האו"ם נגד החלטת טראמפ: "ההכרה בגולן לא מקדמת פתרון במזה"ת"

עימות בין ישראל לסוריה בדיון על ההכרה האמריקנית בגולן, הנציג הסורי אמר כי ההחלטה היא חלק ''מפרויקט קרימנלי של ארה"ב''. דנון, שאל בתגובה: "למי האו"ם רוצה לתת את הגולן - למליציות שיעיות?". פומפאו: "החלטה תעזור בפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מועצת הביטחון של האו"ם דנה הלילה (בין רביעי לחמישי) בהכרה האמריקאית בריבונות הישראלית ברמת הגולן, בעקבות הצו הנשיאותי עליו חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מוקדם יותר השבוע. במקביל לדיון, התרחשה תקיפה אווירית בעיר חאלב שבסוריה – אותה מייחסים הצבא וכלי התקשורת במדינה לחיל האוויר הישראלי.

בדיון שהתקיים לבקשת סוריה אמר שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, כי "אף מדינה בעולם לא הייתה מוסרת שטח אסטרטגי לאויביה הגדולים. ללא נוכחות ישראלית בגולן, נמצא חיילים איראנים על שפת הכנרת, מציאות שישראל לא תאפשר לעולם".

דנון הוסיף כי "שנים שאסד טובח בבני עמו ומאפשר לאיראן להתבסס צבאית בתוך סוריה כדי לפגוע במדינת ישראל. למי האו"ם רוצה לתת את הגולן – ללוחמים איראניים, למליציות שיעיות או לכוחות ג'יהאד?". לדברי דנון, "יום יבוא ופשעי המלחמה של הרודן מדמשק ייעצרו. ריבונות ישראל בגולן תשאר לנצח".

שגריר בריטניה באו"ם, קארן פירס, אמר כי החלטת ארה"ב מנוגדת להחלטת האו"ם משנת 1981, ואילו שגריר רוסיה, ולדימיר שפרונקוב, אמר כי וושינגטון הפרה החלטות קודמות של האו"ם – והזהיר: ההכרה עלולה להגדיל את אי-היציבות במזרח התיכון. גם צרפת, גרמניה, בלגיה ופולין הביעו חשש מפני ההשלכות הרחבות בעקבות "הכרה בסיפוח בלתי חוקי" של "רמת הגולן הכבושה".

לטענת הנציג הגרמני, לא ייתכן שסוריה מבקשת לנהל דיון על הפרות אמריקניות של החלטות מועצת הביטחון – בזמן שהיא הפרה באופן בוטה את החוק הבינלאומי במהלך מלחמת האזרחים במדינה. הדברים הובילו לוויכוח בין השגריר הסורי לבין הגרמני.

בישיבה שגריר סוריה באו"ם, בשאר אל-ג'עפרי, התייחס לתקיפה המיוחסת לישראל בחאלב ואמר כי "בזמן שאנחנו מתכנסים פה במועצת הביטחון, ישראל תקפה מהאוויר את אזור א-שייח' נג'אר בחאלב, שרחוקה כ-500 קילומטר מרמת הגולן". הוא כינה את הצעד האמריקני "חלק מפרוייקט קרימינלי של ארצות הברית" והוסיף כי "הצהרתו של הנשיא טראמפ היא סטירה בפני העולם".

במהלך הדיון הוא הציג תמונה של ילדה ממג'דל שמס ששלחה לו מסר בעקבות הכרזת טראמפ בעניין הגולן ואף הקריא אותו בפני הנוכחים: "אני ממג'דל שמס. נולדתי תחת הכיבוש ואני אומרת לעולם שהעתיד שלנו – לא טראמפ ולא היישות הציונית יקבעו אותו".

עוד בתחילת הדיון, הדגישו נציגי האו"ם כי על פי כלל ההחלטות שהתקבלו בעבר, "רמת הגולן הייתה ועודנה שטח כבוש", והביעו תקווה שהצהרתה של ארה"ב לא תוביל להסלמה באזור. מזכ"ל האו"ם לעניינים פוליטיים, רוזמרי דיקרלו, אמר כי עמדת האו"ם בגולן ידועה וברורה. "אנו מקווים שההתפתחויות האחרונות לא יובילו לנקיטת פעולות העלולות לערער את היציבות היחסית של המצב בגולן", אמר דיקרלו.

נציג ארה"ב אמר בדיון כי ארה"ב מודאגת מנוכחות כוחות צבא סוריה באזור החיץ בגבול עם ישראל, כיוון שמדובר בהפרה של הסכם הפרדת הכוחות. הנציג האמריקני טען שכוחות צבא סוריה מנסים להתבסס בתוך אזור החיץ באופן קבוע. "אנחנו קוראים לרוסיה להפעיל את השפעתה על סוריה כדי שתסיג את כוחות הצבא שלה מאזור החיץ בגבול עם ישראל", הוסיף הנציג האמריקני.

עוד אמר נציג ארה"ב כי למרות ההכרה בריבונות ישראל בגולן – ממשל טראמפ רוצה שכוח משקיפי האו"ם אונדו"ף ימשיך לפעול בגבול בין המדינות. "החלטת הנשיא להכיר בגולן אינה משפיעה על הסכם הפרדת הכוחות בין ישראל לסוריה מ-1974 או על המנדט של כוח משקיפי האו"ם", קבע הנציג האמריקני.

זמן קצר לפני תחילת הדיון באו"ם, מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, הצהיר הערב כי ההכרה בריבונות הישראלית "היא הדבר הנכון לעשות" וכי "היא תעזור בפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני".

במקביל, האיחוד האירופי פרסם היום הצהרה בשם כל 28 המדינות החברות בו, לפיו האיחוד אינו מכיר ברמת הגולן כשטח ישראלי. בהודעה נכתב: "העמדה של האיחוד האירופי ביחס למעמד רמת הגולן לא השתנתה. על פי החוק הבינלאומי והחלטות האו"ם 242 ו-497 האיחוד האירופי לא מכיר בריבונות הישראלית על רמת הגולן הכבושה".

כזכור, ביום שני האחרון חתם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על צו בנושא כוונתו להכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן בפגישה משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן. בפתח ההצהרות המשותפות טראמפ הכריז כי ארצות הברית עומדת לצד ישראל ומצדדת בזכותה להגן על עצמה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תזכירו לי רק מי זה האו"ם האלה…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture