הסוף למניפולציות? החל מסופ"ש: אופן פרסום הסקרים ישתנה דרמטית

סקרי דעת הקהל השונים טומנים בחובם מניפולציות רבות דוגמת אי-פרסום נתונים על מפלגות שאינן עוברות את אחוז החסימה, חלוקה שרירותית של קולות המתלבטים, היעדר גילוי נאות ועוד. הוראה חדשה של ועדת הבחירות תוביל לשינוי דרסטי בענין

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ניצחון גדול ומשמעותי של מפלגת עלה ירוק בעקבותיו ייחשפו התוצאות האמיתיות של סקרי הבחירות וכן המניפולציות שמבצעים הסוקרים ומטעות את ציבור הבוחרים בישראל. יו"ר ועדת הבחירות, שופט העליון חנן מלצר, קיבל את טענת 'עלה ירוק' לפיה חלה על הסוקרים חובה להוסיף לדיווח של סקרי הבחירות לועדת הבחירות את התוצאות הגולמיות, ולא רק את התוצאות המעובדות.

התוצאות המעובדות, אלו שנחשפות ע"י חברות הסקרים, הינן תוצאות שנקבעו על ידי הסוקרים באופן עצמאי על בסיס הערכות אישיות ותוך שינויים ו"תיקונים" של התוצאות הגולמיות, שהיו סמויות עד כה וחברות הסקרים סירבו לחשוף אותן.

התוצאה הינה שכעת – החל ב-1.3 – ייחשף לראשונה היקף המניפולציה שמבצעים הסוקרים לתוצאות הסקרים.

כך למשל נכון להיום תוצאות הסקרים ("המעובדות") כללו בתוכן את קולות "המתלבטים/לא יודעים" אותם חילקו הסוקרים על פי הבנתם האישית. מדובר במספרים שהינם בהיקף של 25-35 אחוזים, כ-40 מנדטים – אלו חולקו כאמור על ידי הסוקרים עצמם וללא שקיפות. כך ניתן לסוקרים כח עצום במסגרתו הם יכלו להשפיע, אף ללא גילוי נאות, על תודעת הבוחרים.

המפלגה הליברלית עלה ירוק זיהו את הבעייתיות שבהצגת התוצאות הגולמיות בלבד עוד בשנת 2015. עם תחילת מערכת הבחירות 2019 עתרה המפלגה לועדת הבחירות בבקשה לקבוע הנחיות ראויות, באמצעות עורכי הדין אוהד רוזן וחגי קלעי ממשרד קלעי, רוזן ושות'.

בין השאר נחשף בעתירת עלה ירוק כי חברות הסקרים פעלו בניגוד לאמנות בינלאומיות וקודים אתיים עליהן הם חתומים. בדיון שנערך בועדת הבחירות בנוכחות הצדדים אף זעמו חברות הסקרים על רצונה של המפלגה לחשוף נתונים אלו.

בסיכום החלטתו שיבח השופט מלצר את מפלגת עלה ירוק על תרומתה לדמוקרטיה הישראלית: "תרומה נחשבת של עלה ירוק למרקם הדמוקרטי בישראל במישור הסקרים שהשפעתם כה רבה".

המלצה נוספת של השופט לחברות הסקרים, גם היא בעקבות דרישת עלה ירוק, היא לחייב את חברות הסקרים לחשוף גילוי נאות לגבי זהות מזמין הסקר ועורכו, ואת הקשרים העסקיים בהם מצויים מכוני הסקרים.

החלטה זו המחייבת את חברות הסקרים לחשוף את נתוני הסקרים הגולמיים (באחוזים) בנוגע לכל המפלגות שנסקרו היא למעשה המשך להחלטה קודמת של ועדת הבחירות משנת 2015, גם כן בעקבות עתירה של עלה ירוק, לחייב את הצגת התוצאות (באחוזים) אליהן הגיעו מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, אך עברו את 1% מהקולות. החלטה זו הובילה לכך שכבר כיום מוצגים נתונים אלו במהדורות החדשות.

עורכי הדין אוהד רוזן וחגי קלעי, שייצגו את עלה ירוק בעתירה, מסרו: "ניתן היה להאמין כי בעקבות ההחלטה במערכת הבחירות הקודמות, יפעלו ערוצי התקשורת ומכוני הסקרים לשקיפות מלאה בנתונים הנאספים על ידם, על מנת שהציבור יוכל להתרשם ולשפוט האם הפרשנות שהם מציעים והתחזיות הנערכות על ידן ראויות לאמון אם לאו. למרבה הצער, גם במערכת הבחירות הנוכחית, בין אם משיקולים פטרנליסטיים ובין אם מטעמים אחרים, בחרו ערוצי התקשורת ומכוני הסקרים למחוק על דעת עצמם מפלגות המצויות באזור אחוז החסימה, עם עשרות אלפי תומכים. טוב עשה יו"ר ועדת הבחירות בהחלטתו על שקיפות. יראה הציבור – וישפוט על פי מיטב הבנתו וכישוריו".

אורן ליבוביץ יו"ר עלה ירוק: "ניצחון ענק ובשורה אדירה לדמוקרטיה הישראלית. הסקרים והסוקרים לקחו לעצמם כח עצום וללא שקיפות השפיעו בצורה עצומה על תוצאות הבחירות לאורך עשרות בשנים. החלטה זו ללא ספק תשפיע בצורה משמעותית על הבחירות ותוסיף לעיתונות ולמצביעים מידע משמעותי ביותר. אנו קוראים לסוקרים לפעול בהתאם לקוד האתי שהם עצמם כתבו עבור עצמם ולפעול בשקיפות מלאה וכן לערוצי התקשורת לאמץ דרך הצגה יותר הגונה ושקופה לציבור. אנחנו גאים לשפר את הדמוקרטיה הישראלית גם בפעילות קבועה מחוץ לכנסת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture