בולסונרו מעניק לנתניהו את עיטור הכבוד הלאומי. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

גורם מדיני: "העברת שגרירות ברזיל לירושלים – עניין של זמן"

ראש הממשלה נועד עם הנשיא הנבחר ז'איר בולסונרו, שהבטיח עם בחירתו לתפקיד להעביר את שגרירות ברזיל לירושלים. נתניהו אמר בפגישה: "כורתים ברית גדולה עם מעצמת ענק, ישראל היא הארץ המובטחת וברזיל היא ארץ ההבטחות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


הצהרת נתניהו בפתח הפגישה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש ביום שישי בצהריים (שעון ברזיל) עם נשיא ברזיל הנבחר, ז'איר בולסונרו, בריו דה ז'ניירו. נתניהו נחת בברזיל אתמול לביקור בן שישה ימים, אשר במהלכו ישתתף בטקס השבעתו של בולסונרו לנשיאות. לביקור התלוו רעייתו שרה נתניהו ובנו יאיר. מדובר בביקור ראשון אי פעם של ראש ממשלת ישראל בברזיל.

תחילה נועדו נתניהו ובולסונרו בארבע עיניים, ולאחר מכן התקיימה פגישה מורחבת בהשתתפות שרי החוץ, ההגנה והאוצר של ברזיל. מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו הזמין את בולסונרו לביקור בישראל, וסיכם עמו על הידוק שיתופי הפעולה בתחומי הכלכלה, הביטחון, ניהול מערכות מים, חקלאות, טכנולוגיה ועוד.

בתום הפגישה אמר נתניהו בהצהרה משותפת עם הנשיא בולסונרו: "זהו ביקור היסטורי. אנחנו כורתים כאן ברית גדולה עם מעצמת ענק של קרוב לרבע מיליארד בני אדם, שפותחת דף חדש איתנו, עם שיתוף פעולה שיעזור לאזרחים של שתי המדינות בתעסוקה, בכלכלה, בטכנולוגיה ובביטחון, ולמעמדה הבינלאומי של ישראל. אני חושב שזה ביטוי נוסף לכך שישראל היא כוח עולמי עולה". נתניהו הוסיף: "ישראל היא הארץ המובטחת וברזיל היא ארץ ההבטחות".

לאחר הפגישה העניק בולסונרו לראש הממשלה נתניהו עיטור כבוד – העיטור הלאומי הגבוה והחשוב ביותר שניתן לאורח רם מעלה, אשר מוענק לאישים בולטים ומשפיעים ובעבר ניתן לנשיא ארה"ב לשעבר דווייט אייזנהאואר ולמלכה אליזבת השנייה. העיטור ניתן לנתניהו מתוך הערכה למדינת ישראל ולחיזוק היחסים בינה לבין ברזיל.

בקבלת הפנים לנתניהו. צילום: אבי אוחיון לע"מ

שני המנהיגים סעדו אתמול יחד בחוף קופקבנה, ובהצהרה שנשא לאחר מכן אמר נתניהו כי "ישראל היא הארץ המובטחת – וברזיל היא ארץ ההבטחות". ראש הממשלה אמר כי ישראל יכולה לסייע בענייני כלכלה, ביטחון, חקלאות וטכנולוגיות מים, והנשיא הברזילאי הוסיף: "על-מנת לצלוח את המכשולים שלפנינו, אנחנו צריכים חברים כמו בנימין נתניהו".

בהמשך ביקרו נתניהו ובולסונרו בבית כנסת בריו דה ז'ניירו וראש הממשלה הרעיף על עמיתו הברזילאי מחמאות בפני הקהילה היהודית תוך שכינה אותו "יאיר בולסונרו". נתניהו ומשפחתו הגיעו לבית הכנסת "קהילת יעקב" לאחר שכוחות אבטחה רבים נפרסו בסביבה, בהם גם צלפים על גגות האזור. בנאום שנשא בעברית ותורגם לפורטוגזית, אמר נתניהו: "ידידי נשיא ברזיל הנבחר, אני נרגש מהמעמד ההיסטורי הזה. אמרתי לנשיא שזה בלתי נתפס שאנחנו צריכים לחכות יותר מ-70 שנים כדי שראש ממשלה בישראל יבקר בברזיל, אבל אם כבר חיכינו, זה יוצא מן הכלל.

שגרירות

גורם מדיני התייחס לפגישתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ברזיל הנכנס, ז'איר בולסונרו, ואמר כי "נושא העברת השגרירות עלה בפגישה. מדובר בעניין של זמן. המצב דומה להכרזה של הנשיא טראמפ – הכריז וביצע בהמשך". בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי בולסונרו הודיע לנתניהו כי הוא יבקר בישראל עד חודש מרץ, לאות הוקרה על ביקורו.

גורם בכיר במחלקת המדינה האמריקנית אמר אמש כי הממשל צופה שהוא לא יוותר על המהלך. "אנחנו מברכים על דבריו של בולסונרו על העברת השגרירות הברזילאית לירושלים, ותומכים בזכותה הריבונית של ישראל להכרה עולמית של בירתה. אנחנו מצפים לשמוע מעוד מדינות על העברת השגרירות שלהן בישראל ונקבל אותן בברכה בירושלים", הוסיף הגורם.

"דיברו על העברת השגרירות". צילום: אבי אוחיון, לע"מ

ברזיל הפגינה לאורך השנים תמיכה פומבית בפתרון שתי המדינות לצורך סיום הסכסוך עם הפלסטינים. בולסונרו, שכונה במהלך הבחירות "טראמפ של ברזיל", צפוי לפי הבטחותיו לשנות את מדיניות החוץ של ארצו באופן משמעותי וללכת בעקבות הנשיא האמריקני שהכיר בירושלים כבירתה של ישראל.

מאז היבחרו לנשיאות, בולסונרו נתון ללחץ כבד ממגדלי הבקר בארצו בעקבות כוונתו להעביר את השגרירות. ברזיל נחשבת ליצואנית המובילה בעולם לבשר חלאל – והחקלאים חוששים כי העברת השגרירות עלולה לפגוע קשות בענף.

נתניהו שקל לבטל את הביקור

בכיר בלשכת ראש הממשלה אמר כי נתניהו התלבט אם לצאת לברזיל בתקופת הקמפיין לבחירות 2019. לדבריו, נתניהו נתן הנחיות לביצוע בשטח בהכנת התשתיות לבחירות בתקופת היעדרותו. "אין לנתניהו בעיה של חלוקת קשב והוא יוכל להתעדכן גם במהלך הביקור בברזיל", אמר הבכיר בלשכת ראש הממשלה.

אחד מבכירי לשכתו של נתניהו מסר בתדרוך עם כתבים: "מדובר בביקור היסטורי ובברית עם מעצמת ענק". לשאלות כתבים אודות תפיסותיו של הנשיא הנבחר של ברזיל השיב הבכיר: "לראש הממשלה יש עמדות משלו, ליברליות ושונות לגמרי". לגבי מכירת הנשק למדינות עם משטרים שלא חולקים את אותה תפיסת עולם אמר: "אין לישראל את הפריבילגיה להתבצר במבצר הטהרנות".

"רה"מ התלבט אם כדאי לצאת לברזיל בתקופת הבחירות, הוא השאיר הוראות בשטח ואין לו בעיה עם חלוקת קשב", הוסיף הבכיר. "ברזיל היא מעצמה שתנסה לפתוח את המשק הריכוזי והסגור. והנשיא הנבחר ידון עם ראש הממשלה על כלכלה, ביטחון, גבולות".

צילום: אבי אוחיון, לע"מ

כאמור, נתניהו ישהה בברזיל מספר ימים וייקח חלק בטקס ההשבעה של בולסונרו. במהלך הביקור, ראש הממשלה יהיה נוכח במספר אירועים בהשתתפות חברי הקהילה היהודית המקומית ויערוך פגישות עם שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, נשיא צ'ילה, סבסטיאן פיניירה, ונשיא הונדורס, חואן אורלנדו ארננדס. כמו כן, ראש הממשלה נתניהו יקיים פגישות עם שרי ההגנה והחוץ של ברזיל.

בזמן נסיעת נתניהו, חבר הכנסת יריב לוין ישמש כממלא מקום ראש הממשלה, והשר יובל שטייניץ יחליף את נתניהו כשר הביטחון ויהיה רשאי לכנס את הקבינט במידת הצורך.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture