Yonatan Sindel/Flash90

בג"ץ לאדלשטיין: השב היום אם תביא את ההצבעה על החלפתך עד יום רביעי

שופטי בג"ץ ביקשו מיו"ר הכנסת להגיש עד השעה 17:00 את עמדתו לגבי השאלה אם הוא מוכן להעלות להצבעה בחירות יו"ר כנסת קבוע עד ליום רביעי הקרוב. הערכה: אם אדלשטיין לא יתחייב להעלות את ההצבעה על החלפתו, בג"ץ יפסוק נגדו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שופטי בג"ץ ביקשו היום (שני) מיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין להגיש עד היום בשעה 17:00 את עמדתו לגבי השאלה אם הוא מוכן להעלות להצבעה בחירות יו"ר כנסת קבוע עד ליום רביעי הקרוב. את, בתגובה לעתירות שהוגשו נגדו בדרישה לכנס את המליאה כדי לבחור יו"ר כנסת קבוע, ולאור עמדותיהם של היועץ המשפטי לממשלה והיועץ המשפטי לכנסת. ההערכה היא כי במקרה ואדלשטיין לא יתחייב להעלות את ההצבעה על החלפתו עד יום רביעי, בג"ץ יפסוק נגדו ויחייב אותו לעשות זאת.

בניסיון לא להצטייר כמי שמתערבים ברשות מקבילה כתבו השופטים את החלטתם בלשון מסתייגת: "בהמשך לדיון שהתקיים אתמול, ובהינתן עמדת היועץ המשפטי לכנסת כי אין להמתין אלא פרק זמן קצר נוסף להעלאת ההצעה לבחירת יושב ראש קבוע לכנסת וכן בהינתן עמדת היועץ המשפטי לממשלה כי ראוי שכך יעשה בהקדם האפשרי, נבקש – מבלי לקבוע מסמרות – לקבל את עמדת המשיב 1 (אדלשטיין) האם הוא נכון להעלות נושא זה על סדר היום של הכנסת בהקדם האפשרי ולא יאוחר מיום ד', 25.2020.3".

שר התיירות יריב לוין בתגובה להחלטת בג״ץ: "בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת, ומהיום הפך העליון את יו״ר הכנסת לחותמת גומי, כאשר את הכנסת והמליאה מנהלים שופטי העליון. אין דבר כזה באף דמוקרטיה. אני קורא ליו״ר הכנסת להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה".

"אם הנשיאה חיות רוצה לשים עצמה מעל הכנסת, היא מוזמנת להגיע לבניין עם משמר בתי המשפט ולפתוח את ישיבת המליאה בעצמה. כך יהיה ברור שמדובר בהפיכה שלטונית של קומץ שופטים הבוחרים את עצמם בחדרי חדרים. אגב, אולי כדאי שנשיאת העליון תוותר לזמן מה על שאיפותיה לשלוט בכנסת, ותתפנה סוף סוף לכנס את בית המשפט לדון באינספור תיקים שממתינים חודשים ושנים לדיון ולהכרעה, ובכך תסתיים הפגיעה הקשה בזכויות המתדיינים המחכים לשווא להכרעה בעניינם".

בכחול לבן תקפו את דברי השר לוין בתגובתו לבג"צ: "אדוני השר לוין, מנחם בגין הסנדק שלך, היה מתבייש במה שכתבת. דמוקרטיה היא דמוקרטיה ולא רק כשנוח לכם ולנתניהו. תכבדו את הכרעת הרוב ותפסיקו לפגוע במוסדות המדינה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בתגובה לפסיקת בג"ץ: "בתוך אחד המשברים הקשים ביותר מאז קום המדינה מנסה המערכת המשפטית לבצע הפיכה שלטונית במדינת ישראל. לא פחות. הרשות השופטת כבר שנים רומסת את המוסדות הדמוקרטיים הנבחרים והיום מתיימרת לקבוע גם את סדר יומה של הכנסת".

"גם התערבותו החמורה של היועץ המשפטי לממשלה בפרוצדורות של הכנסת רומסת את עיקרון הפרדת הרשויות ותרשם לדיראון עולם בדברי הימים של מדינת ישראל. למרות שאני נמנה על אלו שתומכים ודוחפים לפיקוח פרלמנטרי בימי הקורונה ורוצה מאד בהקמת הועדות בכנסת, אני קורא ליו"ר הכנסת להתעלם מהפסיקה הדורסנית של בג"ץ ולעמוד כחומה בצורה על עצמאותה של הכנסת".

שרת המשפטים לשעבר, ח"כ איילת שקד בטוויטר: "‏הדמוקרטיה בישראל לא "מתה". יש כאלו שמנסים להרוג אותה וזה לא יו"ר הכנסת. אלו שפונים לבג"צ בשבתו כגננת של הכנסת, הם אלו שממיתים את הדמוקרטיה. בדמוקרטיה בגצ לא קובע לכנסת כיצד להתנהל ולא שם עצמו מעל הכנסת. רק הכנסת סוברנית להחליט מתי תתכנס ומתי תצביע בהתאם לחוק ולתקנון . לא בג"צ".

סגן שר החינוך מאיר פרוש בתגובה להחלטת בג"ץ: "ההתערבות של בג"ץ בהליך התנהלות הכנסת מוכיח שוב את מה שהתרענו מפניו כבר שנים רבות – בג"ץ שואף לדיקטטורה משפטית בישראל. אני קורא ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לבל יתן יד לפגיעת בית המשפט בנבחרי הציבור, ומחזק את ידיו להגן על עבודת הכנסת ולמנוע את התערבותם של השופטים, חשובים ככל שיהיו".

כזכור, בית המשפט העליון דן אתמול בעתירות שהוגשה לבג"ץ נגד יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, בדרישה להורות עליו לכנס את המליאה כדי להקים ועדות בכנסת ולשם בחירת יו"ר כנסת קבוע. הדיון עוסק באיחוד של חמש עתירות נגד התנהלותו של אדלשטיין בטענה שהוביל להשבתת הכנסת, אולם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות קבעה כי הוא יתמקד אך ורק בשאלת סמכותו שלא להעלות על סדר היום את החלפתו – למרות בקשת 61 ח"כים.

"הנושא של הקמת ועדה מסדרת יגיע למליאה למחר, והנושא של היקף האיסור על התקהלות וההסבר שניתן שמדובר אך ורק בעניין טכני ושייקבעו אלטרנטיבות ושזה לא סוגר את הכנסת ולא קובע. נדמה לי שבהינתן התשובות האלו שקיבלנו אפשר להתכנס לנושא של בחירת יו"ר הכנסת", אמרה חיות. בעתירה דנים הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית וניל הנדל. הדיון הועבר בשידור וידאו במעגל סגור כדי לצמצם את מספר הנוכחים באולם.

במהלך הדיון, התייחס השופט יצחק עמית, לקיפאון הפוליטי, ואמר: "מי מחזיק את המפתחות? חשבתי שהמפתחות על השולחן, ומי שיש לו רוב לוקח את המפתחות. נדמה לי שמישהו כאן מחזיק את המפתחות בכיס". השופט ניל הנדל התייחס להחלטת הרוב ושאל את יועמ"ש הכנסת איל ינון: "השאלה המשפטית היא האם אפשר לחסום רוב של 61 חברי כנסת?", אמר. "זו השאלה האמיתית וזה נורא בעייתי לחסום אותם".

איל ינון, יועמ"ש הכנסת, אמר בדיון דברים שונים מאלה שכתב בחוות הדעת שהגיש מוקדם יותר לבית המשפט. בניגוד למה שכתב בבוקר, בפני השופטים ינון הביע התנגדות לחייב את אדלשטיין להביא להצבעה את מינוי יו"ר הכנסת. "לא נכון בעת הזאת, שישה ימים לאחר השבעת הכנסת, לקבל הכרעות תקדימיות ולהכריח להעמיד נושא על סדר היום", אמר לשופטים. "צריך לתת לדינמיקה הפוליטית להתפתח".

עוד אמר יועמ"ש הכנסת כי "שילוב המשבר הפוליטי החמור יחד עם משבר הקורונה יוצר חוסר אמון גדול יותר במערכת הפוליטית. יו"ר הכנסת אימץ את הסטנדרט של משרד הבריאות שאין בה כדי להגביל את מספר החברים בוועדות השונות. מי שיקבע את מספר החברים בוועדות הזמניות תהיה הועדה המסדרת ולא המליאה".

"לי כיועמ"ש הכנסת לא פשוט ולא קל להתחבר לטיעונים הפוליטיים. אך, מאז ומעולם קבענו שיש מרחב תימרון ליו"ר הכנסת. איפה עובר הגבול? הסיפור הזה לא פשוט. הנושא של בחירת יו"ר הכנסת הפך להיות סלע מחלוקת בפעם הראשונה שלא ניתן לגשר עליו. גם מבחינת עיתוי וגם מבחינת זהות".

במהלך הדיון אמרה השופטת אסתר חיות: "בלאו הכי יעשו חילופי כיסאות של יו"ר הכנסת אחרי שנה וחצי לפי הרוטציה שתסוכם". על כך השיב נציג יועמ"ש הכנסת, עו"ד אייל ינון: "לא ניתן להחליף יו"ר הכנסת רק ברוב של 90 חברי כנסת ורק בעילה של התנהגות לא הולמת". חיות הוסיפה כי "יצטרכו למצוא את הפלטפורמה החוקית שתאפשר רוטציה, וכי יו"ר הכנסת אומר שלא לקדם את נושא בחירת מחליף לתפקידו משום שזה יטרפד הקמת ממשלת אחדות או ממשלת חירום".

נציג הפרקליטות הציג בדיון את עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, ומסר: "נדרש להכניס לסדר יומה של המליאה את הבקשה לבחירת יו"ר הכנסת – בהקדם האפשרי. מרחב הזמנים גם לדעת היועמ"ש לכנסת הוא מצומצם למדי. יש לכלול את ההצעה הזו על סדר יומה של הכנסת בהקדם האפשרי".

הנשיאה חיות ציינה בפני ינון את דבריו בחוות הדעת שהגיש. "בסופו של יום אדוני כותב שליו"ר הכנסת יש שיקול דעת על קביעת סדר היום של המליאה, ומצד שני אומר ששיקול הדעת מצומצם. מתי חלף זמן שמעבר לו אי אפשר לחכות יותר?". ינון השיב: "אין לי תאריך מסוים. המערכת הפוליטית דינמית ולא מופרך שימשכו את העתירה מחר בבוקר. איני רואה איך אפשר לנהל מו"מ כשבמקביל מגישים עתירה להחלפת יו"ר כנסת".

חיות פנתה ליועמ"ש הכנסת איל ינון ושאלה "למה בחירת מישהו מהמחנה השני תהיה מוקש לממשלת אחדות?". לדברי ינון, "אנחנו יכולים לתת רצון מכריע לרצונם העכשווי של 61 חברי כנסת, אבל אנחנו יכולים ליצור תקלה משטרית קשה ביותר. אם יתברר שיו"ר הכנסת הנבחר נמנה על סיעות האופוזיציה, אני מבטיח שכל שני וחמישי יהיה לנו משבר שהלחץ על יו"ר הכנסת מטעם סיעות האופוזיציה לטרפד חקיקה ממשלתית – יהיה בלתי אפשרי. הנושא עלול במידה רבה של ודאות ללוות אותנו כל תקופת הכנסת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא ראיתי 2 אפשרויות זה או שתלך הביתה או שתלך הביתה

הנה עוד פעם השופטים השמאלנים האלה.
אם זה היה הפוך ?
אז הם היו מנמקים אחרת

וכל אויבי עמך מהרה יכרתו

אדלשטיין
תכבד את החוק !

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture