היענות שיא של כלל הציבור לביסוס וחיזוק מפעל ההוראה של קהילת בעלזא בא"י

ארבעים שנות הוראה • עם פתיחת המגבית המיוחדת 'אשרינו' המתקיימת בימים אלו לביסוס והחזקת בתי ההוראה שע"י 'קהל מחזיקי הדת' • 109 אלף שאלות שהופנו למערכת 'קו ההלכה' שע"י 'קהל מחזיקי הדת' בשנת תשע"ט ונענו ע"י הרבנים והדיינים שליט"א במשך 24 שעות ביממה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מוצש"ק וארא אור לב' שבט שנת תש"מ, סימנה מפנה שעתיד לחולל תמורות בצורת הקהילות החרדיות בארץ הקודש. כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א הכריז על הקמת 'קהל מחזיקי הדת', שגולת הכותרת שבו היוותה בית יוצר להוראה ודיינות. לא רק מקום שבו יפסקו הלכה, כי אם מוסד שיגדל את דור העתיד של דייני הקהילה.

בשנים שלאחר מכן התפשטה היוזמה המבורכת וחלחלה לכל שכבות הציבור, אולם אז, לפני ארבעים שנה, היה זה פרויקט גרנדיוזי ואדיר ממדים, שקהילה קטנה יחסית יוצאת לתוכנית ענקית כזאת, אבל הכל נעשה עפ"י התוכנית שהתווה בפניה עמוד האש שלפני המחנה.

שנים חלפו ויוזמת ההוראה הזו קרמה אט אט עור וגידים, השתכללה והצטיינה והעפילה עוד ועוד בהנגשה לציבור השואלים, בייחוד דיינים למקצועות תורניים ספציפיים, כמו ממונות וריבית ועוד. למרות כל הקשיים ותוך מאמצי-על צמחה לשכת ההוראה של 'קהל מחזיקי הדת', עד שכיום צועדת בעקבותיה כמעט כל קהילה שמכבדת את עצמה.

מוסד ההוראה הזה שהתייסדה מתוך בחינת העתיד וראיית פני הנולד, הוא הבסיס לכל חיי ושירותי הקהילה הנדרשים כהיום לק"ק בישראל: רישום נישואין, מערכת כשרות מהודרת, בתי דין צדק המפוזרים בכל רחבי הארץ והמונים שבעים ושנים דיינים וכל מה שצריכה קהילה בישראל, ללא צורך בהישענות או תלות במערכות חיצוניות כלשהן.

וכפי שאומר אחד מבכירי הרבנים ב'קהל מחזיקי הדת' הגאון הגדול רבי שמאי קהת הכהן גרוס שליט"א מירושלים, שישנו עניין הרבה יותר חשוב ודרמטי, היום בזמנינו 'מורה הוראה' חייב להיות גם רופא וגם פסיכולוג. זה פשוט לא נתפס. יש היום תחומים רבים שבהם ההלכה והרפואה – ומצב הנפשות – הוא בעצם סוגיה אחת מורכבת.

נדבך נוסף וחשוב הינו 'קו ההלכה' שהוקמה לפני כמה שנים, והיווה השלב הבא של הנגשת שירותי לשכות ההוראה 'קהל מחזיקי הדת': קו טלפון שאליו ניתן להתקשר 24 שעות ביממה 6 ימים בשבוע. הדיינים המשיבים מקבלים את השיחות לפי תורנות, כשתמיד יש פוסק זמין לכל שאלה בהלכה. ובשעות הלילה המערכת מנותבת אוטומטית לדיינים בארה"ב המשיבים לשאלות הפונים. מספר הטלפון של קו ההלכה לכל שאלה ובכל שעה 0779-219219.

הקו מחולק לקטגוריות שונות לפי תחומי התמחותם של הרבנים, בכל מקצועות השולחן ערוך, כגון בדיני ריבית וממונות וכדו', כמו כן שאלות בענייני מצוות התלויות בארץ יופנו לרבנים מסוימים ואילו שאלות בדיני שעטנז יופנו לרבנים אחרים. בשנת תשע"ט נכנסו ל'קו ההלכה' 109,000(!) שאלות.

פסיקת ההוראה – הן בבתי ההוראה והן ב'קו ההלכה' – נעשית לכל שכבות הציבור היראים והחרדים לדבר ה', כל החפץ לשמוע דבר השם זו הלכה מקבל מענה בחפץ לב, רבני 'קהל מחזיקי הדת' מוכרים ומוערכים, מחזה נפוץ הוא בקרב מאות ואלפים מכלל ציבור היהדות הנאמנה, שבחרו באחד מרבני 'קהל מחזיקי הדת' כרב קבוע שאליו הם מפנים את כל שאלותיהם בהלכה.

גולת הכותרת היא הרף החדש שהציבו בהנהלת 'קהל מחזיקי הדת' לדור העתיד של הדיינים: עשרות מבחנים מקיפים בכמות ובאיכות שיעמידו בכור המבחן כל צורב שחשקה נפשו להורות דבר השם לשואלים, שיהיה כלי מלא וגדוש ברכה בכל נושא ובכל מקצוע בתורה. עד כדי כך מקיפים וסבוכים מבחנים אלו, שכאשר הציגו את התוכנית בפני אחד מגדולי הפוסקים, מוותיקי מורי ההוראה ביותר בארץ הקודש, התבטא ואמר 'בקצב הזה לא יישארו דיינים'… יצויין כי אך ורק אלו שעברו את המבחנים בציון של למעלה מתשעים אחוז (כאשר בדר"כ בשאר מערכות מבחני דיינות, מספיק ציון של שבעים אחוז) יכולים להמשיך במסלול בחינות הדיינות עד להכתרתו כדיין ב'קהל מחזיקי הדת'.

עברו חודשים מעטים וראשוני הנבחנים הגיעו לאותו דיין להיבחן על תלמודם במסגרת הבחינות החדשה. הדיין יצא מכליו מרוב התפעלות ושיבח שוב ושוב את היכולת להפעיל מערכת מבחנים תובענית כזו, יחד עם ההצלחה להביא את התוכנית לעשרות אחוזי הצלחה ולהציב את דייני הדור הבא במדרגה גבוהה הרבה יותר.

במוצש"ק פר' חיי שרה, נערך כינוס במעו"ק של כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א לכל דייני ורבני הקהילה בארץ הקודש. בדברות קודשו התמקד מרן אדמו"ר שליט"א על כך שהתורה משבחת את אברהם אבינו באליעזר "המושל בכל אשר לו", מהו "בכל"? בוודאי אין הכוונה לרכוש גשמי, אלא כמו שמצינו באברהם שזכה לבחינה של 'ברך את אברהם בכל', כמו"כ אליעזר זכה להיות "מושל בכל אשר לו", שמלבד היותו תלמיד שזכה ללמוד תורה מאברהם, אף גם זאת היה דולה ומשקה מתורת רבו לאחרים. כך גם מורי ההוראה ויושבי על מדין, מלבד מה שהם לומדים וקונים הוראה לעצמם, הם גם זוכים להשקות מתורתם לתלמידים ולתלמידי תלמידים. "צריכים להבין כל אברך לפי מזגו", התבטא מרן האדמו"ר שליט"א, "לפי סוג הבית שלו ולפי צאצאיו".

אם תרצו – זוהי התמצית. לא שררה יש בדיינות, כי אם עבדות. נכונות לעמוד בכל רגע ובכל עת לעזרת כל יהודי. לא רק להיות המשיב האוטומטי שלו, כי אם לכוון אותו לפי טבעו ולפי מזגו ולעשות הכל כדי לקדם אותו בדרך העולה בית א-ל.

אחת לכמה שנים נערכים ימי עיון בהם מתאספים כל דייני 'קהל מחזיקי הדת' מכל העולם כולו, ועולים ובאים ללשכת הגזית, המרכז העולמי של חסידות בעלזא בירושלים, שם נידונות שאלות סבוכות בהלכה, כמו גם הדרכות ודיונים מהותיים הנוגעים לכל דיין. הוראות והדרכות מיוחדות זוכים לשמוע הדיינים הגאונים מכ"ק מרן האדמו"ר שליט"א, העומד על גביהם ואומר להם 'גדל'.

כמובן, שמוסדות ההוראה והדיינות זקוקים לכוח שיעמוד מאחוריהם ויעניק להם את יישוב הדעת הנכון, כדי שיוכלו לעסוק בתפקידם בקודש ללא עול גשמי וטרדות בירוקרטיות. ולכן יצאו בימים אלו ב'קהל מחזיקי הדת' בקמפיין התרמה מיוחד המיועדת לביסוסה ותחזוקה של כל מעצמת ההוראה האדירה שלא פוסקת לרגע, ימי חול כימי פגרה, שבתות כחגים ואינספור פעולות בכל רגע נתון.

כל הרוצה ליטול חלק ולזכות להיות שותף לביסוס והחזקת בתי ההוראה של קהל מחזיקי הדת באר"י ניתן לתרום במספר טלפון 03-3062243 או *8409

 

מעמד הכתרת הביד"צ מחזיקי הדת במוצש"ק פר' וארא ב' שבט תש"מ בהיכל הישיבה הקדושה דחסידי בעלזא בירושלים

מעמד כינוס הרבנים של דייני קהל מחזיקי הדת במעו"ק של כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture