכיוון של ריבלין לכיוון של סער. כאשר ליברמן התפטר מהממשלה הוא אמר כי בליכוד מתנים אישור של חוקים החשובים למפלגתו "ישראל ביתנו" בתמיכה בחוק סער. נתניהו הכחיש זאת ואמר כי הוא אינו מתנה דבר.

יוזם החוק, ח"כ דוד אמסלם, אמר כי "מי שרוצה לעשות פוליטיקה נמוכה מצמיד לחוק כינוי ואז לא מבינים על מה החוק. החוק מבקש דבר ברור מאליו ולא הצלחתי להבין את המתנגדים. אם הליכוד מציע משהו, בוודאי אם זה ראש הממשלה ישר מתנגדים בצורה פבלובית." השר יריב לוין השיב בשם הממשלה: "זו הצעת חוק טובה וחשובה שבאה להסדיר דבר פשוט ומונעת תרגילים".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג התנגדה: "מזה זמן ארוך שהקואליציה הזו לא עוסקת בשום דבר חוץ משימור הכיסא של ראש ממשלה מושחת. כל פעם המשימה החשובה הזו מוטלת על מישהו אחר, על חשבון האינטרסים של הליכוד רק כדי שראש הממשלה יוכל להתחמק מחקירות. ראש הממשלה גורר את כולכם לתמיכה בחוק המופרע הזה, זו התאבדות מטורפת מבחינתכם. חבורת חסרי החוליות כמוכם מספקים לו חומת מגן אנושית. כשבדבר הזה ייגמר אתם לא תוכלו להסתכל בראי מרוב בושה".

יו״ר סיעת המחנה הציוני ומרכז האופוזיציה יואל חסון: הרשימה המשותפת צריכה להחליט אם הם חלק מאופוזיציה או הקואליציה. הקואליציה קונה והמשותפת מוכרת ובגדול. לאן נעלם איימן עודה בהצבעה על חוק גדעון סער? מה הוא קיבל בתמורה? וחמור מכך חוק "רשויות מוחלשות" של לאה פדידה וחצי מהסיעה המשותפת נעדרת! במקום לדאוג לרשויות הערביות הח״כים של המשותפת נעלמים ובורחים מההצבעות.״

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס השבוע בפורום שרי הליכוד להצעה, ואמר: "יש לקונה בחוק שצריכים לתקן, זה ברור. ראיתי דיווח על כך שנשיא המדינה מתכוון להטיל בכל מקרה את הרכבת הממשלה על מי שיקבל את רוב הממליצים. אני מברך על כך". נתניהו גם הבהיר כי הליכוד אינו מתנה קידום חוקים אחרים בתמיכה בהצעת החוק המכונה "חוק גדעון סער".

בנוסח שהובא היום לאישור הכנסת נאמר כי נשיא המדינה יטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על ראש המפלגה בעל התמיכה הרחבה ביותר בקרב חברי הכנסת שנבחרו. בדברי ההסבר נאמר: "בנוסח הקיים ישנה לקונה אשר עלולה להביא למצב אבסורדי שבו מלאכת הרכבת הממשלה תוטל על חבר כנסת שאינו ראש מפלגה, ולא היה כלל מועמד לראשות הממשלה במהלך הבחירות עצמן".

"זאת ועוד, לשון החוק הקיים איננה מגדירה בבירור על מי צריך להטיל את התפקיד ומחייבת לבצע, בעת הטלת התפקיד, הערכת סיכויים של המועמדים השונים, אשר לא ברור כלל כיצד תיעשה ועל פי אילו קריטריונים. כתוצאה מכך עלול נשיא המדינה, אשר מתוקף תפקידו הוא גורם ממלכתי ומאחד, למצוא את עצמו בליבה של מחלוקת ציבורית קשה שיש בה כדי לפגוע באמון הציבור הן בתהליך הבחירות, הן במוסד הנשיאות והן בתקינות ההליך הדמוקרטי".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ולא המשותפת !!!
ש"ס ויהדות התורה ולא החרדים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture