צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ועדת החוקה אישרה את "החוק הנורבגי" לקריאה שנייה ושלישית • צפו

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה את "החוק הנורבגי" לקריאות שנייה ושלישית ברוב של 8 ח"כים שתמכו ו-5 התנגדו: "אפשר להתווכח על הדרך אבל במהותו החוק טוב. הכנסת תקבל כוח נוסף חדש ותוסס ותהיה חזקה כפי שהיא צריכה להיות", אמר יו"ר הוועדה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


דברי אשר. צילום: דוברות הכנסת

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה היום (שלישי) את "החוק הנורבגי" לקריאות שנייה ושלישית. חברי הוועדה דחו לפני זמן קצר את כל ההסתייגויות והרביזיות עליהן. 8 ח"כים תמכו ו-5 התנגדו. על מועד הרביזיה תבוא הודעה. 8 ח"כים תמכו בחוק: היו"ר ח"כ יעקב אשר והח"כים שלמה קרעי, עוזי דיין, מאי גולן, איתן גינזבורג, מיקי חיימוביץ', רם שפע, משה אבוטבול. 5 ח"כים התנגדו לחוק: יואב סגלוביץ', מיקי לוי, אוסאמה סעדי, סונדוס סלאח, אלי אבידר.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר אמר כי "אפשר להתווכח על הדרך אבל במהותו החוק טוב. הכנסת תקבל כוח נוסף חדש ותוסס ותהיה חזקה כפי שהיא צריכה להיות. יש לנו דברים חשובים בקנה כמו חוק סמכויות הקורונה שנצטרך לעבוד עליהם בשום שכל. אנחנו לא הולכים להעביר חוקים דרמטיים בהינף יד. הדיונים בוועדה יהיו ממצים, עמוקים ולא פופוליסטים, ייקח כמה זמן שייקח ונסדיר את החקיקה. נמצא את האיזונים. לא תהיה דחייה של תקנות שהן פיקוח נפש אבל לא נהיה מחלקה שמביאים לה ניירות מי בעד ומי נגד"

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

ח"כ מיקי לוי אמר כי "החוק הזה חוק מיותר ולא ראוי בתקופה כזו, 101 מיליון ₪ מכסה היטב דמי אבטלה לכ-100,000 איש. החוק הזה אינו חוק נורבגי, אין שום דמיון. חוק של ממשלה מנופחת". ח"כ אלי אבידר "זה לא יום משמח. למרות שחשוב לשמר את תפקידה של הכנסת וכוחה, הגענו למצב של הצבעה דורסנית ואוטומטית של הקואליציה באופן שלא איפשר לקבל אפילו את הסתייגויותיה של הקואליציה".

החוק נועד לעגן כהסדר קבע את האפשרות להתיר לח"כ המתמנה לשר או לסגן שר להפסיק את חברותו בכנסת לתקופה שבה הוא מכהן כחבר הממשלה ועד תום חברותו בממשלה – ולחזור ולכהן כחבר הכנסת מיד עם תום תקופת כהונתו בממשלה.

צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

על-פי הוראת השעה שנחקקה בכנסת ה-20, המודל הנורבגי הוחל רק על ח"כ אחד מכל רשימת מועמדים. בניגוד לכך, על-פי ההסדר המוצע כעת, בכל סיעה יוכלו להפסיק את כהונתם לפי ההסדר בין 1 ל-5 חברי כנסת, כאשר המפתח לכל סיעה מושפע מגודל הסיעה וממספר חברי הכנסת שאינם שרים או סגני שרים. בנוסף, כדי למנוע שימוש לרעה בהסדר, מוצע כי אם נפסקה חברותו של חבר כנסת לפי ההסדר, והתחדשה חברותו בכנסת משום שחדל לכהן כשר או סגן שר, אותו ח"כ לא יהיה רשאי להשתמש שוב בהסדר ולהפסיק כהונתו עד סוף כהונת הכנסת.

יצוין כי חבר הכנסת החדש שנכנס אינו נחשב "מחליפו" של חבר הכנסת שהתפטר. בכל מקרה, אם חבר הכנסת שהתפטר במסגרת "החוק הנורבגי" חוזר לכהן בכנסת, תיפסק חברותו של האחרון שנהיה לחבר הכנסת מתוך רשימת המועמדים, גם אם אין זה אותו חבר כנסת שנכנס "במקומו" של השר או סגן השר שהתפטר מהכנסת לפי "החוק הנורבגי" (כך למשל במקרה שחבר כנסת נוסף מהרשימה עזב בינתיים).

כדי לשמור על מעמדם ועצמאותם של חברי הכנסת שנכנסו לכנסת במסגרת "המודל הנורבגי", חבר הכנסת שהתפטר מהכנסת בעקבות מינויו לשר או סגן שר יכול לשוב לכנסת רק אם התקיימו נסיבות חיצוניות המחייבות זאת – אם הוא חדל להיות שר/סגן שר בשל התפטרותו או פיטוריו מהממשלה, או אם התמנה לראש הממשלה (כולל ממלא מקום וראש ממשלה בפועל).

עם התפטרותו של חבר הכנסת שהתמנה לשר או סגן שר, ייכנס במקומו לכנסת חבר הכנסת הבא מתוך רשימת המועמדים שנבחרה עמו לכנסת. חבר כנסת שנכנס לכנסת לאחר שרשימת המועמדים שלפיה נבחר לכנסת התפלגה על בסיס 1/3 מחברי הסיעה או בעקבות מיזוג עם סיעה אחרת, יהיה רשאי להודיע תוך 24 שעות מעת היותו לחבר כנסת לאיזו סיעה הוא מבקש להשתייך. במצב שבו ההתפלגות היא של סיעה שהיא צירוף מפלגות מלכתחילה ונעשתה רק בהתאם למפתח המפלגתי, אז יראו אותו כמשתייך לסיעה שמייצגת את המפלגה שאליה הוא שויך במקור ברשימת המועמדים, אלא אם ניתנה הסכמה של המפלגה המקורית שלו ושל המפלגה שאליה הוא מבקש להצטרף שיעבור מפלגות.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture