השקופים של תמ"א 38 • דעה

דווקא בישובים שנמצאים בסיכון הגדול ביותר, בערי הפריפריה בצפון ובדרום אין לתמ"א שום פתרון • איפה כן? בעיקר במרכז הארץ, בצפון תל אביב, בהרצליה, רמת גן, רעננה - דווקא במקומות שרמת הסיכון לרעידות אדמה מאוד נמוכה • שם הקבלנים יכולים להרוויח, האחרים שקופים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

השבוע קיימה המועצה הארצית דיון בהארכת התמ"א 38 והרחבתה. ברוב דעות (בתמיכת משרדי הממשלה ובהתנגדות השלטון המקומי) החליטה המועצה, להאריך את התכנית בעוד 5 שנים ולהורות על הכנת תיקון 4 לתכנית כדי להרחיבה ולהוסיף פרקים ואפשרויות נוספות למימוש התמ"א. השיח שהתקיים במועצה הזכיר לי למעשה את קמפיין השקופים של ש"ס.

נציגי השלטון המקומי, הטיחו במשרד הפנים ובמשרדי הממשלה טענות קשות על התמ"א במתכונתה הקיימת, שהיא הורסת את התכנון העירוני ובעיקר שלא פותרת באמת את בעיית רעידות האדמה.

דווקא בישובים שנמצאים בסיכון הגדול ביותר, שיושבים על השבר הסורי אפריקאי, אין לתמ"א שום פתרון, לא בצפת ולא באילת כדוגמה שיושבות על השבר, לא חוזק ולא בניין אחד במסגרת התמ"א, כך בכל הישובים שנמצאים בפריפריה בצפון הארץ ובדרומה.

איפה כן? בעיקר במרכז הארץ, בצפון תל אביב, בהרצליה, רמת גן, רעננה וכד'. דווקא במקומות שרמת הסיכון לרעידות אדמה, מאוד מאוד נמוכה. אלא מה, שרמת היזמות והאפשרות להתעשרות על חשבון הציבור מאוד גדולה, שם כן, כי שם יש לחצים של יזמים כי שם אפשר להרוויח הרבה מאוד כסף.

והנה בא מינהל התכנון עם הצעה לתיקון נוסף לתמ"א, אני לתומי חשבתי, שסוף סוף הבינו שהתמ"א לא באמת פותרת את הבעיה האמיתית ועכשיו יבואו עם רעיונות והצעות, איך מחזקים את הבתים בפריפריה ובעיקר הישובים שיושבים על השבר, איך מחזקים את מוסדות הציבור, גני ילדים, בתי ספר, בתי חולים וכו', להם התמ"א לא נתנה שום תשובה ושום פתרון.

אלא שאז אנו שומעים שהרעיונות החדשים בכלל לא מתעסקים עם הבעיות האמיתיות, כי מהבעיות האמיתיות אי אפשר לעשות כסף, ואין טייקונים ובעלי הון שילחצו על משרדי הממשלה לקדם את הפתרונות שלהם. מה כן? הרחבה של התמ"א לא רק לבניינים שניבנו עד 1980 שלא עומדים בתקן, אלא גם בניינים שניבנו אחרי 1980 ואין להם ממ"ד, ניתן להם זכויות וכך יבנו ממ"דים.

רעיון גדול, אנחנו מדינה שנמצאת בסיכון של טילים וצריך למגן, אבל רגע, בואו ונחשוב, איפה באמת צריכים דחוף ממדי"ם? בקריית שמונה, מטולה וישובי הצפון, שמופגזים ע"י החיזבלה, דימונה שדרות ויישובי הנגב, שמופגזים ע"י החמאס.

אבל שם לא יבנו במסגרת התמ"א כי מה לעשות זה לא כלכלי. איפה כן? יפה ניחשתם. בצפון תל אביב, בהרצליה, ברעננה וכו' וכו'. למה? כי לשם ירוצו היזמים והטייקונים, כי שם יש הרבה הרבה כסף להרוויח.

והוא שאמרתי תמ"א 38 כמו הרעיון ההזוי של לפיד "מע"מ 0 על דירה" יעשיר את היזמים והטייקונים, אבל מתעלם לגמרי מכל האזרחים השקופים שלהם באמת היה צריך לדאוג.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture