כנורות, נבלים וכלי שיר | שמחות בית השואבה בעולם הישיבות

איפה רוקדים עם סטענסיל של רֶבּ חיים? למה ירקדו בחורי 'תורת זאב' במלון ירושלמי וותיק? מי זוכה להיות בשמחת בית השואבה של מרן הגראי"ל ולמה תתחיל שמחת בית השואבה במיר בביתו של ראש הישיבה זצ"ל ? | שמחת בית השואבה בהיכלי הישיבות | המדריך המלא

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ישיבת פוניבז'

מסיבת נציבים: על פי המסורת הנהוגה בישיבה, אין בפוניבז' שמחת בית השואבה או הקפות שניות בליווי תזמורת. הבחורים שיגיעו לשמחת תורה ישתתפו בטקס נעילת החג הנמשך מספר שעות, החל משעה לפני השקיעה ועד כמה שעות לאחר ההבדלה, בהשתתפות ראשי הישיבה: מרן הגרי"ג אדלשטיין, הגרב"ד פוברסקי והגר"ח ליבוביץ.
מסיבת 'נציבים' לתורמי הישיבה הגדולים מהארץ ומהעולם נערכת עוד מימי הרב מפוניבז', ותתקיים השנה ביום שני בסוכת הישיבה, בהשתתפות נשיא הישיבה הרב אליעזר כנהמן ורבני הישיבה. במסיבת הנציבים מקבלים הנגידים סקירה מיוחדת על פעילות השנה האחרונה וההיערכות לשנה החדשה.

ישיבת אורחות תורה

שמחה משולשת: בישיבת אורחות תורה, מתקיימות הקפות שניות כמדי שנה בבית מנכ"ל הישיבה הרב יעקב וירזבינסקי בהשתתפות ראש הישיבה מרן הגראי"ל שטיינמן ומאות בני הישיבה.

בביתו של מרן הגראי"ל שטיינמן תתקיים גם שמחת בית השואבה במוצאי יו"ט ראשון בסוכתו למספר מצומצם של מקורבים. ראש הישיבה אומר את שיר המעלות הראשון, ואת היתר אומרים הנוכחים.

ראש הישיבה מגיע מידי שנה לשמחת בית השואבה במוצאי יו"ט ראשון בבית הכנסת המרכזי בשיכון ה' שבראשות הגרמ"ב זילברברג.

חברון גבעת מרדכי

שלהבת עולה מאליה: ביום שני יום רביעי של חול המועד, תתקיים שמחת בית השואבה בישיבת חברון ובה תופיע תזמורת שלהבת, במיטב המסורת של השנים האחרונות. משתתפים: רבני הישיבה, התלמידים והבוגרים לדורותיהם וקהל רב מתושבי גבעת מרדכי. עזרת הנשים, המכילה כשלוש מאות מקומות ישיבה תהיה פתוחה.

קול תורה

שמחה עד אחרי חצות: שמחת בית השואבה בהיכל הישיבה בבית וגן תתקיים השנה ביום שני יום רביעי של חול המועד מתשע בערב עד אחת אחר חצות, בהשתתפות תזמורת פופולרית.

בשמחת תורה נערכות בישיבה הקפות שניות המתחילות מיד לאחר תפילת ערבית, ללא תזמורת. ההקפות נמשכות במשך שעות ארוכות, בהשתתפות רבני הישיבה, מאות מתושבי בית וגן ובוגרי הישיבה, כאשר שיאו של המעמד הוא ריקוד נלהב וממושך של החזרת ספרי התורה להיכל עם השיר "שאו שערים ראשיכם" המושר במשך שעה ארוכה.

ישיבת בית שמעיה

ריקוד עם רֶבּ חיים: בהיכל הישיבה ברחוב הרב פוברסקי שבבני ברק יתקיים השנה מעמד הקפות שניות בהשתתפות יואלי דיקמן ותזמורתו, בהן משתתפים רבני הישיבה, הבוגרים הרבים ומאות התלמידים.
מדובר באחד האירועים המרכזיים בשכונת רמת אלחנן בפרט ובעיר בני ברק בכלל, כאשר מאות אנשים נוהרים לחזות ברבני הישיבה הרוקדים עם ספרי התורה, כאשר שיאו של המעמד הוא ריקוד נלהב וסוחט דמעות של ראש הישיבה, הגאון רבי שלמה אנגלנדר, עם ספר "חידושי רבנו חיים הלוי", ספר שמביע יותר מכל את שיטת הלימוד הישיבתית. האירוע מועבר בשידור לוויני למרכז הפיס של רמת אהרן, לתועלת ציבור הנשים.

תורת זאב

הקפות לכבוד התורם: שמחת בית השואבה תתקיים בהיכל הישיבה ברחוב חזון איש בשכונת רמת שלמה בירושלים ביום ראשון בערב, בהשתפות תזמורת שלהבת.

בנוסף, כ-320 תלמידי הישיבה שיגיעו לשמחת תורה לישיבה ישתתפו כמידי שנה באירוע מיוחד של הקפות שניות שנערך במתחם המלך דוד, כדי לכבד את אחד מתורמי הישיבה הגדולים המגיע לארץ במיוחד לימים הנוראים ולחג הסוכות.

פורת יוסף

תיקון גדול: בישיבת פורת יוסף יתקיימו גם השנה הקפות שניות במוצאי שמחת תורה בהשתתפות רבני הישיבה, התלמידים ומאות הבוגרים המגיעים מכל הארץ. עזרת הנשים תהיה פתוחה, ורבים מתושבי הרובע היהודי והבאים לכותל המערבי מגיעים להשתתף בריקודים, שיתקיימו השנה לצלילי תזמורתו של מאיר גלבר.

ישיבת מיר

תורה מחזרת על אכסניה: אירוע מיוחד של שמחת בית השואבה ישולב השנה עם שמחת הכנסת ספר תורה שייצא ביום שני בערב יום רביעי של חול המועד, מביתו של ראש הישיבה הקודם, הגאון רבי נתן צבי פינקל זצ"ל, הסמוך לישיבה. ספר התורה נתרם לישיבה על ידי אחד מנדיבי הישיבה, לעילוי נשמתו של ראש הישיבה, כאשר בהיכל הישיבה תמתין לחוגגים תזמורת שאפנס.

בשמחת תורה נוהגים כל בחורי הישיבה להגיע לישיבה, כאשר בני חו"ל נוהגים לערוך את שמחת תורה שלהם במוצאי שמחת תורה, ורבים מבני הארץ מגיעים לבית המדרש להשתתף בהקפות ובריקודים.

מיר ברכפלד

השפעה סביבתית: בישיבת מיר-ברכפלד תתקיים שמחת בית השואבה בהיכל הישיבה ביום ראשון, ובה ישתתפו רבני הישיבה, התלמידים ורבים מאוד מתושבי שכונת ברכפלד שירקדו לקול תזמורתם של שלמה כהן ועמי כהן. בישיבה לא יתקיימו הקפות שניות במוצאי שמחת תורה.

שערי יושר

קש

ר של קייימא: שמחת בית השואבה תתקיים ביום ראשון ג' דחול המועד סוכות בסוכת הישיבה ברחוב קצנלבוגן בשכונת הר נוף בהשתתפות רבני הישיבה, בוגריה ותושבי הר נוף, שירקדו לצלילי תזמורתו של אריק דביר.

מדי שנה סוחף האירוע המוני תלמידים שקשורים בקשר בל ינתק לישיבה ולראש הישיבה ומחזקים בימי החג את הקשר המלווה אותם כל ימות השנה.

נחלת הלוויים

תורה לעם: בחורי הישיבה שיגיעו לשמחת תורה ישתתפו בהקפות שניות שיתחילו מאמצע החג עד שעות ארוכות לאחר ההבדלה. בהקפות ישתתפו רבני הישיבה, בוגרים רבים מאזור הצפון ורבים מאוד מתושבי

חיפה, חרדים כחילונים, שהמעמד המרשים הזה, הנערך ללא תזמורת, עושה עליהם רושם עמוק.

נחלת דוד
שמחת בית השואבה תתקיים בהיכל הישיבה בפתח תקווה במוצאי יום טוב ראשון, בהשתתפות רבני הישיבה, התלמידים ומאות מתושבי העיר. על החלק המוסיקלי מופקדת תזמורתו של אריק דביר.

דרך השם
תלמידי הישיבה בשכונת גבעת שאול ירקדו לצלילי תזמורתו של אריק דביר ביום שני בערב, בהיכל הישיבה ברחוב נג'ארה, בהשתתפות רבני הישיבה, בני הישיבה והבוגרים.

ראשית חכמה

סדר הקפות שניות יתקיים במוצאי שמחת תורה בהיכל הישיבה ברחוב הרב אטון שבשכונת סנהדריה המורחבת, בהשתתפות הזמר מוטי הורביץ והקלידן משה מנדלסון. כמידי שנה, מגיעים לישיבה בוגרים מכל רחבי הארץ, וכמובן רבני הישיבה.

כפר חסידים

אירוע הקפות שניות ייצא מביתו של ראש הישיבה, הרב מן, בהשתפות תלמידי הישיבה ובני היישוב. על החלק המוסיקלי מופקדים הקלידן יהודה גלברמן והזמר יוני ברגר.

בני הישיבות – רחובות
שניאור רוזנבלום ותזמורתו יופיע במוצ"ש באירוע מרכזי לבני הישיבות ברחובות.

שמחה בצל הקיצוץ | כך משפיע הקיצוץ בתקציב הישיבות על שמחת החג

המצב הכלכלי הקשה שפקד את עולם התורה נותן את אותותיו גם בזמן שמחתנו. סוכות תשע"ד פוגש ישיבות רבות המתקשות לשלם את אלפי השקלים לתזמורות השונות, ולכן נמנעות מלקיים אירועי שמחת בית השואבה או הקפות שניות. ישיבות רבות נוהגות לממן את התזמורת מתקציבי הת"ת, בעוד אחרות מסתפקות בנגנים חובבנים, לרוב באורגניסטים הנעזרים במערכות הגברה פשוטות.

אבל, ללא קשר למצב הכלכלי, מנהלי התזמורות שעימם שוחחנו מספרים על התאמת השירים לסגנון הישיבה, כאשר לכל מגזר ישנן דרישות ייחודיות ממש.

לדבריהם, הישיבות החסידיות שומרות על ניגונים חסידיים מודרניים לצד עתיקי יומין, עם דגש מיוחד לניגוני החסידות מדורי דורות, וכאלו שהולחנו בשנים האחרונות על ידי מלחיני החצר. לניגונים החסידיים מותאמים מקצבים עדכניים, סאונדים מודרניים המשלימים, או מתחרים, בסגנון הנגינה העתיק.

בישיבות הליטאיות והספרדיות שולט ברמה סגנון הרוק החסידי המודרני, כאשר ניגוני פריילך יכולים לקומם את קהל הרוקדים, הדורשים במפגיע שירים חדשים.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture