חיפה. צילום: Yaniv Nadav/Flash90

החרדים נוהרים לפריפריה: עבר ועתיד מביאים לחיפה אלפי זוגות צעירים

'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע סקירה על העיר בה התיישבו חרדים לפני כמאתיים שנה ומאז לא מפסיקה להתחדש • פרק 16

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

המסע בין ערי הפריפריה המתמקד בסקירה אחר הקהילות החרדיות המרשימות המתפתחות בערים אלו ממשיך השבוע לעיר חיפה, שאומנם רחוקה מההגדרה של פריפריה, אך ההתפתחות החרדית בשנים האחרונות בעיר והסיבות שבעקבותיהם החליטו אלפי זוגות חרדים להתיישב בעיר, בהחלט מתאימות לסדרה המיוחדת שלנו.

חיפה מהווה נקודת יישוב חרדית עוד מראשית ההתיישבות היהודית בעיר. יהודים התגוררו בחיפה כבר מאמצע המאה ה-19, והיו ברובם מבני עדות ספרד. העלייה הראשונה והשנייה ממזרח אירופה הביאה אף היא יהודים שומרי תורה לעיר אך התפתחות משמעותית של הקהילה החרדית בעיר נרשמה כשלפני קום המדינה התיישבו בחיפה משפחות מיוצאי גרמניה שעלו זה מכבר לארץ הקודש וקבעו את מושבם בעיר הנמל הצפונית. משפחות אלו הקימו בעיר תשתית לחיי קהילה יהודיים ובמשך השנים פעלו בעיר מספר בתי כנסת בנוסח יקי. ציבור חרדי גדול התגורר גם בשכונת חליסה שעם השינוי הדמוגרפי שחל באזור, הפכה בהמשך לשכונה ערבית.

לפי ההערכות שונות, כ-5,000 משפחות חרדיות גרות בחיפה וסך התושבים החרדיים החיים כיום בעיר עומד על כ-30,000. בבחירות האחרונות המפלגות החרדיות קיבלו כעשרת אלפים קולות בעיר – 5,604 מתושבי העיר הצביעו לרשימת יהדות התורה ו-4,218 לש"ס.

כאמור, לציבור הליטאי בעיר שורשים עמוקים בעיר חיפה עוד מקהילת יוצאי גרמניה הוותיקה והמפוארת בעיר. המשפחות הליטאיות מתרכזות בעיקר בשכונות הדר ונווה שאנן. שכונת הדר שחוותה לפני כעשרים שנה שקיעה וירידה במספר התלמידים החרדיים, זוכה בעשור האחרון לתנופת התחדשות אדירה, כאשר השכונה הפכה לאטרקטיבית במיוחד עבור זוגות צעירים שביקשו לגור בסביבה חרדית איכותית במחירי דירות נוחים.

בשכונה נפתחות כל שנה עוד ועוד כיתות בתלמודי התורה ובבתי הספר בשל הביקוש הרב. בגני הילדים השונים פותחים בכל מחזור גנים נוספים כדי לספק מסגרות למשפחות המצטרפות. בשל הביקוש כל זאת בשל היצע המגורים הקרוב יחסית למרכז וההיצע בעיר הכולל את כל מה שיהודי חרדי צריך. בבית הספר בית יעקב בשכונה הכולל את בנות הציבור הליטאי והספרדי בעיר לומדות כ-900 בנות. כמו כן, בשכונה פועלים מספר רב של כוללים המפארים את העיר.

בעקבות הקמת ישיבת נחלת הלויים בנווה שאנן, התפתחה סביב הישיבה קהילה מיוחדת של מאות משפחות תורניות, כאשר היום כשלושים שנה לאחר הקמת הישיבה פועלים בשכונה יותר משישה כוללים. הגאון הרב יחיאל במברגר שליט"א מרבני בד"צ שארית ישראל עומד בראשות הכולל הגדול מביניהם המונה קרוב למאה אברכים.

ישיבת נחלת הלוויים

הקהילות החסידיות

העיר חיפה אף זכתה להיות משכנם קהילות חסידיות רבות כשהבולטת שבהם היא חסידות סערט ויז'ניץ אשר מרכזה בשכונת הדר. כ"ק מרן ה'מקור ברוך' מסערט ויז'ניץ זי"ע הקים את קהילתו בקצה השכונה כאשר עלה לארץ ישראל לאחר השואה האיומה והתיישב בחיפה. מרן זצוק"ל פתח בית מדרש ברחוב ביל"ו, והקים את ישיבת 'יחל ישראל'. בהמשך החליט על הקמת "רמת ויז'ניץ" – שכונה לחסידי סערט ויז'ניץ. חלק ניכר מבני החסידות גרים בשכונה כבר מספר דורות.

כאמור, מרכז החסידות הוא ברמת ויז'ניץ, שם מתגוררות מאות משפחות של החסידות. בית המדרש הגדול שם בנוי בתבנית בית הכנסת של החסידות ברומניה. בשכונה ישיבה גדולה, ישיבה לצעירים, רשת כוללי אברכים "מבצר התורה", תלמוד תורה "תפארת משה" ומוסדות חינוך נוספים לבנים ולבנות.

חסידות גור אף היא מחזיקה קהילה מכובדת בעיר עם מוסדות ותשתית המספקת את כל צורכי הקהילה. בהוראת כ"ק מרן האדמו"ר מגור שליט"א, בשנתיים האחרונות העתיקו חלק מבני הקהילה את משכנם מהעיר.

בחיפה קיימת מזה שנים קהילה של חסידות צאנז עם בית מדרש שוקק, כאשר בשנים האחרונות הקהילה התרחבה ומשפחות רבות מהחסידות הגיעו לעיר לאחר שרכשו דירות בפרוייקט בשכונה החדשה נווה הדר – נווה אברהם. חסידות נוספת שקבעה את משכנה בעיר בשנים האחרונות היא חסידות ויז'ניץ שרבים מבניה הגיעו להתגורר בעיר.

כמו כן, בעיר קהילת חסידי בעלזא גדולה ומפותחת עם מוסדות ופעילות ענפה. בית המדרש הגדול של החסידות פעיל בכל שעות היום ומהווה מקום של תורה לכלל הציבור. הקהילה אף ישיבה חשובה בעיר וכן תלמוד תורה ובית ספר לבנות. בנוסף, פועלים בעיר ביהמ"ד בראשות כ"ק האדמו"ר משאץ ויז'ניץ שליט"א וביהמ"ד נדבורנה בראשות כ"ק האדמו"ר מנדבורנה חיפה שנחשב ל'איצקוביץ' של חיפה.

הדר שכונת רמת ויז'ניץ וביהמ"ד

המזרח של הצפון

הקהילות הספרדיות בחיפה מפותחות מאוד ופרוסות על פני כל העיר. בשכונת הדר פועל כולל 'מורשה' כשבראשות הכולל עמדו רבני העיר חיפה לדורותיהם – הגאון הרב אליהו בקשי דורון זצוק"ל, והגאון הרב שלמה שלוש זצוק"ל. הכולל מרכז שיעורי תורה רבים במהלך היום, פעילויות בחגים, שירת הבקשות ועוד. כמו כן, ברחוב רבי עקיבא בשכונה פועל כולל בית מרגלית, בראשות הגאון הרב מרדכי כהן שליט"א.

קהילת בני תורה – אהל תורה מפארת אף היא את השכונה, במקום קיים כולל ערב מידי יום ולימוד מתמידים בבין הזמנים. הקהילה הקימה תלמוד תורה לפני כשנתיים וזוכה להערכה רבה. כמו כן בשכונה פועל כולל 'שלום יהודה' בראשות הגאון הרב יעקב אברג'ל שליט"א. הכולל פעיל במשך כל שעות היום עם עשרות אברכים, שיעורי תורה נמסרים במקום בשלל נושאים.

קהילה תורנית נוספת בשכונת נוה שאנן היא הקהילה בראשות הגאון הרב פרץ מאיר שליט"א המרוכזת סביב בית מדרשו – בית המדרש 'זיו התורה' השוקק פעילות תורנית רוחנית במשך כל שעות היום. מדובר בקהילה אשר מקיימת פעילויות במשך כל השנה.

מגדל התורה בראשות הרב שמעון אסולין שליט"א משמש אף הוא כמרכז תורני מרכזי בשכונה ובו כולל אברכים, שיעורי תורה במתק שפתיים מרבני השכונה. כמו כן, קהילת פאר ירושלים בראשות אב"ד חיפה הגאון הרב דניאל אדרי שליט"א.

השכונה הערבית – חרדית הראשונה בישראל

שכונת עין הים היא תופעה מעניינת ששווה להקדיש לה כתבה משלה. בשכונה הערבית הוקמה קהילה לפני 20 שנה – קהילת 'החיים לדוד' בראשות הגאון הרב שי פרי שליט"א. באישון לילה שלח הגאון הרב ראובן אלבז שליט"א את תלמידו הרב שי פרי שליט"א לפתוח ישיבה בחיפה בשכונת עין הים, שכונה ערבית השוכנת בקרבה של העיר חיפה.

באותו הלילה הגיעו לחיפה עשרה בחורי חמד ביחד עם ראש הישיבה הרב שי פרי שליט"א למבנה הרוס ושומם שפעל כבית הכנסת במשך שנים רבות ונסגר עקב חוסר פעילות. תושבי השכונה ביקשו להפוך את בית הכנסת השומם למועדון זקנים מעורב של יהודים וערבים.

הרב פרי שליט"א התחיל להרים את המבנה ההרוס והשומם כנגד כל הסיכויים וכנגד ההתנגדויות הרבות מצד התושבים הערבים בשכונה. במקום אף התרחשו התפרעויות והפגנות כנגד הישיבה שקמה בלב השכונה. ללא שום סיוע כספי או תמיכה מצד גורמים ממשלתיים הצליח הרב שליט"א להרים את הישיבה ששמה מתנוסס היום בראש רשימת הישיבות הצפון – ישיבת "החיים לדוד". כיום הישיבה מונה כ-80 בחורים השוהים בישיבה בתנאי פנימייה מלאים.

הישיבה המשיכה בתהליך ההרחבה והקימה כולל אברכים מצוינים המונה כיום כ- 50 אברכים שיושבים ועוסקים בתורה בכל שעות היום, ובנוסף ראש הישיבה הקים בשכונה הערבית, עין הים, קהילה חרדית שהולכת ומתפתחת ומונה כיום כ- 40 משפחות וקול התורה הולך ונשמע בעיר בחיפה. מוסדות החיים לדוד הקימו אף מעון בשכונה הפועל במסגרת התמ"ת, וגן ילדים עד לכיתה א'.

"יש בחיפה את כל מה שהציבור החרדי צריך"

בעיר חיפה קיים היצע רחב של דירות לציבור החרדי. רק לאחרונה נחנכה שכונה חרדית חדשה בחיפה, שכונת נווה הדר – נווה אברהם. בסיוע מ"מ ראש העיר ויו"ר הועדה המקומית לתכנון ובניה הרב מיכאל אלפר הוסדרו צרכי השכונה בהליך מהיר ובטקס מרשים תוך שמירה קפדנית על כללי הבריאות נערך בשבוע שעבר מעמד חנוכת שכונת נווה אברהם והנחת אבן הפינה לבית מדרש מפואר בשכונה.

בשיחה עם הרב מיכאל (מיכי) אלפר אנו מבקשים לשאול מה הוא אומר למשפחות שחפצות לקבוע את מושבם בעיר אך חוששות מהמעבר ומהריחוק ממרכז הארץ והאם יש תוכניות שנעשות כדי להקל על המעבר?

הרב אלפר: "למשפחה או זוג חרדי שרוצים להגיע לעיר לא רק שאין מה לחשוש, אלא ההפך. יש בחיפה את כל מה שהציבור החרדי צריך. בכל הנושאים ובכל התחומים", אומר הרב אלפר ומוסיף לפרט על הפעולות שנעשות כדי להקל על הציבור החרדי בעיר. "נכון להיום אנחנו עובדים על תהליכים שיאפשרו עוד יותר את החיים החרדיים בעיר אם זה הסדר להיתרי מרפסות סוכה, מענה מהיר בוועדה המקומית, הרחבת דירות ובינוי, תחבורה ציבורית יעילה יות"

עוד הוא מספר על התוכניות הרבות עבור החינוך החרדי: "אנחנו מחוללים מהפך בכל ההתייחסות לחינוך החרדי ומובילים תוכנית אב שנמצאת בעיצומה של העבודה לכלל החינוך החרדי על מנת שיהיו כיתות לימוד וגני ילדים מרווחים וראויים לכל מוסד לימודי". לגבי התשתיות הוא מציין כי בעירייה "מקדמים תוכנית חומש לשיקום שכונת הדר, וגם הקמת מסוף תח"צ לתחבורה הבינעירונית מחיפה אל המרכזים החרדיים". לסיכום אומר הנציג מטעם דגל התורה כי "אין תחום מהצרכים ומהמצוקות של הציבור החרדי שאינו נמצא על שולחן העבודה".

שכונת נווה הדר עם האכלוס

כדי להבין את שוק הנדל"ן המקומי בתקופה הנוכחית אנו פונים לשמאי מקרקעין מהקהילה החרדית בחיפה ומנהל משרד נדל"ן גדול בעיר, הרב שלום שטייברג. לדבריו: "השנה האחרונה מתאפיינת במגמות מנוגדות, מצד אחד קיימת נטישה מצד חלק מחסידי גור, מה שגורם לפינוי של דירות רבות, במיוחד דירות 4 חדרים ומעלה. ומצד שני מספר פרויקטים חדשים אוכלסו בשנה האחרונה, פרויקט הדגל "נווה הדר" לצד פרויקט קדושת אהרן ובניין חדש של קהילת סערט ויזניץ ברחוב אהבת ישראל".

הרב שטיינברג מסביר כי כעת נוצרה האטה במחירי הנדל"ן באזורים החרדים, "הגידול בהיצע של דירות חדשות לצד נטישה של חלק מחסידי גור יצר מיתון במחירי הנדל"ן בשכונה ואף ירידה קלה של 5-10% במחירי הדירות הגדולות".

אולם לדבריו, המגמה צפויה להשתנות בקרוב, "עם זאת יצוין כי לאור סיום השיווקים בפרויקטים של מחיר למשתכן, לצד ירידת המס למשקיעים, הצפי הוא כי בזמן הקרוב הביקושים יחזרו לגדול והמחירים צפויים לחזור לעלות". הוא מסביר כי הסיבה לחזרת הבקושים היא "מכיוון שחיפה מהווה אלטרנטיבה מצוינת למשפחות חרדיות הן חסידיות, ליטאיות או ספרדיות שמחפשות דירות במחירים שפויים לצד קהילה חרדית מפותחת ופעילה עם תשתיות של מוסדות חינוך מצוינים לילדים. כל אלה בעיר גדולה ומבוססת ללא מחסור במקומות עבודה". לדבריו: "שילוב היתרונות האלה עשויים, כאמור, להחזיר את הביקושים".

החוף השקט בעיר (נפרד)

במעמד סיום השס שנערך לפני כשנה. לראשונה יותר מארבעת אלפים מתושבי העיר התכנסו לאירוע מרומם ומושקע לכבוד התורה שלא היה כמותו בעיר מעולם, כל הקהילות יחד בשיתוף פעולה מלא. צילום: אריאל אוחנה.

מעמד ה'חומש סעודה' בתלמוד תורה ויז'ניץ בחיפה

האדמו"ר מסערט ויז'ניץ בריקוד עם נכדו החתן בשמחת האירוסין שהתקיימה בחודש אדר האחרון
מעמד מרגש של סיום מסכת בישיבת 'דרכי נועם' בחיפה

חלק מהמתחם החדש והזמני של מוסדות נתיבות משה עד לסיום בינוי המבנה החדש
חנוכת הבית לשכונה החרדית החדשה בחיפה 'נווה אברהם'

 

מעמד הוקרה והערכה לתלמידים בישיבת צאנז בחיפה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

באמת מקום מושלם
יש פה תושבים מדהימים תומכים עוזרים ונותנים מעצמם כל מה שיכולים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture