צילום: ויקיפדיה מרכז מידע הר הזיתים

הִילּוּלָא קַדִּישָׁא • הגה"צ רבי אברהם חיים ברים זצ"ל

היום הילולת הגה"צ רבי אברהם חיים ברים זצ"ל - כ"ו אדר תשס"ב

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הגאון רבי אברהם חיים ברים זצ"ל, איש האשכולות מדמויות ההוד שבירושלים של מעלה. נולד בירח טבת תרפ"ב לאביו החסיד רבי מרדכי דוד זצ"ל מיקירי קרתא דשופריא. כבר מימי נעוריו התבלט כלמדן ומתמיד מופלג ושמו יצא לתהילה כעילוי עצום. בהתמדתו כי רבה שקוד היה על תלמודו יומם וליל ביגיעה עצומה. בהיותו עלם צעיר, תלמיד בישיבת 'עץ חיים' הירושלמית נטלו ראש הישיבה הגאון הנודע רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל אשר עמד על כשרונותיו המבורכים, שכלו הזך והישר וסגולות נפשו והביאו אל חדרי תורתו פנימה, הדריכו בנתיבות התורה ואף קבע עמו חברותא, להתקרבות מיוחדת זכה רבי אברהם חיים באותה עת גם אצל הרב זצ"ל מבריסק.

בהגיעו לפרקו היה לחתנו של הגה"צ רבי ישראל טויסיג זצ"ל ממטרסדורף. חותנו הגדול מרבה היה להשתעשע עמו בשעשועי דאורייתא בהערכה והערצה מופלגת, בראותו בו חד מגדולי הדור העתיד. רבי אברהם חיים זצ"ל היה מהמיוחדים שבקבוצה הראשונה של אברכי ובני ישיבה מופלגים בעלי שיעור קומה, עמם פתח הגאון רבי אליעזר יהודה פינקל זצ"ל בשנת תש"ד את ישיבת מיר המעטירה בירושלים, והיה מבאי ביתו הקרובים.

זכה להתקרב אל מרן החזו"א זצ"ל אשר פתח בפניו את אוצרות רוחו, כשעד מהרה נמנה על המיוחדים שבאותה חבורה מצומצמת וקרובה של בית החזו"א. באותה עת נקרא לשמש כמרביץ תורה בישיבת סלבודקה שבבני ברק, וכעבור כעשור, משהוקמה ישיבת 'אהל יעקב' ע"י תלמידי רבו החזו"א נתקבל לעמוד בראשה.

איש חסיד היה דבוק בלב ונפש לרבותיו הק' צדיקי בית רוז'ין, ובראשם רבו כ"ק אדמו"ר רבי מרדכי שלמה זי"ע מבויאן, אליו היה מקושר בלב ונפש ובהתבטלות מלאה. רבו הק' השיב לו אהבה וחיבה בלתי רגילה לימים היה רבי אברהם חיים זצ"ל מעמודי התווך של עדת באיאן המפוארה בארה ק תחת הנהגת כ"ק אדמו"ר שליט"א מבאיאן, כשהוא בטל אליו כל כולו.

רבי אברהם חיים עצמו היה סמל לאות ומופת אצל צמאי דעת ומבקשי תורת הבעש"ט אשר דבקו בו בעוז. ביום כ"ו אדר תשס"ב תמה יריעת חייו ונתבקש להרביץ תורה בישיבה של מעלה, זי"ע.

[קובץ "נזר התורה" אלול תשס"ח]

מאיפה יש לעשיר לאכול

שח פעם הגה"צ ר' חיים ברים זצ"ל: מי שהוא עני ואביון, אפשר להבין מאיפה יש לו פרנסה. הוא רואה שאין מה לאכול, אז הוא פותח תהלים ומדבר עם הקב"ה,

אתה יצרת אותי, אנא שלח לי אוכל, ותברך אותי בפרנסה. השם שומע את תפילתו ושולח לו כל מה שהוא צריך. כולם יודעים מאיפה הוא מתפרנס.

אבל העשיר, מאיפה הוא מתפרנס? הן יש לו המון כסף. החשבון הנפוח שלו בבנק נראה ממש טוב. הוא אמנם אינו מדלג על ברכת 'ברך עלינו', אבל אי אפשר להשוות את התפילה שלו לתחנונים של העני. העשיר בקושי שם לב למה שהוא מדבר, והעני עומד ומתנועע… אז אתם יודעים איך בכל זאת מגיע אוכל לעשיר? משום "ורחמיו על כל מעשיו". הקב"ה אומר לו, אתה לא יותר גרוע מבעלי חיים, לדגים אני נותן אוכל, וגם עליך, המיליונר, אני מרחם ונותן אוכל…

גאונותו במידות

מסופר על הגאון ר' חיים ברים זצ"ל שפעם דיבר בדרשה והוציא דף קטן והסתכל כל הזמן במשך הדרשה בפתק שהיה לפניו,  בסיום דרשתו השאיר בלא משים את הפתק, בדקו וראו שהדף ריק, שאלו אותו למה לקח דף וקרא מתוכו, הרי מצאו אח"כ כי לא כתוב כלום.

ענה ברוב ענוותנותו: לפני היה בעל דרשן וראיתי שהסתכל בדף שהכין לעצמו, ואני לא הכנתי בדף, וחשבתי שבאם אני יגיד את דרשתי בלי דף וזה יצליח יותר מאשר דרשתו, יגידו, תראו, הוא בלי דף והוא עם דף ותראו דרשה של מי מוצלחת יותר, על כן גם אני הוצאתי את פתקי.

[דרך החיים]

גודל מעלת אכילת מצה

בספר ‘מרבה חיים’ להגה"צ רבי חיים ברים זצ”ל כתב על דברי הרה”ק מרימנוב זי"ע שהמצה מכניס באדם אמונה בהירה בהשי”ת ובהשגחתו הפרטית, ועי”ז אנו ניצולים מאלהי מסכה, שבזה יכולים קצת להבין מה שמדינת רוסיה ערכו מלחמה עצומה באכילת מצות בפסח, בכל שנה לפני פסח לקחו ממשלת רוסיה פרוייקט חדש שלא יעיז יהודי אחד בכל מדינת רוסיה לקחת קצת קמח ומים ולאפות לו מצה לכבוד פסח. תופעה בלתי מובנת. שלחו משטרה לכל יהודי שערבב קמח ומים. בשלמא לולב שאינו מאכל, או תפילין שאינו מאכל, והוא סממן יהודי מוכרז. אך את מי זה מעניין איזה סוג מאכל הם אוכלים, ובזה הם מוכרזים במורדים בממשלת רוסיה הקומוניסטית?

אלא שכח הכפירה הרגיש את ההרגשה האמיתית, שיהודי שהוא אוכל כזית מצה, הוא מורד במדינת רוסיה, ואכן כך האמת. כי כשיהודי אוכל כזית מצה הוא נהיה מאמין בהשי”ת ובתורתו. והם הכופרים הכריזו כפירה לית דין ולית דיין, ממילא כל יהודי שאוכל כזית מצה, הרי הוא ממש לוקח את כל ספרי הגות הקומניזם ומשליכם לאש.

הגוי הרוסי הבין היטב מהו הכח של אכילת כזית מצה. לולא זה, אין מובן הנהגה מוזרה כזאת, שבימי הפסח היו פושטים שוטרי הק.ג.ב בכל גבולות רוסיה שלא יעיז יהודי לאכול כזית מצה. אם יאכל זה המאכל בחנוכה או בסוכות, לא אכפת להם כלל, רק כזית מצה בפסח, זה מה שמפריע להם.

[מרבה חיים]

נערך והוגש ע"י הרב יוסף חיים אוהב ציון שליט"א

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בס"ד
אשרינו שזכינו להכיר ולהיות בדור אחד עם ענק עולם כרבי חיים זצוק"ל זיע"א .
ואשריך הרב אוהב ציון מזכה הרבים

לדעתי הרב ברים זצל היה צריך להיות האדמור מבויאן, אין בכלל השוואה

כולם זוכרים את הלויה שהיה שם גם פחדים מעוד גדולים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture