הטנקיסט היהודי ששחרר את ווילנה: אני מניח תפילין בכל יום

ד"ר יונה דגן מי שהיה מעשרת ה"טנקיסטים" הטובים ביותר בצבא האדום במלחמת העולם השניה, התקבל במעמד מיוחד במוזיאון היהודי הגדול במוסקבה | גלריה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בטקס קבלת פנים מכובד ומרשים שנערך במוזיאון היהודי הגדול במוסקבה, התקבל ד"ר יונה דגן – אחד מעשרת הטנקיסטים הטובים ביותר בצבא האדום במלחמת העולם השניה.

קרא עוד:

[postim]

סיפור חייו המרתק והמדהים של האורח סופר לקהל המשתתפים ע"י מנחה הטקס יו"ר המוזיאון ר' ברוך גורין:

כשפרצה מלחמת העולם השניה, היה יונה בסך-הכל בן שש-עשרה שנה. נער יהודי מהעיר מוגילוב, שגויס לסייע ללוחמי הצבא האדום, והועלה על טנק בחזית למול הצבא הגרמני הכובש. תוך זמן קצר שולב כטנקיסט מן השורה וכעבור תקופה, הוא הוכר כאחד מתוך עשרת הטנקיסטים הטובים ביותר בצבא האדום!

לקראת סיום המלחמה הנוראה, היה הוא הראשון בשיירת הטנקים שפרצו וכבשו את העיר ווילנה בירת ליטא, ובישר לפרטיזנים באזור על סיום המלחמה. במהלך הלחימה הוא נפצע קשה ואודות לטיפול מסור של רופא כירורג ובחסדי שמים, הוא נשאר בחיים ואף החלים מהפציעה הקשה, מה שהביא אותו להחלטה ללמוד רפואה בתחום הכירורגיה.

על הלחימה והשירות הצבאי המפואר שלו, זכה למירב המדליות של הממשל הרוסי והיה לאחד האישיים המכובדים ברוסיה, כשהוא משתלם ברפואה ונהפך לרופא כירורג-אורתופד מומחה. בד בבד אף שלח ידיו בכתיבת שירים שהתפרסמו בציבור.

לתדהמת הממשל הרוסי ולהפתעת ידידיו הרבים, עזב יונה את רוסיה בשנת תשל"ז ועלה לארץ הקודש. כאן הוא הועסק מיד כרופא אורתופד מומחה, ואף המשיך בכתיבת שירים וספרים בשפה הרוסית על העם היהודי, ספרים שהופצו ברוסיה והיו לרבי מכר.

 לאחר דברי ברכה ותודה על הטקס שנערך לכבודו, ריתק האורח את הקהל וסיפר כי לאחר מספר חודשים ששימש כרופא מומחה בארץ, החלו לפתע להגיע אליו חסידים שונים לטיפול. כאשר בירר אצלם מדוע באו דווקא אליו’ ענו לו כי פנו אל הרבי מליובאוויטש לבקש ברכה לטיפול או ניתוח כירורגי והוא הפנה אותם אליו. "הייתי המום מהיחס" המשיך ד"ר יונה בסיפורו "וניסיתי לברר אצל פרופסר ירמיהו ברנובר ואצל חסיד חב"ד אחר שהכרתי מרוסיה, האם שוחחו אודותיי עם הרבי, אבל הם ענו לי בלאו מוחלט".

"אין בי ספק", קבע ד"ר יונה, "שהרבי רצה לחזק אותי ביהדותי. והוא אכן הצליח! מאז אני מניח תפילין מדי יום ונושא בחיקי תפלת הדרך עם תמונת הרבי…"

"…לצערי אני לא יודע טוב להתפלל ואני מרוגש מכך שאני עומד כאן קרוב לרבה של רוסיה הרב לאזאר, שיודע וגורם לאחרים לדעת להתפלל!" כך סיים את דבריו הנרגשים.

 רבה של רוסיה הגר"ב לאזאר שהשתתף אף הוא בטקס, הגיב לדברים ואמר: "ישנם הרבה אנשים שיודעים להתפלל, אבל לדאבוננו לא מתפללים. אתם אולי לא יודעים בדיוק איך צריכים להתפלל, אבל התפילה מן הלב שלכם בוודאי נשמעת …"

ד''ר דגן עם רבה הראשי של רוסיה הגר''ב לאזאר ד''ר דגן עם רבה הראשי של רוסיה הגר''ב לאזאר ד''ר דגן עם רבה הראשי של רוסיה הגר''ב לאזאר (2) ד''ר דגן עם רבה הראשי של רוסיה הגר''ב לאזאר (1) היכל הזכרון לנרצחי השואה הי''ד במוזיאון היהודי במוסקבה המוזיאון היהודי במוסקבה (1) המוזיאון היהודי במוסקבה (2) המוזיאון היהודי במוסקבה (3) טנק ומסוק סוביטי ממלחמת העולם השניה המוצג במוזיאון היהודי במוסקבה מבט על ההיכל המרכזי של המוזיאון היהודי במוסקבה

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture