סערת הגז: מניות הגז צונחות בעקבות החלטה על פירוק המונופול

משבר בענף הגז: הממונה על ההגבלים העסקיים דוד גילת הודיע לראשי חברת דלק שבבעלות איש העסקים יצחק תשובה כי הוא נוטה לחזור בו מהאישור שנתן לחברה להמשיך את הבעלות על מאגרי הגז הטבעי תמר ולוויתן מול חופי הים-התיכון • המסחר במניות 'לוויתן' הופסק בשל קריסתן, וגם שאר מניות חברות הגז יורדות בתלילות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה הודיע בתחילת השבוע לעורכי הדין של קבוצת דלק בבעלות איש העסקים יצחק תשובה ולחברה האמריקנית נובל אנרג'י לפיתוח מאגרי גז טבעי כי בכוונתו לסגת בכפוף לשימוע מאישור הסדר הפשרה שקבע כי החברות יוכלו להמשיך להחזיק במניותיהן במאגר הגז המכונה לוויתן, כשאישור המהלך יחייב אותן למכור את חלקם באחד משני מאגרי הגז הטבעי מול חופי הים התיכון לווייתן או תמר.

כלכלנים בכירים מעריכים כי בניסיון למנוע עיכוב של כמה שנים בפיתוח מאגר לוויתן ובוררות עם חברת נובל אנרג'י יציע יצחק תשובה לממונה על ההגבלים העסקיים עסקה לפיה ימכור מרצונו את מניותיו במאגר תמר- בתמורה להמשך אחזקתו במניות מאגר לווייתן.

בעקבות המשבר בשוק הגז הטבעי- בבורסה לניירות ערך בתל-אביב סבלו אמש מניות השותפות במאגר לוויתן מירידות שערים חדות בשיעור של בין עשרה לארבעה-עשר אחוזים.

קרא עוד:

[postim]

בעקבות ביקורת קשה מצד כלכלנים רמי דרג המתריעים מפני פגיעה בשווי הגז הישראלי, הנחה ראש הממשלה בנימין נתניהו את ראש המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל, לבחון את החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים לפרק את שותפות לוויתן בעוסקת בקידוחי הגז הטבעי, נתניהו אמר כי יש למצוא את האיזון הנכון שיאפשר להפיק גז ממעמקי הים, ובה בעת לספק אותו במחיר תחרותי לאזרחים.

מנגד, יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ אבישי ברוורמן, הנחשב לכלכלן בכיר גם בזירה העולמית, הגיב בסיפוק להחלטה "למעלה משנה אני מקיים שיחות עם הממונה על רשות ההגבלים, פרופ' דיויד גילה, אני טוען כי אם זה נראה כמו ברווז, מגעגע כמו ברווז והולך כמו ברווז – זה מונופול, ואין הבדל בין מונופול של 90% למונופול של 100%. כשיש מונופול כזה אדיר לא ראוי ששר האוצר ידבר על פיקוח על מחיר השמנת", אמר ח"כ ברוורמן. הוא אף בירך את הממונה גילה על החלטתו והוסיף: "פרופ' גילה מבין שאני צודק ואני שמח שברגע האחרון הבין מה שאמרנו שנה שלמה בוועדה, שמדובר במונופול ואין סיכוי שתהייה לו תחרות. הצעד של גילה הגיע מאוחר מידי והיה צריך לקרות כבר לפני שנה, אך מוטב מאוחר מאשר אף פעם".

"מדינת ישראל תיתן מיליארדים לתשובה, ותפגע אנושות ביוקר המחיה"

על רקע הסערה, שב ברוורמן והעלה בדיון בוועדה את נושא הפיקוח על מחיר הגז הטבעי. "יש לווייתן בחדר שהייתי רוצה להתייחס אליו בצורה ברורה", אמר. הוא ציין כי מזה שנה הוא מנהל בוועדה דיון ציבורי בנושא, ואמר כי בעוד כשלושה חודשים הוא כבר לא יהיה חבר כנסת, אך עמדתו המקצועית שיש לפקח על מחיר הגז לא תשתנה.

אסדת קידוח הגז לוויתן מול חופי ישראלפירוק השותפות יבחן מחדש. קידוח לוויתן

ח"כ ברוורמן ציין כי כיום התשואה של השותפות בתמר ולווייתן עומד על 23%, ומעידה על מחיר גבוה שגובות השותפות. לדבריו, המחיר משפיע על כל המשק ויש לו משמעות כלכלית אדירה. הוא אף מתח ביקורת על משרד האוצר, ואמר כי ועדת המחירים באוצר בוחנת במשך שנה וחצי מודלים לפיקוח. "אם מישהו לא רוצה לגמור את הנושא הוא יכול להמשיך לבנות מודלים עד ביאת המשיח. בינתיים מדינת ישראל תיתן מיליארדים מיותרים ליצחק תשובה ותחסל את התעשייה ותפגע אנושות ביוקר המחייה. ח"כ ברוורמן פנה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבקשה להיות המבוגר האחראי ולקיים דיון ציבורי אמיתי בנושא. הוא אף פנה לתשובה ואמר: "גם לך זה לא טוב לגבות מחיר מופקע, אתה תהייה שווה מיליארדים אבל יהיה רע למדינה ורע לציבור".

במקביל להודעתו של גילה על פירוק המונופול, ועדת הכספים צפויה לקיים בשבוע הבא, ביום שני, דיון על מבנה השותפויות על מאגרי לווייתן ותמר. בדיון ישתתפו יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה ורגולטורים נוספים. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי הסביר את כוונתו בקיום הדיון, בכך ש"לאחר שוועדת הכספים אישרה את חוק הריכוזיות והעניקה סמכויות נרחבות לממונה על ההגבלים במסגרת החוק, עתה עליו להפעיל את הכלים שבידיו על-מנת למנוע ניצול המונופול בתחום הגז הטבעי לרעת אזרחי ישראל".

סלומינסקי הוסיף, כי "בחוק הריכוזיות הוגדר מפורשות שהממונה על ההגבלים העסקיים הוא גם הממונה על צמצום הריכוזיות ועתה סוגיית הגז היא המבחן הראשון שלו. השותפויות בתמר ולווייתן הן מונופול לכל דבר ועניין, מונופול שיש לו השפעה רבה מאוד על יוקר המחייה לטווח הבינוני והארוך יותר מכל דבר אחר. אין ספק שהחברות צריכות להרוויח וזו זכותן נוכח ההשקעות הגדולות שהן השקיעו בקידוחים, אך הגז שייך לתושבי ישראל ועל-כן החברות צריכות להרוויח כפי המקובל בעולם ולא מעבר לזה". קיום הדיון מותנה באישור של ועדת ההסכמות בין ראשי הקואליציה והאופוזיציה, וסביר להניח כי לאחר הצעדים האחרונים, תגדל המחלוקת בין התומכים והמתנגדים.

רשות ההגבלים מודה: "יהיו נזקים"

למרות ההסכם אליו הגיעה עם חברות הגז, חזרה בה הרשות להגבלים עסקיים מכוונתה, והודיעה לדלק ולנובל על החלטתה לא להגיש את הצו המוסכם לאישור בית הדין, ושהיא שוקלת מחדש להוציא קביעה לפיה כניסת דלק ונובל ללוויתן הינה הסדר כובל שלא קיבל את אישור בית הדין. כניסת דלק ונובל ללוויתן יצרה מצב שבו קבוצות אלה שולטות בכל מאגרי הגז שלחופי מדינת ישראל. הרשות תבצע הליך שימוע בעל פה לחברות לפני הוצאת הקביעה.

בחודשים האחרונים התגבשה תמונה כוללת לפיה התועלת לציבור מהצו המוסכם פחותה מהאלטרנטיבה, בגלל היווצרות מספר נסיבות חדשות. בין היתר, התקבלו ברשות אינדיקציות משמעותיות כי הצו המוסכם לא ייצור פתרון תחרותי של ממש הפותר את בעיית המונופול בשוק. התגבש גם חשש כי גורמים בממשלה תולים את יהבם על ההסדר וממתינים לתוצאותיו, וחשוב שאלה יפעלו כבר עתה לקידום התחרות בתחום.

גורמים ברשות אומרים כי הם מודעים לעובדה שלקביעה שלה עשויות להיות השלכות על המשק, ולכן הם קוראים לכל משרדי הממשלה לעשות יד אחת ולפעול בצורה נמרצת על מנת למזער השלכות אלה. למרות השלכות אלה, הרשות סבורה שדרוש טיפול שורש על מנת לתת פתרון אמיתי לבעיית המונופול בשוק.

מכירת המאגרים במקום מכירת הגז

הודעת הממונה על ההגבלים העסקיים תאלץ את השותפות במאגר לוויתן למכור את אחזקותיהם באחד ממאגרי הגז בהם מתקיימת השותפות, הכרזה שהחמירה בגישתה מעבר להסכם שהוחלט עליו בעבר.

עפ"י הסיכומים שהיו צפויים לקבל את אישור בית הדין להגבלים עסקיים, דלק ונובל ימכרו לפחות 70 BCM לגורם מתחרה ויסייעו ביצירת מתחרה חדש למאגרי הגז הקיימים.

הצו חייב את דלק ונובל למכור לצד שלישי שאינו קשור למי מהן את מאגרי הגז הטבעי הידועים בשם "כריש" ו"תנין", כולל זכויות הנפט במאגרים, וקובע כי הגז הטבעי מהמאגרים יימכר על ידי הקונה לשוק המקומי בלבד. כמו כן, הצו חייב את המוכרות להעניק לקונה של המאגרים אופציה לקבלת גז טבעי במחיר מופחת מלווייתן בכמות כוללת השווה ל- 15.2 BCM, שתשלים את הכמות שידוע כיום שקיימת בכריש ותנין ל-70 BCM. במאגרים כריש ותנין קיימת הסתברות גבוהה למציאת כ-27 BCM נוספים בעתיד.

בכדי להיטיב עם האזרח ועם מחירי הגז בישראל, קבע הממונה כי המועד של חברת החשמל, הלקוח הגדול ביותר של הגז הטבעי, להודעה על מימוש האופציה לרכישת כמות משמעותית של גז יוארך, כדי לאפשר לרוכש של המאגרים להתחרות עם מאגרי הגז הקיימים גם על חוזה חברת החשמל וגם על שאר הלקוחות בישראל.

כאמור, הצו המוסכם לא יוגש לאישור על ידי בית הדין, ורשות ההגבלים חוזרת לשלב צעדי האכיפה שהממונה פתח בהם נגד השותפות במאגר לוויתן בגין טענתו להפרת סעיף 2 לחוק ההגבלים העסקיים על רקע כניסתן של דלק ונובל ללוויתן במקביל לאחזקתן במאגר הגז הטבעי 'תמר' ובנכסי גז אחרים. כעת, מקווים הכלכלנים כי ימצא פתרון יצירתי אחר אשר יאזן בין האינטרס הציבורי לתחרות ובין אי פגיעה בשוק הגז הישראלי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture