Yossi Zamir/Flash90

ישראל ולבנון הודיעו רשמית: נפתח במשא ומתן על שרטוט הגבול הימי בין המדינות

שר האנרגיה שטייניץ אמר כי השיחות יהיו ישירות ויחלו אחרי סוכות בבסיס של יוניפי"ל בדרום הלבנון, ואילו יו"ר הפרלמנט הלבנוני אמר כי אלו שיחות עקיפות. שטייניץ: "משא ומתן אזרחי-מדיני בין ישראל ללבנון לראשונה זה 30 שנה". בכיר לבנוני: "הנושא ונותן יהיה צבא לבנון בחסות הנשיא"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בכירים בלבנון ובישראל הודיעו היום (חמישי) רשמית כי הושגו הבנות לתחילת משא ומתן על שרטוט הגבולות הימיים והיבשתיים בין המדינות. בשבועות האחרונים, בעקבות הפיצוץ בנמל ביירות, המשבר הכלכלי בלבנון והביקורת הפנימית על חיזבאללה החליטו האמריקנים לחדש את המאמצים להתניע את המשא ומתן בין ישראל ללבנון.

יו"ר הפרלמנט בלבנון, נביה ברי, הכריז במסיבת עיתונאים בביירות כי הושג הסכם מסגרת שיאפשר משא ומתן בין המדינות בעניין הגבול היבשתי והימי. ברי הסביר שכשתושג הסכמה, ההסכם יונח בפני האו"ם כדי שיעוגן בחוק הבין לאומי. יו"ר הפרלמנט הלבנוני הבהיר שמדובר בהסכם מסגרת ולא בסכם סופי, ומי שיהיה אחראי לנושא הוא הצבא וקציניו, בחסות נשיא לבנון מישל עון וכל ממשלה עתידית. ברקע הסכמי הנורמליזציה שנחתמו בין ישראל למדינות המפרץ, ברי הדגיש כי מדובר בהסכם בנודע לנושא הגבולות בלבד.

ברי אמר כי "לבנון וישראל מעוניינות לפתור את הסכסוך ארוך השנים ביניהן בעניין מיקום הגבולות". עוד אמר ברי כי השיחות צפויות להיערך באזור הגבול בין שתי המדינות, תחת פיקוח האו"ם וארצות הברית "וכי הן מבקשות להגיע לפתרון בעניין מוקדם ככל הניתן". על פי גורמים רשמיים בישראל, שיחות המשא ומתן צפויות להיערך לאחר חג הסוכות בבסיס יוניפי"ל שבעיירה הלבנונית נקורה.

שר האנרגיה יובל שטייניץ אישר את הפרטים ואמר כי "מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור. לראשונה מזה 30 שנה יתקיים משא ומתן אזרחי-מדיני בין ישראל ללבנון בתום כשנתיים של מגעים עקיפים. אני מודה למזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו ולאנשי צוותו ולשליחים דיוויד סאטרפילד ודיוויד שנקר על התגייסותם לנושא".

"אנו מצפים לפתיחתו של המו"מ הישיר כבר במהלך התקופה הקרובה. מטרתנו היא להביא לסיום המחלוקת בנושא התיחום של המים הכלכליים בין ישראל ללבנון במטרה לסייע בפיתוח משאבי הטבע לטובת כל עמי האזור. אני מודה לשר החוץ גבי אשכנזי ולאנשי משרדו ולמאיר בן שבת ולצוות המל"ל שמלווים את התהליך מקרוב. התיווך האמריקאי והמסגרת הטכנית של המשא ומתן סוכמו על דעתה ולשביעות רצונה של מדינת ישראל", דברי שטייניץ.

שר החוץ, גבי אשכנזי, בטוויטר: "אני מבקש להודות למזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, ולצוות שלו על מאמציהם המסורים שהובילו לתחילת השיחות הישירות לסימון הקו הימי בין ישראל ללבנון. מדובר בצעד חשוב שהגיע לאחר שלוש שנים של מגעים דיפלומטים ולא היה מתאפשר ללא התיווך של ארצות הברית. אני מאמין שהצלחת השיחות תשפיע משמעותית על יציבות האיזור ותקדם את השגשוג של אזרחי שני העמים בישראל ובלבנון. אני מודה לשר האנרגיה יובל שטייניץ על שיתוף הפעולה המוצלח בין המשרדים בקידום הסוגייה".

גורם מדיני מסר שייתכן שהשיחות יחלו כבר בעוד כשבועיים. הן צפויות להתקיים פנים אל פנים בנאקורה שבגבול ישראל-לבנון, אך ייתכן שלאור התפרצות נגיף קורונה הדיונים יערכו בזום. בין ישראל ללבנון לא התקיים משא ומתן מדיני ישיר זה 30 שנה, והתנעתו תהיה הישג מדיני גדול לממשל טראמפ שתיווך בין הצדדים.

גורם ישראלי בכיר אמר כי "אין לנו אינטרס לראות את לבנון קורסת ונכנסת לכאוס. קריסת לבנון לא טובה לנו ונשמח אם הלבנונים ייהנו ממשאבי הגז שלהם. זה יעזור להם לעמוד על הרגליים". הבכיר העריך את סיכויי הצלחת המו"מ ב-50-50 והוסיף: "אם הלבנונים ירצו נגיע להסכמות ואנו רוצים שהמחלוקת הזאת תהיה מאחורינו. עוד כמה מאות מטרים לפה או לפה לא ימנעו מאיתנו להגיע להסכם. כנראה החיזבאללה מסכים לזה אבל חשוב לדעת שהמשא ומתן גם יכול להתפוצץ. אנחנו נבוא למו"מ בנפש חפצה".

בישיבה שהתקיימה לפני כשבועיים בהשתתפות גורמים ממשרד ראש הממשלה, משרד החוץ וממשרדי המשפטים והביטחון, סוכמו התנאים של ישראל למשא ומתן. מטעמו של שטייניץ סיפרו כי פריצת הדרך בין המדינות נרשמה זמן קצר לאחר מכן, במהלך ביקורו האחרון באזור של עוזר שר החוץ האמריקני דיוויד שנקר.

המחלוקת בין ישראל ללבנון נוגעת לשטח של כ-860 קילומטרים מרובעים בים התיכון. ישראל כבר הודתה שתהיה מוכנה לחלק את הזכויות באזור על יחס של 42:58 לטובת לבנון. הלבנונים השרויים במצוקה כלכלית חזקה מבקשים להתחיל בקידוחי גז סמוך לאזור המחלוקת בעוד ישראל מתכוונת לפתוח בקידוחים בזיכיון "אלון", הגובל בשטח המריבה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

תגידו לא היה לכם תמונה יותר ישנה מחיילים מ1992??

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture