ירקות הערבה אושרו לשיווק בשנת השמיטה

בחודשים האחרונים ארחה אגודת 'יופי של ירקות' את פורום הרבנים לקביעת גבולות הארץ והאזורים הנחשבים כתוצרת חו''ל גם בשיטות המחמירות בכשרויות המהדרין • דניאל לב: ''כמשווקי הירקות הגדולים בישראל, אנחנו מקפידים לעמוד בכל הכשרויות כדי לאפשר לכל אדם במדינה ליהנות מהתוצרת גם בשנת השמיטה" • הרבנות הראשית חתמה את סבב האישורים והכריעה כי הערבה אינה 'ארץ ישראל'

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ירקות עין יהב, המגדלים והמשווקים הגדולים בישראל, יוכרו לשיווק בשנת השמיטה כתוצרת שאין בה "איסור ספיחין".

הירקות מגידולי יהל ואליפז מהערבה הדרומית המשווקים על-ידי אגודת עין יהב יוכרו ככשרים למהדרין לשנת השמיטה. המשמעות היא שרשתות שיווק, מסעדות, אולמות אירועים, שירותי קיטרינג ואנשים פרטיים המקפידים על כשרות מהדרין יוכלו לצרוך ממוצרי עין יהב לאורך השנה הבאה.

בחודשים האחרונים ארחה אגודת "יופי של ירקות" את רבני הכשרות בראשות הרב אפרתי לסיור לקביעת גבולות הארץ והאזורים הנחשבים כתוצרת חו"ל גם בשיטות המחמירות בכשרויות המהדרין. כמו כן נערך סיור של פורום הרבנים "קשר לכשרות" של הרב שניאור זלמן רווח, ראש המכון למצוות תלויות בארץ, שבמהלכו נבחנו גבולות ארץ ישראל המקראית ממזרח ומדרום באזור הערבה התיכונה. פורום הרבנים מונה עשרות חברים ובהם רבני ערים והוא הוקם לאחר פטירתו של הרב עובדיה יוסף כסמכות גבוהה בתחום הכשרות.

במסגרת הסיור עברו הרבנים לצד הירדני של הערבה וביקרו במובלעת בשטח ירדן, בה מגדלים חקלאי צופר תוצרת חקלאית בהתאם להסכם השלום. בהמשך הם הגיעו לנקודת תצפית שממנה ניתן לראות את שטחי הערבה ובדקו אותם בעזרת מפות. לאחר הסיורים והדיונים התקבלה ההחלטה על ההכרה בתוצרת עין יהב לשיווק בשנת השמיטה.

קרא עוד:

[postim]

דניאל לב, מנהל אגודת "יופי של ירקות" של חקלאי עין יהב, אמר שחקלאי הערבה התיכונה, כמשווקי הירקות הגדולים לשוק המקומי בישראל, מקפידים לעמוד בכל הכשרויות כדי לאפשר לכל אדם במדינה ליהנות מהתוצרת. לפני מספר שנים החלטנו להפסיק את העבודה בשבת לפי הנחיית רבני הכשרות ומתוך כבוד לציבור שרוכש את מוצרינו. אנו שמחים לקבל את ההיתר של הרבנים לשיווק תוצרת של עין יהב בשנת השמיטה לאחר שבדקו את ההיבטים ההלכתיים לעומק. יש לכך חשיבות רבה לציבור רחב הנוהג על פי פסיקות הרבנים ולרשתות שיווק עימן אנו עובדים והפחתת החשש מפני עלית מחירי ירקות לצרכנים בשנת השמיטה בשל ירידה בהיצע.

PALESTINIAN-ISRAEL-CONFLICT-GAZA-HARVEST

בסןף השבוע ניתן האישור הסופי ע"י הגוף הרשמי במדינה- הרבנות הראשית קבעה כי שדות עין יהב אינם נכללים בגבולות ישראל המקראית, וחקלאי האזור מרוצים: בשנת השמיטה הקרובה תיחשב תוצרתם כ"תוצרת חו"ל" והם לא יזדקקו להיתר מכירה. יתר החקלאים בארץ ייאלצו לייבא אדמה מאירופה.

זו הייתה יכולה להפוך בקלות לפרשייה מדינית סביב שאלת כיבוש הארץ והגבולות הטריטוריאליים, אבל כתב העיתון מקור ראשון, יאיר קראוס, כותב הבוקר (ו') בעיתון כי החלטתה של הרבנות הראשית להכריז על אזור עין יהב בערבה התיכונה כשטח שאינו נכלל בגבולות ישראל תשפיע בעיקר על החקלאים במקום: השנה הם יוכלו לשווק את תוצרתם הענפה ללא כל בעיית שמיטה, ללא צורך בפתרונות דוגמת "היתר מכירה" וללא עליית מחירים.

הרבנים הגיעו לנקודת תצפית שממנה ניתן לראות את שטחי הערבה, ובדקו את השטח באמצעות מפות לוויין. לאחר הסיורים והדיונים התקבלה כאמור ההחלטה על ההכרה בתוצרת עין יהב כראויה לשיווק בשנת השמיטה.

הרב שניאור זלמן רווח, ראש המכון למצוות תלויות בארץ, הסביר ל'מקור ראשון' כי בהלכה יש התייחסות לשאלת גבולות הארץ באבחנה בין כיבוש עולי בבל לכיבוש מצרים. לדברי הרב, המסקנה כי הגידולים החקלאיים באזור הערבה התיכונה אינם נכללים כלל בכיבוש הקרקעות, ולכן גם לא חלים עליהם דיני השמיטה, התקבלה בעקבות מחקר מעמיק. "במשך מאות שנים מנסים לברר את הגבולות, ויש אזורים מקובלים כמו אילת ונוספים שרוב הפוסקים הכירו כי הם נידון כחו"ל לגבי כל המצוות התלויות בארץ. אלא שהשאלה הגדולה הייתה מהם הגבולות הברורים של גבולות הארץ המקראית. כעת הגענו למפה מוסכמת לשיטות מהדרין, ואני שמח שניתן לאפשר תוצרת בטוחה ללא כל שאלות ותקלות בענייני השגחה".

גם רבני הקיבוץ הדתי וחברי המזכירות הפעילה של התנועה נפגשו לצורך ליבון דיני השמיטה במשרדי הרבנות הראשית בירושלים. בפגישתם עם הרב דוד לאו, הרב הראשי לישראל, הם דנו בסוגיות הלכתיות מורכבות הדורשות את התייחסותה של הרבנות.

השיחה נפתחה בהתייחסות הלכתית רחבה לשנת השמיטה הקרבה. רבני הקיבוץ הדתי הפנו את תשומת לבו של הרב הראשי לשאלות חדשות שהחקלאות המודרנית מתמודדת עמן בשנת השמיטה, השונות מאלה המוכרות לציבור הצרכנים. בתגובה אמר הרב לאו כי "חובת הרבנות הראשית היא לסייע לכל חקלאי המעוניין להתיישב על אדמתו ולעבד את שדותיו. החקלאים צריכים לראות ברבנות הראשית כתובת בהיערכות לקראת השמיטה, במהלך השנה השביעית ולאחריה. הרבנות תפעל להעברת תמיכה תקציבית ממשלתית – הן לחקלאים המשביתים את שדותיהם בשנת השמיטה והן למעבדים את המטעים והשדות על פי היתר המכירה. זאת, מתוך מתן עדיפות למגדלים במצע מנותק או פועלים במסגרת אוצר בית דין".

FRANCE-AGRICULTURE-FLOWERS-LILY

בתוך כך, לא רק חקלאי הערבה הרחוקה מצאו פתרונות הלכתיים לשיווק גידולי השדה בשנת השמיטה. חקלאים רבים במרכז הארץ ובצפונה מצאו פתרון הלכתי: הם מייבאים אדמה רעננה וטרייה מחו"ל, שאינה נוגעת באדמת הארץ. האדמה מיובאת על ידי חברת 'אבן ארי', המתמחה בתערובות שתילה מביצות ברחבי אירופה, והיא נחשבת איכותית מאוד ובעלת ערכים מזינים. מכונת ענק שיובאה לאזור התעשייה בפלמחים מעבדת את התערובת ומאווררת אותה – בהתאם למקום הגידול ולעונת השנה.

האדמה המיובאת תונח על גבי מצע פלסטיק שיפריד בינה לבין אדמת הקודש של ישראל, האסורה לשימוש חקלאי במהלך השמיטה. פתרונות נוספים לשנת השמיטה, שהועלו בזכות ההיערכות המוקדמת של החקלאים, יוצגו בתערוכת החקלאות 'פרש אגרו משוב' שתתקיים ביוני הקרוב בגני התערוכה בתל-אביב.

צילומים: AFP, יופי של ירקות עין יהב

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש פה בלבול כאילו כל התוצרת של הערבה או של עין יהב הותר ע"י ידי הרבנים המוזכרים, הערבה משתרע על שטח של 160 ק"מ מצפון לדרום, עין יהב הוא כ45 ק"מ דרומית לים המלח, יהל הוא כ110 ק"מ מים המלח ואליפז כ 145 ק"מ מים המלח, הרבנים הנ"ל אישרו לקחת רק מיהל ואליפז בהתאם לפסק דין של מרן הרב אלישיב והגר"ח קנייבסקי שרק מקו-30 הנמצא כ110 ק"מ דרומית לים המלח נחשב כחו"ל וכן נוהגים כל וועדי שמיטה חוץ מהרבנות הרגילה והעד"ח שצורכים בשמיטה החל מעין יהב שהוא רק 45 ק"מ מים המלח.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture