היכל ישיבת רינה של תורה

החרדים נוהרים לפריפריה: הדרך של כרמיאל למרכז התורני של הגליל • פרק שישי

מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים המרשימים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע: הצצה לקהילות החרדיות בכרמיאל שהולכת ומתמקמת במרכז מפת ההתיישבות החרדית • סדרה מיוחדת

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

לאחר הפסקה קצרה בעקבות חגי תשרי, 'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות העוקבות אחר הקהילות החרדיות המתפתחות בערי הפריפריה. השבוע נסקור את הקהילות החרדיות שהתפתחו בעיר כרמיאל בגליל.

הקהילה החרדית התחילה להתפתח לפני כעשרים וחמש שנים, אז הגיעו קבוצה של אברכים לגור ביישוב שנחשב עד אז כמעוז חילוני בגליל. עם השנים הקהילה התרחבה ונפתחו מוסדות ציבור רבים. כיום הציבור החרדי בעיר מונה כ-800 משפחות אשר מתחלקות בין הקהילות הליטאיות והספרדיות בעיר. בבחירות האחרונות קיבלה רשימת יהדות התורה 807 קולות בעיר ומפלגת ש"ס קיבלה 738 קולות.

לפני כשבע שנים נפתחה בברכתו ובעידודו של מרן הגראי"ל שטיימן זצוק"ל ישיבת רינה של תורה בעיר המונה כיום כ-500 תלמידים. בראשות הישיבה עומד הגאון הרב אברהם סטוארט שליט"א והיא נחשבת לאחת הישיבות היוקרתיות בעולם הישיבות. סביב הישיבה נבנתה קהילה צעירה ותוססת של אברכים המונה כמאה משפחות ואף כולל הלכה חדש נפתח בשנה האחרונה בסמוך לישיבה.

מלבד הישיבה המפארת את העיר, קיימים בעיר כוללים רבים לאברכי הקהילות – כולל 'קרן אורה' בראשות הגרא"צ מרגלית שליט"א, הכולל של ישיבת רינה של תורה, כולל 'אהלי תורה' של הרב זקס, כולל 'ישכר באהלך' בראשות הרב קאופמן שליט"א, הכולל של יד אליעזר בראשות הרב וקסלר שליט"א, כולל לאברכים מצוינים בראשות הגר"א מלכא שליט"א וכולל ערב של קהילת 'עוד יוסף חי'.

רוב המוסדות בעיר שייכים לקהילה הליטאית. המרא דאתרא האשכנזי של העיר, הגאון הרב אברהם צבי מרגלית שליט"א הקים לפני יותר משלושים שנה את הישיבה לצעירים "קרן אורה" שקנתה לה שם בקדמת עולם התורה ומתדפקים על דלתה טובי הבחורים הגרים באזור. לצד הישיבה קיימים בעיר שני תלמודי תורה חשובים – "תורה ודעת" בהנהלת הרב יהודה טרגר שליט"א ותלמוד תורה "חפץ חיים" בהנהלת הרב נחמן רוטנר. לקהילה אף יש סמינר לבנות העיר "נווה חווה" ובית ספר מרכזי לבנות "עמיחי". כמו כן הקהילה מפעילה רשת גנים מפוארת, "פרחי עמיחי", בראשות הרב ישכר קרסניצקי שליט"א.

המרא דאתרא הספרדי הגאון הרב אליהו מלכא שליט"א עומד גם הוא בראש קהילה אשר לה כולל לאברכים חשוב לבני עלייה. קהילה נוספת היא קהילת 'עוד יוסף חי' אשר מקיימת פעילות בעיר. הקהילה מחזיקה כולל ערב חשוב. כמו כן, הקהילה הספרדית בעיר הקימה גן עבור ילדי הקהילה.


בקהילת חניכי הישיבות בכרמיאל, חשבו איך לא לוותר על שמחת החג ומצאו פיתרון לקיים את שמחת בית השואבה לפי ההנחיות, בקפסולות ובשטח פתוח. צילום: יהודה ארנפרוינד

זו כבר קדנציה שלישית שלציבור התורני בעיר יש נציגות בעירייה, כיום משמש כסגן ראש העיר מטעם יהדות התורה הרב פנחס סירוקה. מטעם סיעת ש"ס משמש כחבר מועצה הרב אוריאל מלכה בנו של רב העיר.

לגבי מצב התעסוקה בעיר אומר ישראל ליכטנשטיין מנהל הלשכה של דגל התורה בעיר ל'מקומי JDN', "אין כאן אישה אחת שרוצה לעבוד, בלי להתפנק, ולא מוצאת עבודה. יש גם תעסוקה בהוראה וגננות, אבל הרבה מאוד עובדות כאן במגוון תפקידים, החל מראיית חשבון, תכנות ועוד". לדבריו, "בגלל אזורי התעשייה הגדולים כאן באזור שמרכזים את הפעילות של כל גוש משגב והאיזור יש הרבה מקומות עבודה ב"ה, יצרנו קשרים עם בעלי מפעלים ומנהלי משרדים ויש ביקוש לעובדות חרדיות, עם הזמן גם למדו להעריך את כח העבודה האיכותי של נשים חרדיות, מוסר עבודה גבוה ויושר. יחד עם סגן ראש העיר אנו פועלים ומסייעים לזוגות הצעירים שמגיעים לעיר".

התחבורה לכרמיאל נוחה למרכז. קיים קווים ישירים מספר פעמים ביום לבני ברק ולירושלים, כמו כן בסופי שבוע מתווספים קווים לשאר הריכוזים החרדיים כמודיעין עילית וביתר עילית. גם תחנת הרכבת שהחלה לפעול בשנתיים האחרונות מכרמיאל למרכז מקילה על ההתניידות מהעיר ואליה.

עוד ועוד זוגות צעירים מגיעים בשנים האחרונות להתיישב בעיר. עקב ריבוי הצרכים עם התרחבות הקהילה התורנית בפעילות סגרה"ע קיבלה הקהילה החרדית בעיר מבנה מתנ"ס חדש גדול ורחב ידיים ואף התקבל תקן מנהלת חרדית מטעם העירייה שתנהל את הפעילויות והחוגים.

מתנ"ס רחב ידים עבור הציבור החרדי

מעיר חילונית למהדרין למרכז תורני

ההיסטוריה של ההתיישבות החרדית בעיר כרמיאל לא פחות ממרתקת. העיר שהוקמה בבקעת בית הכרם (בקעת שגור) בשנת ‏תשכ"ד, היוותה למעשה חלק מתוכנית שמטרתה הייתה הרחבת היישוב היהודי במרכז הגליל. מיקומה של העיר נבחר כיישוב המחבר את מרכז הארץ עם יישובי הגליל העליון ואצבע הגליל. עם הקמת העיר הכריזו המייסדים שזו תהיה עיר חילונית למהדרין ללא בתי כנסת.

הגרא"צ מרגלית שליט"א שהגיע לעיר בשליחותו של מרן הגרא"מ שך זצוק"ל לפני כארבעים שנה מספר בחגיגות תורניות המתקיימות בעיר ובהזדמנויות רבות, כי בהקמת העיר הכריזו המייסדים שזו תהיה עיר חילונית למהדרין, ללא דתיים ובתי כנסת. חזונם כמובן שלא התממש, אם רק ניקח את מספר בתי הכנסת ובתי המדרש בעיר העומדים על יותר מארבעים במספר, סיפור זה מסמל יותר מכל את המהפך שחל מאז ועד היום בעיר התורה בהרי הגליל.

המרא דאתרא ממשיך לספר כי כששאל את מרן הגרא"מ שך זצוק"ל מה תפקידו כרב העיר אמר לו מרן זצוק"ל "תקים ישיבה". הרב מרגלית השיב: "אקים גם ישיבה אך מה תפקידי כרב עיר?" אך מרן ענה לו שוב: "תקים ישיבה, זה תפקידך כרב עיר, על ידי שיראו בני תורה והתנהלות של יראי ה' זה עצמו יתן תנופה רוחנית לעיר והשפעתה של ישיבה תהיה משמעותית ביותר לעיר". כך הוקמה ישיבת "קרן אורה" שקנתה לה שם בקדמת עולם התורה.

חגיגת סיום הש"ס בעיר
מנחה מעריב בחול המועד "מתן נחליאל" של הרב קניאל
לאווירת שמחת החג בכרמיאל התווספו ישיבת בין הזמנים במתכונת מותאמת לתקופה, ערכה מיוחדת שחולקה לתושבי העיר ועוד תוכניות נוספות לילדי העיר שיזם סגן ראש העיר והממונה על התרבות היהודית בעיר פנחס סירוקה

המנהל החינוכי הרב יהודה טרגר שליט"א במסיבת חומש

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה עם צפת?
במקום לעשות על ערים חילוניות עם קצת חרדים
תעשו כתבה על צפת
היער החרדית בצפון (52% חרדים! 20,000 מתוך 38,000)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture