משבר חוק הגיוס: נתניהו מכנס דיון מיוחד; החרדים יחרימו?

פורום ראשי סיעות הקואליציה יתכנס בצהרים לדיון בסיטואציה המורכבת שנוצרה ובאפשרות להקדמת הבחירות • ח"כ מקלב הודיע על החרמת הישיבה: "נתניהו בחר ללכת עם לפיד וליברמן" • סמוטריץ: "לא נשמש גויים של שבת עבור המפלגות החרדיות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

משבר חוק הגיוס: ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יכנס בצהרים את ראשי מפלגות הקואליציה לדיון מיוחד בנושא חוק הגיוס. על הפרק: פתרון המשבר או הקדמת הבחירות. האופציה שנראית רלוונטית כרגע היא הקדמת הבחירות לאחר אישור החוק במתכונתו הנוכחית, בתמיכת 'יש עתיד' ו'ישראל ביתנו' ובהתנגדות המפלגות החרדיות.

ח"כ אורי מקלב הודיע כי סיעתו – ואולי גם הסיעות החרדיות האחרות – לא ישתתפו בישיבה. "נתניהו בחר ללכת עם אביגדור ליברמן ויאיר לפיד ולא איתנו. הם לא מוכנים לעשות שום שינוי בחוק. מפלגת הליכוד שינתה את עורה בחודשים האחרונים", האשים מקלב בראיון לגל"צ.

בתוך כך, תסבוכת נוספת נרשמת הבוקר בעקבות הודעתו של ח"כ בצלאל סמוטריץ כי מפלגתו תתנגד לחוק אם החרדים לא יצביעו בעדו. "לא נשמש גויים של שבת לענין הזה", כך סמוטריץ בראיון ל'קול ברמה'. אך בעוד הענין מול סמוטריץ לסיעתו פתיר, צץ בצהרים מוקש חדש בדמות התנגדות ישראל ביתנו לחוק. לחצו כאן לפרטים המלאים

 

אתמול דווח כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, החליט שההצבעה על חוק הגיוס בקריאה שנייה ושלישית תיערך ביום שני עוד שבועיים. נתניהו בונה על תמיכת יו"ר יש עתיד יאיר לפיד ואביגדור ליברמן, שהצהירו בעבר שייתמכו בחוק. העלאת חוק הגיוס צפויה לגרום להקדמת הבחירות. אם החוק לא יעבור בכנסת, צפוי נתניהו עצמו להודיע על כך. אם החוק יעבור, יפרשו החרדים מהקואליציה, שתאבד את הרוב בכנסת. גם בתרחיש כזה – הבחירות יוקדמו.

מחר אמורה להתכנס הוועדה, אך החרדים מודיעים כעת כי הם מתכוונים להחרים אותה ולא להופיע. לדברי הנציגים החרדים, יו"ר הוועדה, דודי אמסלם, לא מתאם איתם, ואין בכוונתו כלל לשנות את החוק לפי דרישותיהם. עוד הם טוענים כי בדיונים שהתקיימו עד היום הושגו כמה הבנות לשינויים מינוריים בחוק, אך אמסלם הודיע לח"כים כי גם ההסכמות שהושגו לא ייכנסו בניסוח החוק.

לדברי גורם חרדי בקואליציה שצוטט ב'ישראל היום', "אמסלם כינס את הוועדה בלי תיאום. שמענו על זה בתקשורת. במצב שנוצר הדיונים בוועדה עקרים וריקים מתוכן, אין חוק אחד שמגיע לכנסת ויוצא כפי שנכנס. בכל חוק יש שינויים שנדרשים. אם הוא כבר מראש אומר שאין מקום לשינויים, אין למה להגיע. זה בזבוז זמן".

יו"ר הקואליציה דודי אמסלם הבהיר היום כי הקואליציה תקדם את החוק שנועד להסדיר את סוגיית גיוס החרדים לצה"ל מבלי שייעשו בו שינויים, אף שהמשמעות כי ש"ס ויהדות התורה יצביעו נגד. "אנחנו מביאים את החוק כפי שהוא לאישור בקריאה שניה ושלישית לפני פקיעת החוק הנוכחי (15 בינואר). החלטנו שלא ייעשו תיקונים. החוק הזה הוא חוק מצוין", אמר ל'וואלה'.

לדבריו, הציפייה הייתה "שהדברים יתקדמו לכדי הסכמה אבל אנחנו לא שם. המונה מתקתק, הזמן מתקדם, אי אפשר לעצור אותו ומיצנו את כל האפשרויות. לכן, הגענו לשלב ההכרעה. המצב יהיה הרבה יותר גרוע אם לא יהיה חוק, החרדים יודעים את זה".

בקואליציה העריכו כי חוק הגיוס יוביל לבחירות, לאור עמדת החרדים כי אם החוק יקודם בשלוש קריאות – יפרשו מהממשלה. אמסלם סבור כי מדובר ב"סוגיה נפיצה", אבל לדבריו "אנחנו לא מדברים על בחירות". לשאלה איך זה ייתכן לאור עמדת חלק מהסיעות החרדיות, הוא השיב: "אני מקווה שהם לא יפרשו אבל לוקח בחשבון שיש אופציה כזו". אמסלם הוסיף כי "ראש הממשלה מעדיף שהבחירות יתקיימו במועדן בחודש נובמבר".

ח"כ אמסלם תקף בחריפות את יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד, "הוא לא מכיר את החוק", אומר אמסלם. "החוק הזה הוא לא של הליכוד, זו סוגיה של עם ישראל. לפיד כל הזמן התפרנס מזה פוליטית. אם מעבירים את החוק אז הוא יאבד נכס אסטרטגי שזה השנאה מול החרדים, ולכן הוא במלכוד אמיתי. זה לא מעניין אותו גיוס החרדים, אלא השנאה".

אמסלם דוחה את הטענות לפיהם "הליכוד" התחייב בפני המפלגות החרדיות לאשר את החוק בקואליציה הנוכחית, ללא שינויים, אך לערוך שינויים אלה בממשלה הבאה שתוקם אחרי הבחירות. "אין דבר כזה. אנחנו בסוף מתייחסים לסיטואציה כעת, מה יקרה בעוד שנתיים או שלוש או עשרים שנה? לא יודע. יתמודדו. כעת אנחנו מעבירים את החוק כפי שהוא".

ח"כ יעקב אשר מדגל התורה אמר בריון ל'ערוץ הכנסת כי, "אם לא משנים כלום בחוק הזה – אנחנו נחרים את הדיונים כי הם מיותרים ללא שום מהות. לא נצביע בעד אם לא יהיו שינויים". עוד הוסיף ח"כ אשר על האפשרות של פרישה מהקואליציה: ״הממשלה הזאת כנראה הולכת בכל מקרה לבחירות בחודשים מאי או יוני, לכן השאלה הזו נראית לא רלוונטית״.

ח"כ אורי מקלב שחבר בועדה הגיוס אמר הערב ב'רשת ב' כי, ״אני אומר עם יד על הלב, החרדים הפסיקו להיות שחקן משמעותי בחוק הגיוס. לא תיאמו איתנו את התאריכים. הליכוד חושב בחירות כשהחוק יעבור אנחנו נדע שהולכים לבחירות״.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture