האם ישראל תפתח מערכת מטבע נוספת?

פרופ' ברנרד ליאטר המומחה במערכות מטבע מציע לישראל להפעיל במקביל לשקל גם "מטבע כחול לבן" • ל​יאטר אמר את הדברים בדיון בוועדת הכלכלה בנושא יצירת האשראי הבנקאי והשפעתו על הכלכלה, והסביר: "אם הבנקים יתמוטטו זו תהייה הבעיה שלהם" • פרופ' דן גלאי: 'מטבע כחול לבן' זה נחמד בתור שעשוע

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, קיימה היום דיון בנושא יצירת האשראי הבנקאי והשפעתו על הכלכלה, שנועדה לבחון את השיטה המוניטרית (ליצירת כסף) לצד חלופות אחרות.

היו"ר ברוורמן פתח את הדיון ואמר כי בחינת נושא המטבעות צובר תאוצה בעולם ומגיע לישראל בעיקר דרך הרשתות החברתיות. עם זאת הוא הוסיף כי עיקר הבעיה במשברים נוגעת למינוף ובישראל המינוף הרבה יותר נמוך מאשר בארה"ב ובעולם.

פרופ' ברנרד ליאטר, מומחה בינלאומי בעיצוב והטמעת מערכות מטבע שמוביל מאמצים בין לאומיים ליצירת מערכות מטבע מגוונות יותר, הציג בדיון את משנתו והציע לישראל להפעיל מערכת מטבע מקבילה אותה כינה "מטבע כחול לבן".

לדבריו, מערכת כזאת יכולה להיות ללא חוב ולהתקיים במקביל למטבע המקובל (השקל). "אפשר יהיה לשלם בו מסים ואם הבנקים יתמוטטו למעשה זו תהייה הבעיה שלהם והממשלה תוכל להציל מה שחשוב לה", אמר ליאטר.

הוא ציין כי הבריטים למשל משתמשים בשני מטבעות, גם בלירה שטרלינג וגם ביורו. ליאטר הסביר כי יעילות היתר וחוסר הגיוון של המערכות המקובלות כיום מובילה למשברים. "צריך לשמור על גיוון מוניטארי כדי לשמור על יציבות מערכת המטבע", אמר. ליאטר אף הציג מספר דוגמאות למדינות או אזורים בהם נהוג להשתמש בתחליפים למטבע, כמו בנק זמן או במטבעות משלימים כמו הבריסטול פאונד בעיירה בריסטול שבבריטניה.

קרא עוד:

[postim]

פרופ' דן גלאי, מהמכללה האקדמית אור יהודה, אמר כי לא ברור מה ההבדל בין גיוון מערכות המטבע לתחרותיות. לדבריו, "הרעה החולה של המערכת הבנקאית בעולם זה חוסר התחרותיות ויצירת מפלצות שמונעות מהקטנים להתקיים". הוא ציין כי לאחר המשבר הכלכלי ב-1929 היו בארה"ב כ-14,000 בנקים והיום יש פחות מ-7,000 בנקים.

עוד ציין פרופ' גלאי כי המשבר הכלכלי של 2007-2009 נבע מכך שנגידי הבנק המרכזי בארה"ב לשעבר, אלן גרינספאן ובן ברננקי, ניסו למנוע מיתון באמצעות הורדת ריבית ויצרו בועות פיננסיות שהתפוצצו. לדבריו, משבר הוא חובה בכלכלה ומאפשר צמיחה מחודשת וניסיונות למנוע משבר רק דוחות אותו וגורמות להופעתו בעוצמה רבה יותר. באשר ל"מטבע כחול לבן" אמר גלאי כי "בתור שעשוע חברתי זה נחמד, אבל מבחינת מאקרו זה יהיה בשוליים".

יואב להמן, לשעבר המפקח על הבנקים, אמר כי בישראל אין בעיה, "אם זה לא שבור אין מה לתקן". הוא הוסיף כי היה רוצה לראות קודם את הכלכלות החזקות כמו ארה"ב, קנדה ואנגליה מפעילות גיוון מוניטרי ורק אז לבחון זאת גם בישראל.

פרופ' יהודה כהנא מאוניברסיטת תל אביב תמך בליאטר ואמר כי מה שהוא הציע זה איזון וגיוון. "מערכת עם מגוון אינסופי היא לא יעילה ולא רצויה, מצד שני מערכת שאין בה מגוון כלל היא קיצוניות שנייה וגם היא לא טובה וזה מה שיש לנו היום", אמר. הוא הוסיף כי הכוונה ב"מטבע כחול לבן" היא לא למדינה עם שתי מטבעות, אלא להוסיף מערכת מטבע שהמדינה שולטת בה ויכולה לפתור את בעיית המיסוי.

ערן הילדסהיים, מהתנועה המוניטרית אמר כי המערכת אולי נראית לא שבורה, אבל חוב של 260 מיליארד שקל על משכנתאות, לצד הורים שעובדים עד שעות הלילה ולא רואים את הילדים שלהם, לצד יוקר מחייה – אלה עדויות על מערכת שהיא דווקא כן שבורה. "גוף פרטי שמייצר כסף בסוף שולט במדינה", אמר הילדסהיים".

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי צריך לשאוף לחלק בצורה טובה ונכונה יותר את האשראי הבנקאי, כך שהוא יגיע לא רק לקבוצה קטנה אלא גם לעסקים הקטנים והבינוניים ולשכבות המוחלשות.

אילוסטרציה: AFP

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture