צילום: דוברות ראש ממשלת אוסטרליה

רשמית: אוסטרליה מכירה במערב ירושלים כבירת ישראל

בהצהרה מיוחדת אמר ראש ממשלת אוסטרליה שמדינתו מכירה במערב ירושלים כבירת ישראל. עם זאת, ציין שלא יעביר את השגרירות עד "שהדבר יהיה מעשי" וכי הוא רואה במזרח ירושלים כבירת פלסטין. ישראל: "צעד בכיוון הנכון"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש ממשלת אוסטרליה, סקוט מוריסון, הודיע הלילה כי מדינתו מכירה באופן רשמי במערב ירושלים כבירת ישראל. "אוסטרליה מכירה במערב ירושלים, שהיא מקום מושבה של הכנסת ומוסדות ממשלתיים רבים, כבירת ישראל", אמר מוריסון לכתבים בצהרה מיוחדת שנערכה בסידני שבאוסטרליה.

עם זאת, מוריסון ציין שהשגרירות לא תעבור למערב ירושלים עד שיושג הסכם שלום בין ישראל לפלסטינים אך אמר שממשלתו תקים בה משרד שיעסוק בביטחון ובמסחר. עוד הוסיף כי הוא יתחיל לחפש מיקום מתאים לשגרירות שתוקם בירושלים. כמו כן, מוריסון אישר שאוסטרליה תומכת בפתרון שתי המדינות ובעיר בירה פלסטינית במזרח ירושלים.

"אוסטרליה מכירה כעת במערב ירושלים, שם יושבת הכנסת ומוסדות ממשל רבים, כבירתה של מדינת ישראל", אמר מוריסון בנאומו. באשר למועד העברת השגרירות, אמר כי, "אנחנו מצפים להעביר את השגרירות האוסטרלית למערב ירושלים כשהדבר יהיה מעשי, ולאחר שתתקבלנה החלטות סופיות לגבי הסטטוס המשפטי".

בכך מצטרפת אוסטרליה לארצות הברית ולגואטמלה, אך אלו גם העבירו את שגרירותיהן לירושלים. פרגוואי הצטרפה למגמה, אך נשיאה החדש ביטל זאת ובתגובה סגרה ישראל את שגרירותה באסונסיון. נשיאה החדש של ברזיל ז'איר בולסונארו אמר כי גם הוא שוקל להעביר את השגרירות לירושלים.

לפני חודשיים, מוריסון עדכן את ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא שוקל להכיר באופן רשמי בירושלים כבירת ישראל ולהעביר את שגרירות אוסטרליה לירושלים. בשיחת טלפון בין השניים הודה לו נתניהו על הדברים. כמו כן, שוחחו המנהיגים על צעדים להמשך חיזוק הקשרים בין המדינות. מוריסון הוא אוונגליסט אוהד ישראל. הוא כיהן כגזבר הממשלה וניצח בבחירות הפנימיות בחודש אוגוסט האחרון עם 45 קולות. זאת לאחר שראש הממשלה הקודם, טרנבול, הודח ב"הפיכה" מפלגתית.

כבר לפני כחצי שנה העבירה מפלגת הליברלים באוסטרליה החלטה הממליצה להעביר את השגרירות לירושלים, אך המלצה זו נדחתה על ידי הממשלה בטענה שמעמדה של ירושלים צריך להיקבע במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. באוגוסט האחרון נבחר מוריסון לראשות המפלגה הליברלית ולראשות הממשלה לאחר שראש הממשלה הקודם, מלקולם טורנבול, הודח מראשות המפלגה.

משרד החוץ הישראלי נמסר עם צאת השבת כי , "ישראל רואה בהחלטת ממשלת אוסטרליה לפתוח את המשרד הבטחוני-כלכלי בירושלים כצעד בכיוון הנכון. ישראל מברכת את ממשלת אוסטרליה על עמדתה בעד הסנקציות נגד איראן ועל עמדתה התקיפה בעד ישראל באו"ם ונגד האנטישמיות".

נתניהו ומוריסון. צילום: קובי גדעון / לע"מ

לקראת ההכרזה הבוקר, אוסטרליה עמדה בשבועות האחרונים תחת לחץ כבד מצד מלזיה ואינדונזיה שאף איימו כי הכרה אוסטרלית בכל ירושלים כבירת ישראל תפגע בהסכמי הסחר בינן לבין אוסטרליה. אתמול בלילה הזהירו הרשויות במדינה את האזרחים שנמצאים באינדונזיה, מדינה בעלת רוב מוסלמי, מפני מפגיעה מכוונת של המקומיים, זאת נוכח ההצהרה הצפויה של ראש הממשלה האוסטרלי. משרד החוץ האוסטרלי פנה למטיילים המתכננים לבקר באי באלי ובאתרים נוספים וביקש מהם "לפעול בזהירות רבה" במהלך הטיול.

איזט סאלח עבדולהאדי, ראש המשלחת הפלסטינית לאוסטרליה, אמר כי תמיכה בירושלים כבירת שתי המדינות תראה על מחויבות לשתי המדינות, אלא שישראל ממשיכה לראות בעיר כ"בירה הנצחית והמאוחדת שלה". הוא אמר לרויטרס כי "הכרה בכל חלק של ירושלים לפני שנעשו ויתורים אמיתיים ופשרות משמעותיות תהיה, לפחות במידה מסוימת, פרס על ההתנהלות העקשנית הזאת". בנוסף אליו, משרד החוץ של אינדונזיה קרא לאו"ם אחרי החלטתו של מוריסון להכיר במדינה הפלסטינית על בסיס פתרון שתי המדינות.

בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, גינה את ההחלטה ואמר כי נובעת מ"פוליטיקה פנימית קטנונית". עריקאת, שעומד בראש המשלחת הפלסטינית למו"מ עם ישראל, אמר כי "למדיניות האוסטרלית אין אף תרומה לפתרון שתי המדינות". הבכיר הפלסטיני טען כי "מעמדה של ירושלים צריך להיקבע במשא ומתן כשלפי החוק הבין-לאומי, מזרח ירושלים, הינו חלק בלתי נפרד מהשטח הפלסטיני הכבוש". עריקאת ציין כי "האוסטרלים בחרו להצטרפ לטראמפ, לנתניהו ולשתי ממשלות אחרות נגד פתרון שתי המדינות. כמו כן, אמר הבכיר הפלסטיני כי "ממשלת אוסטרליה מסרבת להכיר בפלסטין כמדינה ומצביעים בפורומים בין-לאומיים נגד הזכות הפלסטינית להגדרה עצמית".

מלבד עריקאת גם הליגה הערבית גינתה את ההחלטה האוסטרלית: "להחלטה יהיו השלכות על היחסים בין המדינות הערביות לאוסטרליה". מטעם משרד החוץ הירדני נמסר כי "ההחלטה מהווה הישג ברור למדינת ישראל שמטילה כיבוש בשטחים הפלסטינים ומרחיקה את פתרון השלום הכולל".

מנגד, שר החוץ של בחריין הגיב על ההחלטה האוסטרלית בציוץ בטוויטר: "העמדה של אוסטרליה לא פוגעת בדרישות הפלסטיניות שבראשן ירושלים המזרחית כבירת המדינה הפלסטינית. העמדה הזו אינה מנוגדת לעמדת יוזמת השלום הערבית ועמדת הליגה הערבית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

שמותר להפציץ את אל אקצא ולבנות עם מנופים את בית המקדש
כי טומאה הותרה בציבור

וכך האומות מכירות ביישוב היהודי ושלטוננו בישראל וירושלים
כי הגאולה תהיה ברישיון האומות ובעזרתם –
מרן הרב עובדיה יוסף ביביע אומר חי"א בתשובה על הסכמי אוסלו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture