Hadas Parush/Flash90

גמזו: "הפער בין מסעדה לבית כנסת מטריף – מבטיח שתוך זמן קצר אציע איזונים"

פרויקטור הקורונה בשיחה לתקשורת החרדית: "רמת התחלואה בחברה החרדית היא גבוהה מאוד". על אפליית בתי הכנסת: "20 איש בהיכל של גור או זה לא סביר, נדון בזה בממשלה ביום רביעי". על הסגרים: "לפי הפרמטרים הייתי צריך להטיל סגר במודיעין עילית, באלעד, ביתר, בית שמש בב"ב ושכונות בירושלים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו התייחס היום (שני) להבטחתו משבוע שעבר לתקן את אפליית בתי הכנסת ואמר כי "צריך להיות רגיש לכל אחד. אותו אחד שהמופע תרבות שלו זה הדבר הכי חשוב ולאחרים בית הכנסת זה הדבר הכי חשוב (להבדיל אלף אלפי הבדלות, ש.ב.צ.) וצריך להבין שהפער הזה בין מסעדה לבין בית כנסת מטריף את הציבור ואני יכול להבין את זה".

בשיחה עם עיתונאים חרדים הסביר כי "איך לאזן את כמות האנשים שפוקדים את בתי הכנסת לקראת הימים הנוראים, לקראת חגי תשרי, זה מורכב. אני יודע את הסתירות הקיימות, כלפי בתי כנסת גדולים, 10 אנשים בבתי כנסת, אני מבטיח שעד הימים הנוראים, תוך זמן קצר, לפחות בשבועיים הקרובים, אני אמצא או אציע לממשלה איזונים שהם יותר עושים היגיון".

במענה לשאלה על ההשוואה למסעדות השיב: "ההשוואה ל-10 מול 20 (המספר המותר במסעדות, ש.ב.צ.) זה לא הפתרון שמחכים לו, עדיין יבואו להגיד לי ש-20 בבית כנסת הענק של הרבי מגור או בבית הכנסת הגדול בירושלים או בתל אביב זה עדיין לא סביר. אנחנו בודקים כרגע ויש לנו כרגע תוכנית שיהיו אותם כללים לכל החללים הסגורים. אנחנו הולכים לדון בזה בממשלה ביום רביעי, אנחנו פועלים בכיוון הזה, אנחנו רוצים ליצור היגיון בשיגעון הזה".

גמזו התייחס לחתונת בית בעלזא שנערכה בשבוע שעבר, אך הקפיד להיזהר בלשונו יותר לבקש מאשר לתקוף: "אני חושב שהחתונות זה מצב מאוד מסוכן, אסור לעשות את זה, אני יודע ששמו מסכות, אבל מסכות לא מונעות לחלוטין, צריך להבין את זה. ברור לי שאנשים נדבקו. צריך לזכור שבאזור ירושלים, בחברה החרדית, יש 15-20 אחוז חיובים מותך הנדבקים. אני מבין את העוצמה של חתונה, אבל כרגע זה ממש מסכן את האנשים".

הוא שיבח את המשמעת להנחיות במגזר החרדי ואמר כי "אני רואה את הציבור החרדי בערים, אני רואה אותו, הוא ממושמע, הוא שם מסכות, בעניין הזה אין לי תלונות. אבל יש עוד כמה אלמנטים שצריך לשמות עליהם, אני מאוד חושש משבתות חתן בדירות קטנות עם 30-40 איש, אני מאוד חושש מבר מצווה גם אם עושים אותה במרחב פתוח אבל עם הרבה אנשים".

על ההפגנות אמר כי "אני מבין שאנשים מרגישים שיש התקהלות כזו, הפגנות, ויש התקהלות כזו, זה נראה הכל בסתירה. אני יכול להבין ואני יצאתי נגד, אני אמרתי בצורה הכי ברורה לכל מי שהולך להפגין, הקורונה לא מבדילה בין חתונה המונית להפגנה המונית, בשני המקומות צריך להישמע לכללים ואם כבר נתקלים בהתקהלות – מסכה, להתרחק, בטח הקשישים".

"סגר תמיד מונח על השולחן"

בפתח דבריו הציג את תמונת המצב המדאיגה: "רמת התחלואה בחברה החרדית היא גבוהה מאוד, היא הגבוה ביותר פר נפש בכל מדינת ישראל. אני לא רוצה לומר את זה כביקורת, אני רוצה לומר את זה כמשהו שנדע אותו, זה משהו שמסכן את החברה, מסכם את הקשישים בחברה החרדית, צריך לדעת את זה, זה רמת תחלואה גבוהה מאוד. זה לא מפתיע, אנחנו מבינים למה זה נוצר ואסור לכעוס על זה, אסור שהציבור החרדי או החילוני יכעס על זה, זאת התמונה וצריך להכיר אותה".

"לא לעשות סגרים, אלא לטפל בה מבפנים, לטפל בקשיים שלה, במבנה שלה, זה משפחה עם 12 נפשות, 1 נדבק מיד 6-7 נדבקים, זה הקושי, צריך להכיר את זה, כולם צריכים להכיר בזה. אנשי שמנהלים את העיר, אנשים שנמצאים במשרד הבריאות, אנשים שמתוך העיר ואנשים בתוך העיר באמת צריכים להכיר בזה. המזל הגדול שלנו, שרוב הערים החרדיות הם צעירות, שיעור הקשישים הנדבקים בערים החרדיות הוא מקסימום 4%, בארץ זה 10%, אבל זה יכול להשתנות ואז אנחנו נקבל יותר קשישים חולים".

פרופק גמזו הביע אופטימיות ואמר כי "לחברה החרדית יש אתגר שכולנו צריכים להיות ביחד, אני אהיה שותף, אני אגיע ואעזור לכל ראשי הערים ואני אעזור לכל הציבור בכל היבט שהוא. צריך להבי את האתגר, הציבור יכול לאתגר הזה, הוא יכול להכניע, להוריד ולהקטין נזקי תחלואה קשה.

הוא הזהיר כי "סגר תמיד מונח על השולחן, גם סגר כללי בכל מדינת ישראל וגם סגר בערים אדומות, אבל אני מבקש מהציבור וראשי הרשויות – שלא ידחפו אותי לשם, תעזרו לי לי להתרחק משם, כי אני לא חושב שזה הדרך לטפל, יש כאלה שרוצים לטפל בדרך הזאת ודוחפים לשם". עוד הוסיף כי "הפרמטרים לסגר זה ערים אדומות. לפי הפרמטרים הייתי צריך להטיל סגר במודיעין עילית, באלעד, בביתר עילית ואולי אפילו בבית שמש ובטח בבני ברק ובשכונות מסיומות בירושלים".

"א' אלול זה תאריך קדוש"

גמזו הביע דאגה מחוסר ההיענות להיבדק, במיוחד לאור התקרובת פתיחת שנת הלימודים: "אני תמיד מסתכל קדימה, אני צריך להביא את הציבור לחזור להיבדק, לא לייפות את המצב. אני חושש מהסתכלות קדימה, על תקופת פתיחת החיידרים, הכוללים, הישיבות, א' אלול זה תאריך קדוש, אני יודע עד כמה הוא קריטי לעולם החרדי, זה מחזיק את עם ישראל ואני מבין את זה וטוב מאוד".

"עכשיו אני מתעסק בשאלה איך צריכה להיות פתיחת שנת הלימודים בציבור הכללי, גם שם אני מתלבט, שר הבריאות והחינוך ייקבעו בסוף. לגבי הגילאים הצעירים אני רגוע, מעל כיתה ד' זה שאלה כמה הדבקה תהיה שם, ההחלטה בסוף תהיה של הממשלה אבל אני אצטרך לתת את הייעוץ הטוב ביותר. מה תהיה ההשלכה של זה על מערכת החינוך החרדית? נצטרך לבחון את זה ביחד, המטרה שלנו זה לעשות את הדבר הנכון ביותר לשמיים, תורה ומצוות, אבל אתם יודעים יותר טוב ממני שתמיד יש גם איזונים מול פיקוח נפש, אנחנו עוד לא שם אבל זה צריך להעסיק את כולנו".

על מתווה הקפסולות לישיבות אמר כי "היה נוהל שקוים עד כה, הנוהל הזה התאים עד כמה שאני מבין לחלק גדול מהישיבות, אני מבין שלחלק מהישיבות לא התאים או לא התאפשר ההסדר הזה, כרגע רוני נומה ואיתמר גרוטו עובדים על זה ומנסים למצוא לזה פתרון. בוא נזכור שגם בנוהל הקוד, מי שלא עמד בכללים, היו בחלק מהישיבות הידבקויות, אז אנחנו צריכים להיזהר. אני עוד לא בוודאות מה יהיה נוהל הקפסולות. אני מבין את החשיבות, זה אחד הדברים הקריטיים".

"תשמרו על הכללים כדי שהכללים ישמרו עליכם", ביקש, "לפעמים זה מעצבן כי הכללים סותרים, זה התפקיד שלי להקטין את הסתירות, לחלוטין אני לא יצליח, אבל להקטין".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איזה בן אדם מדהים הוא, יבורך משמים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture