המדינה תעניק לאינטל יותר ממיליארד ש"ח; ליצמן: "תציגו את ההסכם"

ועדת הכספים אישרה היום העברות ושינויי תקציב בלמעלה מ- 1.7 מיליארד ש"ח • ההעברה הגדולה בוצעה לטובת מענק של כ- 1.1 מיליארד ₪ למפעל אינטל קריית גת • מנהל מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה: "השקעה משתלמת למשק הישראלי"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

עוד מענק של מדינת ישראל לחברת אינטל.

ועדת הכספים אישרה היום (ג') אחר הצהריים, מענק של 1.077 מיליארד ₪ למפעל אינטל קריית גת. נציגי הממשלה ובראשם מנהל מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה, נחום איצקוביץ', ציינו כי מדובר בהשקעה שתניב פירות רבים למשק הישראלי כהגדלת התעסוקה, חיזוק הפריפריה, הגדלת הכנסות המדינה ממיסים ועוד. זאת בתקופה שמדינות רבות מתחרות על הבאת חברות בסדר גודל כזה לתחומן. בסה"כ אישרה היום ועדת הכספים העברות תקציביות של מעט יותר מ- 1.7 מיליארד ₪.

להלן רשימת ההעברות שאושרו היום כאמור:

389 מיליון ₪ למשרד השיכון: מתוכם 359 מיליון ₪ המחולקים כך: 90 מיליון ₪ לטובת קידום עשרות תכניות מגורים ו- 269 מיליון ₪ לתכנון פתרונות תחבורתיים תומכי שכונות מגורים באזור יבנה, בעיקר לצורך מימון הקמת מחלף. בנוסף, 30.7 מיליון ₪ לטובת הקרן לשטחים פתוחים לתקצוב התחייבויות קודמות.

1.077 מיליארד ₪ בהרשאה להתחייב במסגרת תמיכות בענפי משק, למימון מענק למפעל אינטל בקריית גת מכוח החוק לעידוד השקעות הון. נציג האוצר ציין, כי "מבדיקות שנעשו עד היום, המענק משתלם והוא עומד על כ- 5% מהמענק המותר בחוק והוא ניתן כנגד השקעה של החברה במפעל בכ- 21 מיליארד ₪. המענק נקבע בהתאם לאומדן התרומה הישירה והעקיפה של החברה למשק הישראלי בתחומי התעסוקה, הפיריון, הכנסות ממיסים, פעילות ספקים ישראליים ועוד. האומדן נעשה ע"י משרדי הכלכלה, האוצר והמועצה הלאומית לכלכלה".

מנהל מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה, נחום איצקוביץ', הסביר: "מעבר להשפעה על קריית גת, השפעה על מעל ל-900 חברות טכנולוגיה בארץ. התרומה משמעותית מאוד בתעסוקה, כולל העסקת אוכלוסיות מודרות מתחום ההי-טק כחרדים, שחייבנו את אינטל להעסיק בגין המענק. יש להתחשב בכך שמדינות רבות מתחרות על חברות מסוג זה. מדובר בתקציב ל- 5 שנים. מדובר בהשקעה מבורכת למדינה".

ח"כ יעקב ליצמן דרש שההסכם של המדינה עם אינטל יוצג בוועדת הכספים אך איצקוביץ' השיב לו, כי "בעולם העסקי לחברות יש זכות לחיסיון".

ח"כ משה גפני טען כי "מדובר בהרבה מאוד כסף. זאת כשברקע יש את "מגבות ערד" שהוא מפעל עוגן ביישוב ואין אפילו אפשרות לבדוק מה עושים על-מנת שהמפעל לא ייסגר והעובדים לא ייזרקו לרחוב. ויש את "תפוחי עצמונה", שמופעל ע"י מפוני גוש קטיף, 220 עובדים בעוטף עזה, שיש חובה לסייע לו, זהו מפעל מצליח. קרה להם שפוטין פתח את השוק ברוסיה לייבוא מאירופה והתחרות גברה ובנוסף, המפעל מייבא זרעים מגרמניה ולאחר שקנו התברר שיש מחלה בזרעים והמפעל כרגע בהפסד זמני. המדינה לא יכולה לעמוד מהצד, בעוד היא משקיע הרבה מאוד כסף בעידוד העסקת עובדים בתעשייה".

מנגד, קרא ח"כ אראל מרגלית (העבודה): "ההשקעה באינטל מסייעת להקים תעשייה נרחבת. זו השקעה מוצדקת ומבורכת".

ח"כ סתיו שפיר (העבודה): "אם יחלקו לעשר את סכום המענק, אולי עשרה מפעלים ישראליים ביחד יכולים להעסיק יותר עובדים ולחזק את התעשייה המקומית. משקיעים הרבה מאוד כסף ב- 3-4 חברות מאוד גדולות ואולי ניתן להשקיע אחרת וטוב יותר?".

איצקוביץ' השיב: "נבדקו כל החלופות הוקמו למעלה מ- 200 חברות של יוצאי אינטל. חברות בינוניות וקטנות עד 250 מיליון ₪ עם עשרות עובדים. זו ההשקעה הטובה ביותר בכסף הזה". עוד אמר: "מגבות ערד קיבלו במסלול מענקים 40 מיליון ₪. משרד הכלכלה בודק כעת כיצד לסייע גם למגבות ערד ובכלל לעיר ערד, לייצור משיכה ולהפוך אותה לאטרקטיבית, כולל העברת מפעלי טקסטיל שעדיין קיימים בארץ לערד. אין לי פתרונות במסגרת החוק לעידוד השקעות הון".

עוד הוקצו 50 מיליון ₪ למשרד הכלכלה לטובת הגדלת תקציב היציאה מרצון של מסתננים.

214.5 מיליון ₪ למשרד ראש הממשלה: 94.5 מיליון ₪ להגדלת מספר המשתתפים בפרויקט "זכות מלידה" של תכנית תגלית, 57 מיליון ₪ להעצמת תשתיות מורשת במסגרת "תכנית מורשת", 40 מיליון ₪ לפרויקט "מסע" (חינוך יהודי-ציוני בישראל ליהודי התפוצות), 9 מיליון ₪ לשדרוג תשתיות ועידוד ביקורים ברחבת הכותל, 5 מיליון ₪ לתכנית לפיתוח כלכלי של יישובים במגזרי המיעוטים, 5 מיליון ₪ להקמת אתר גניזה לאומי בעיר ערד ולהעצמת היישובים הדרוזים והצ'רקסים, 3.7 מיליון ₪ לפרויקטים שונים במגזרי המיעוטים ועוד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture