צילום: יונתן סינדל / פלאש 90

רוב החרדים רוצים בהמשך הווטו על ישיבה עם לפיד באותה בממשלה • סקר

סקר עומק שבחן את דפוסי ההצבעה בציבור החרדי מגלה כי תומכי ש"ס מתנגדים יותר לישיבה עם לפיד לעומת תומכי יהדות התורה. וכ-70% מהחרדים סבורים שעל המפלגות להמשיך להיות חלק מגוש הימין. וגם: האם יש חרדים שמצביעים למפלגות לא חרדיות?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מסקר עומק שערך מכון המחקר החרדי אסקריא, והמתפרסם היום (ראשון) ב'וואלה' עולה כי למרות ניסיונות ההתקרבות לציבור החרדי, מספר 2 בכחול לבן ומי שנחשב לרודף החרדים מאז כניסתו לפוליטיקה, ח"כ יאיר לפיד, לא מצליח לשפר את תדמיתו. נראה שהווטו שהטילו עליו המפלגות החרדיות מקובל על הציבור, כשלפי תוצאות הסקר, כשני שליש מהמצביעים החרדים, 64.4%, הצהירו כי הם שוללים על הסף אפשרות של ישיבה יחד איתו בממשלה. 27.9% נוספים הצהירו כי הם לא יודעים "האם לגיטימי שהמפלגות החרדיות ישבו בממשלה עם יאיר לפיד" ו-7.7% השיבו כי לגיטימי לשבת איתו.

הסקר פילח את התפלגות ההתנגדות לישיבה בממשלה עם לפיד לפי גיל. מהסקר עלה כי ככל שמדובר בצעירים יותר כך פחות מתנגדים לאפשרות כזו. עורכי הסקר עשו גם פילוח לפי זרמים בציבור החרדי מהם עולה כי ההתנגדות בקרב הזרם הספרדי התומך מפלגת ש"ס לישיבה עם לפיד גבוהה יותר מבזרם הליטאי והחסידי תומכי יהדות התורה. מהסקר עולה כי 76% ממצביעי ש"ס מתנגדים לכך, לעומת 64.2% ממצבעי יהדות התורה.

לגבי מעבר של מצביעים בין המפלגות מהבחירות האחרונות לאלו שיתקיימו ב-2 במרץ. טען מנכ"ל "אסקריא", דודי דרור כי "מהתשובות גילינו שיהדות התורה שומרת על 91% ממצביעיה, וש"ס גם היא שומרת על 87% ממצביעיה. זהו נתון שמצאנו גם בסקרים לפני סבב ראשון ושני. הבייס החרדי של המפלגות לא דורש חיזור וקמפיינים גדולים על מנת שילכו להצביע".

בסקר עלה כי כמחצית ממצביעי הליכוד החרדים בבחירות שעברו מתלבטים למי להצביע בבחירות הקרובות וכי 35% מאלו שלא הצביעו בבחירות הקודמות מתלבטים לאיזו מפלגה להצביע בבחירות הנוכחיות. המצביעים שלא החליטו הם בקירוב מנדט וחצי, וכמעט מחצית מהם שוקלים להצביע לעוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר, והחצי השני חושבים האם להצביע ליהדות התורה. לדברי דרור: "כאן המשחק של המפלגות החרדיות. מכאן יהדות התורה תביא את המנדט השמיני בוודאות".

עוד מצא הסקר כי כ-70% מהמצביעים החרדים סבורים שעל ש"ס ויהדות התורה להמשיך להיות חלק מגוש הימין, זאת לעומת 20.5% שהשיבו "לא יודע" ו-8% שהשיבו כי המפלגות החרדיות לא צריכות להיות חלק מגוש הימין בעתיד. מהנתונים עולה כי 20% ממצביעי חב"ד השיבו בשלילה על השאלה האם על הפוליטיקאים החרדים להמשיך להיות חלק מגוש הימין. לעומת זאת הזרם הספרדי הוא הימני ביותר.

לפי הסקר, 53.7% מהנשאלים החרדים הצהירו כי יצביעו ליהדות התורה בבחירות הקרובות, 24% לש"ס, 11.4% לא החליטו, ואילו 6.7% לא יצביעו. הסקר נערך בקרב 650 גברים ונשים מהמגזר החרדי ב-33 ישובים ברחבי הארץ. לפי אסקריא, האוכלוסייה החרדית בישראל מונה כ-1,125,000 אזרחים, בהם כ-506,000 בעלי זכות הצבעה.

מהסקר עולה שישנו אחוז קטן מקרב המצביעים שמחשיבים את עצמם ל"חרדים" טענו שיצביע למפלגות שאינן חרדיות, בהם 2.1% לליכוד, 1.8% לעוצמה יהודית, 0.2% לכחול לבן ו-0.1% בלבד לימינה. צריך לומר כי מדובר במספרים קטנים ובמסגרת טעות הדגימה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture