Hadas Parush/Flash90

הלוכד של אייכמן והמפעיל של פולארד: רפי איתן הלך לעולמו בגיל 92

השר ואיש קהילת המודיעין לשעבר רפי איתן, הלך לעולמו היום בגיל 92. היה ממקימי קהילת המודיעין, שירת בפלמ"ח, נפצע בקרבות מלחמת יום העצמאות, היה ראש אגף המבצעים במוסד ועוד. בהמשך כיהן כשר לענייני גמלאים ולענייני ירושלים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השר ואיש קהילת המודיעין לשעבר רפי איתן, הלך לעולמו היום (במהלך השבת) בגיל 92. בכנסת ה-17 היה איתן יו"ר מפלגת הגמלאים "גיל", ומשנבחר כיהן כשר לענייני גמלאים ולענייני ירושלים. בשנים האחרונות כיהן כיו"ר המועצה הלאומית המייעצת להשבת זכויות ורכוש יהודי במשרד ראש הממשלה, יו"ר מפלגת הגמלאים "דור" ויו"ר תנועת האזרחים הוותיקים. איתן נודע בהיותו אחד ממפקדי מבצע לכידת אדולף אייכמן בארגנטינה וכיהן כראש לק"ם (הלשכה לקשרי מדע), גוף מודיעין ישראלי, בתקופה שבה הופעל המרגל הישראלי בארה"ב, ג'ונתן פולארד.

בתקופת שירותו בפלמ"ח השתתף איתן בין היתר בשחרור מעפילי עתלית וכן במבצע ליל הגשרים ואף נפצע מהתפוצצות מוקש בפעולה לקליטת מעפילים בקיבוץ יגור. הפציעה גרמה לו לחירשות כמעט מוחלטת ומאז נזקק למכשירי שמיעה. מאוחר יותר, נפצע פעם נוספת בקרבות במלחמת יום העצמאות, בזמן ששירת כמ"מ בגדוד הראשון של חטיבת יפתח. לאחר פציעתו שהותירה רסיסים ברגליו, הוא שב להשתתף במבצע דני, בו החליף את רחבעם זאבי.

איתן שירת בשב"כ ובמוסד ושימש מפקד היחידה המבצעית המשותפת של שני הארגונים. בין השאר, היה מופקד על מבצע לכידתו של הפושע הנאצי אדולף אייכמן בארגנטינה והבאתו לדין בארץ. רפי איתן עמד גם בראש הלשכה לקשרי מידע, גוף ביון ישראלי שפעל במסגרת משרד הביטחון, והיה איש מפתח בפרשת הריגול של יונתן פולארד שנלכד בשנת 1985 על ידי ה-FBI. בעקבות לכידתו של פולארד וחשיפת הפרשה, נאלץ איתן לפרוש מקהילת המודיעין. כאיש מודיעין, נקשר שמו של איתן לפרשיות סודיות שונות, ואף ייעוץ לסוכנות הביון הבריטית בעת שלחמו במחתרת האירית "הצבא האירי הרפובליקני". נוסף על כך פורסם כי ביקר במפעל ששמו נקשר להעברת אורניום מועשר עבור תכנית הגרעין הישראלית.

עם פרישתו היה לאיש עסקים, עד שבשנת 2006 הפך ליו"ר מפלגת הגמלאים שרצה לבחירות. המפלגה הגיעה להישג מפתיע וקיבלה שבעה מנדטים. איתן היה לח"כ מטעמה, לשר לענייני גמלאים ולממונה על ענייני ירושלים בממשלתו של אהוד אולמרט. בבחירות 2009 התמודדה שוב המפלגה, אך לא עברה את אחוז החסימה. מאוחר יותר הקים מפלגת גמלאים חדשה, "דור – מפלגת הגמלאים החברתית החדשה" והודיע שתרוץ לבחירות ב-2013.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לאיתן ומסר: "רעייתי שרה ואני אבלים יחד עם עם ישראל כולו על פטירתו של יקיר האומה רפי איתן. רפי היה מגיבורי שירותי הביון של מדינת ישראל באינספור פעולות למען ביטחון ישראל. הוא נטל חלק בלכידתו של הצורר הנאצי אדולף אייכמן והבאתו למשפט צדק בישראל בירושלים". עוד מסר כי "במהלך השנים נטל חלק בחיים הציבוריים, היה שר בממשלת ישראל ופעל להחזרת הרכוש היהודי שנלקח בשואה. הוא היה ידיד אישי קרוב של משפחתנו. לא היה שני לו בחוכמה, בשנינות ובמחויבות אין קץ לעם ישראל ולמדינתנו. אנו מבכים את לכתו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture