צילומים: ויקידיה, מרק ישראל סלם

נתניהו נפגש עם מנהיג סודאן: "סוכם להתחיל שת"פ שיוביל לנורמליזציה"

ראש הממשלה נפגש באוגנדה עם מנהיג סודאן וסיכמו להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות. לשכת רה"מ: "נתניהו מאמין שסודן נעה בכיוון חדש וחיובי. אלברהאן, מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הותר לפרסום: ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש היום באנטבה, בירת אוגנדה, עם מנהיג סודאן עבד אלפתח אלברהאן (תפקידו הרשמי: יו"ר מועצת הריבונות של סודן), הפגישה נערכה בתיווך נשיא אוגנדה יוורי וסווני. מלשכת ראש ראש הממשלה נמסר הערב (שני) כי, "הוסכם להתחיל שיתוף פעולה שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין שתי המדינות".

עוד נמסר מלשכת ראש הממשלה בתום הפגישה שנשמרה בסוד תחת צנזורה כי, "ראש הממשלה נתניהו מאמין שסודאן נעה בכיוון חדש וחיובי, ורה"מ הביע את השקפתו זו בפני מזכיר המדינה האמריקני. יו"ר מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתח אלברהאן, מעוניין לסייע למדינתו לעבור תהליך של מודרניזציה על ידי הוצאתה מבידוד והצבתה על מפת העולם".

מוקדם יותר אמר נתניהו בהצהרה משותפת עם נשיא אוגנדה כי, "זהו ביקורי החמישי באפריקה בשלוש וחצי השנים האחרונות. ישראל שבה לאפריקה ואפריקה שבה לישראל, בגדול. אני מודה לך, אדוני הנשיא, על הסיוע שאתה נותן לישראל במאמצינו להגביר את שיתוף הפעולה עם מדינות אפריקה. זה דבר בעל ערך רב לישראל ואנו מעריכים זאת עמוקות".

גורם בפמלייתו ראש הממשלה אמר כי "המהלך עשוי להשפיע על טיסות מעל סודאן (ובעיקר לקצר את זמני הטיסה לברזיל)". בלשכת ראש הממשלה אמרו כי הפגישה עם מנהיג סודאן היא חלק מ"מגמה כללית של מדינות מוסלמיות, ערביות ואפריקניות שרוצות בקרבתה של ישראל". בכיר ישראלי אמר כי הפגישה בין נתניהו אלברהאן נמשכה שעתיים.,

ב'חדשות 13' צוטט בכיר ישראלי שאמר כי אחת הבקשות הסודאניות מישראל היתה לפתוח עבורם את הדלתות בוושינגטון ולעודד את ארה"ב להסיר את סודן מרשימת הטרור. נתניהו העלה את הנושא בפני מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו במהלך פגישתם בוושינגטון בשבוע שעבר ואתמול פומפאו התקשר למנהיג סודאן והזמין אותו לביקור בוושינגטון בשבוע הבא


נתניהו טרם ההמראה הבוקר. צילום: רועי אברהם /לע"מ

לפי דיווחים, בשנה וחצי האחרונות ישראל פועלת בחשאיות לכונן קשרים דיפלומטיים עם סודאן, כחלק ממגמת הפשרה ביחסים מאז שסודאן החלה להתרחק מאיראן ב-2014. פריצת דרך במגעים עם סודאן עשויה לאפשר נתיב תעופה מקוצר בין ישראל לברזיל. בשנה שעברה, נתניהו ביקר בצ'אד במטרה לקדם מטרה זו, ואישור סודאני למטוסים ישראליים לטוס מעל שטחה יסייע להשלים את המהלך.

בשנים האחרונות דווח בישראל ובחו"ל כי ישראל עשויה לחדש את יחסיה הדיפלומטיים עם מדינות מוסלמיות באפריקה, בהן סודאן, מאלי וניז'ר. בכירים במדינה התבטאו כמה פעמים בפומבי להסדרת היחסים עם סודאן.עוד דווח כי ישראל פנתה בעבר לארה"ב ולמדינות נוספות ועודדה אותן לשפר את יחסיהן עם סודאן ולנקוט כלפיה מחוות על רקע ניתוק היחסים בין המדינה הערבית-אפריקאית לבין איראן.

ב-2016, פנתה ישראל לממשלת ארצות הברית ולמדינות נוספות ועודדה אותן לשפר את יחסיהן עם סודאן ולנקוט כלפיה מחוות לאחר שניתקה את יחסיה הדיפלומטיים עם איראן, מכיוון שהניתוק היה תואם את האינטרסים הישראלים וכלל גם התרחקות מהחמאס ומהרשות הפלסטינית. עקב ניתוק היחסים בין איראן לסודאן, עלתה האפשרות שסודאן תסכים לשיפור היחסים עם ישראל.

נתניהו אמר הבוקר טרם ההמראה לאוגנדה כי, "אני יוצא עכשיו לביקור נוסף באפריקה, זהו הביקור החמישי שלי בשלוש וחצי שנים. ישראל חוזרת לאפריקה בגדול, אפריקה חזרה כבר לישראל. אלה קשרים שחשובים מאוד בתחום המדיני, בתחום הכלכלי, בתחום הביטחוני ועוד יסופר בזה. היום אני נוסע לאוגנדה, אנחנו מחזקים את הקשר עם המדינה הזאת. אני מקווה שבסוף היום יהיו לנו בשורות טובות מאוד למדינת ישראל".

זה ביקורו הרביעי מאז 2016 של נתניהו באפריקה – יעד שסומן על ידו בכהונה האחרונה כיעד לחיזוק מעמדה המדיני של ישראל. הוא התחיל במערב אפריקה, ביולי 2016, במסע מתוקשר לאוגנדה, קניה, רואנדה ואתיופיה. שנה אחר כך, ביולי 2017, גם מזרח אפריקה סומנה על המפה, כשנתניהו השתתף בוועידת אקוואס בליבריה. כמה חודשים לאחר מכן, בנובמבר, הוא היה המנהיג המערבי הראשון שהשתתף באירועי השבעת הנשיא החדש של קניה ובינואר אשתקד, לפני שנה בדיוק, ביקר לראשונה בצ'אד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מברך על מאמצי ראש הממשלה לנרמל את היחסים עם סודן גם אני נפגשתי היום עם כמה סודניים בתל אביב

אם גנץ כול כך רוצה להיות ראש ממשלה הוא לא צריך להרוס את המדינה שלנו שיתחרה בסודן

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture