Olivier Fitoussi/Flash90

עימות בממשלה על המענקים: "בגל הראשון הדברים עבדו טוב בלי אחדות"

לאחר אישור הממשלה, קבינט העל הכלכלי בהשתתפות נתניהו, גנץ, פרץ וכץ, צפוי להחליט על מנגנון החלוקה. השרים פרץ וגמליאל התעמתו בישיבה: "זאת ישיבת ממשלה, לא ישיבה של ועד הקיבוץ". דרעי: "לבחון אפשרות של כרטיס שיאפשר קנייה רק בארץ"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הממשלה אישרה אחר הצהריים (ראשון) את המסגרת התקציבית של תוכנית המענקים החדשה – וכעת קבינט העל הכלכלי בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש הממשלה החליפי בני גנץ, שר הכלכלה עמיר פרץ ושר האוצר ישראל כץ יחליטו על מנגנון החלוקה. לפי התכנית המקורית של נתניהו, שהוצגה בשבוע שעבר, כל אזרח אמור לקבל מענק ללא קשר למצבו הכלכלי. עם זאת, בכחול לבן דורשים לעשות שינויים בתכנית כך שתכלול הקצאה דיפרנציאלית, ותקצה יותר כסף למובטלים, עצמאים ואוכלוסיות מוחלשות.

השרה גילה גמליאל מהליכוד תקפה בישיבת הממשלה את שרי כחול לבן ואמרה כי "אנחנו מתמודדים עם אירוע שמתפתח ומשתנה בזמן אמת, ולכן ההחלטות מתקבלות בהתאם לאירוע". שר הכלכלה עמיר פרץ ממפלגת העבודה הגיב: "לא צריך להסתפק בדיווחי המל"ל. הגיע הזמן שמול כל הצעת החלטה שעולה, בנוסף להמלצות המל"ל יקום צוות נוסף שיתן המלצות במקביל". ‏גמליאל השיבה: "בגל הראשון הדברים עבדו מצוין ללא האחדות וללא הפריטטיות. זו ישיבת ממשלה, ולא ישיבה של הועד בקיבוץ. צריך לאפשר לראש הממשלה לנהל את המשבר הזה ולא לתקוע מקלות בגלגלים".

השר פרץ התייחס לתוכנית המענקים ואמר כי "בימים כתיקונם, הייתי מקבל את התכנית שהיא מבוססת על תפיסה אוניברסלית בה אני מאמין. אך בימים אלה, כשמדובר על יצירת מנוע צמיחה, כשברור כשהאוכלוסיות המוחלשות הם מנוע הצמיחה, עלינו להכין תכנית משולבת בה חלק מהמענקים מחולקים אוניברסלית, וחלק אחר פרוגרסיבית כך שייסעו לאוכלוסיות מוחלשות ואוכלוסיות שנקלעו למצוקה בעקבות משבר הקורונה".

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי התייחס לתכנית המענקים במהלך הישיבה וטען כי "השאלה איננה האם צריך לתת כסף לציבור, צריך לתת גם יותר, השאלה למי. מנגנון חלוקה שנותן לכולם אותו הדבר מעניק למי שצריך פחות מדי ולמי שלא צריך יותר מדי. יש כאן 1.5-2 מיליארד שקל שחייבים לחלק אחרת, בצורה צודקת יותר מבחינה חברתית והגיונית יותר מבחינה כלכלית".

עוד הוסיף ואמר כי "החזקים ביותר לא מחכים לצק של 3000 שקל מאיתנו כדי להגדיל את הצריכה. לעומת זאת ככל שנתעל את הכסף למעמד הביניים שנפגע ובוודאי לשכבות החלשות הכל יילך לצריכה. ככה זה עובד עם מי שאין לו או שנמצא באוברדרפט. לכן צריך להעביר את הכסף לשם. בנוסף בלתי מתקבל על הדעת שתעבור תכנית כלכלית של עשרות מיליארדים ולא יימצא פתרון למשבר העו״סים בגלל כמה מיליונים. אנחנו בקריסה חברתית בגלל שהלשכות החברתיות נעולות".

השר אקוניס הביע את דעתו על התוכנית בישיבת הממשלה: "כשבארה"ב חילקו מענקים לכולם, אמרו 'למה לא בישראל?', עכשיו אנחנו עושים זאת אז אומרים 'למה לכולם?'. התוכנית זהה רעיונית כמעט לחלוטין לתוכנית האמריקנית". השר אקוניס הוסיף שכדי להגביר את הצמיחה – נדרשת הורדת מסים לאורכה ולרוחבה של הכלכלה הישראלית וטען כי "ביד אחת אנחנו נותנים וביד השניה מטילים מגבלות חדשות". הוא התייחס להצעת משרד הבריאות לסגר בסוף השבוע ואמר כי ההצעה מצריכה דיון נוסף.

השר להשכלה גבוהה זאב אלקין הסתייג מהתכנית והציע כמה תיקונים והערות. "ברגע שהמענק אוניברסלי לכולם הוא יפספס את המטרה והיא שהכסף ילך לצריכה", אמר. הוא הציע לקחת את הסכום, או חלק ניכר ממנו, ולתת למי שמקבל הבטחת הכנסה והשלמת הכנסה, נכים וקשישים: "אלה האנשים שחיים ברף הכי נמוך במדינה. לכן, אם אתה נותן תוספת חד-פעמית של 3,000 או 2,000 שקלים, הכסף הזה הולך כולו לצריכה. אתה יכול לקחת סכומים מאוד ניכרים".

אלקין הציע גם להקים מנגנון שיגביל את הוצאת המענקים רק לקניות בישראל. לדבריו, "בתקופה שבה הולכים לסגר, יש שאלה אם הכסף יגיע לצריכה בישראל, או שהכסף יילך לצריכה בחול למשל באינטרנט". השר להשכלה גבוהה גם התייחס לציבור הסטודנטים, והציע להעביר כסף לסטודנטים בצורה מקוונת, לפי מצב סוציו-אקונומי, דרך קרן סיוע מיוחדת.

שר המשפטים אבי ניסנקורן מכחול לבן מתנגד למתווה שהוצא וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "מענק כספי שיגיע ישירות לציבור הוא צעד נכון להנעת גלגלי המשק, אבל לא נחלק מענק עיוור. נתמוך בתוכנית סיוע דיפרנציאלית עם רגישות חברתית. כזו שקודם כל שמה דגש על מי שפרנסתו נפגעה ומתעדפת סיוע למשפחות שנמצאות במצוקה כלכלית".

השר אריה דרעי הביע גם הוא ביקורת על המהלך ואמר לשרים: "את הכסף של המענקים נקבל גם אנחנו השרים, אנשים עם משכורות קבועות. אנשים יכולים לחסוך את זה, ולא לצרוך. אז בואו ניתן את זה ככרטיס, שיאפשר קנייה רק בארץ, ואם אחרי שלושה חודשים לא ישתמשו, התוקף פג".

השרה אורית פרקש הכהן היא השרה היחידה שנמנעה בהצבעה על המסגרת התקציבית ואמרה: "זו תכנית רעה. לא צריך לפעול טלאי על טלאי. הכסף הוא מוגבל ואמון הציבור הוא מוגבל. צריך לנתב את הכסף למי שצריך בעזרת תכנית סדורה שתפיק מנועי צמיחה למשק".

השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "6 מיליארד ₪ זה טיל בליסטי – צריך לירות אותו לכיוון הנכון. אסור לנו להשאיר מאחור את האוכ׳ המיוחדות וביניהם 100,000 החיילים המשוחררים. בשל המשבר, חלקם לא יחלו ללמוד וינצלו את הפיקדון למחייתם. מה עושים? מכפילים להם את הפיקדון או משלמים להם דמי אבטלה. ככה יורים את הטיל לכיוון הנכון".

שר ירושלים ומורשת, רפי פרץ, בדף הפייסבוק: "אסור לסגור את מערכת החינוך, והמענקים צריכים להגיע למי שחסר. בישיבת הממשלה הבוקר אמרתי בעניין מערכת החינוך כי בגל הראשון פתחנו את מערכת החינוך במודל של קפסולות, המודל הזה הוכיח את עצמו בכל מוסדות החינוך. אם רוצים לעשות שינוי במערכת החינוך, יש לחזור לאותו המודל ובוודאי שאין לסגור את בתי הספר".

"אסור להפסיק את הלימודים באבחה אחת – זהו צעד דרמטי מידי, ועלול להפיל משפחות רבות שמנסות עוד להתאושש מהסגר האחרון. מימדי התחלואה לא מצדיקים צעד כזה. יש צעדי ביניים שאפשר לעשות. למשרד החינוך יש אפשרות ויכולת לפקח בצורה יותר הדוקה על בתי ספר שלא עומדים בהוראות. בית ספר שלא עומד בהוראות שייסגר אך אסור לנו לגזור גזירה על כל הציבור בגלל כמה בתי ספר שהתגלו בהם הדבקות, או לא עמדו בהוראות משרד הבריאות".

"בנוגע למענקים שעומדים על הפרק, אנו נמצאים כיום במשבר עצום, אסור שיצא שכרנו בהפסדנו. למי שחסר מגיע יותר. הצעתי שנתחיל מאצלנו – מהממשלה, מ-120 חברי כנסת, ממנכ"לי המשרדים, מהמגזר הציבורי שלא נפגע והמשיך בעבודתו, לטובת אלו שאיבדו את מטה לחמם וצריכים סיוע גדול יותר ממה שמציעים היום. החלוקה של המענקים האלו הם הדבר הנכון לעשות, יש לעשותם באופן דיפרנציאלי. זו חלוקה הוגנת יותר ותסייע יותר לכלכלה ולמשק במשבר הקשה הזה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עד שהממשלה תחליט למי מגיע יותר מענק ולמי פחות ,יעבור זמן של חודש כשאנשים נאנקים תחת חובות ואין בידם לקנות מוצרים בסיסיים, אז שחררו כבר ותנו לאנשים לחיות, כי עוד חודש האובר בבנק יהיה כפול.

תמתינו עם ההגבלות עד לסוף הגל השני ואז נראה בגל השלישי כמו שתוכנן…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture