סערת 'ביג' באשדוד: תנו לנו לחיות • פרשנות

ראש העיר חובש הכיפה ואשר חב את בחירתו לציבור החרדי אינו פועל כלל להפחית את חילולי השבת • העירייה: "חיה ותן לחיות"... עפ"ל • תושבים חילוניים תוהים: אם גם כאן תהפוך השבת ליום חול, מה יש לנו לחפש כאן?

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עד כה לא נמצא כל הסבר שיכול לשפוך אור על התנהלותו התמוהה של ראש עיריית אשדוד, הד"ר יחיאל לסרי, הנוהג בכל הקשור לפרשיית 'ביג' במדיניות משוללת היגיון.

ראש העיר, שנבחר (פעמיים!) רק בזכות התגייסותו של הציבור החרדי שתמך בו בהמוניו, בין השאר רק בזכות הבטחותיו לפעול לבלימת חילולי השבת בעיר מה גם שהוא עצמו חובש כיפה ושומר שבת, לא מנסה כלל לעצור את חילולי השבת הנוראיים במתחם ביג והוא לא פועל כלל לנקוט באמצעים העומדים לרשותו ולו בניסיון להפחית את היקפי חילולי השבת במתחם הממוקם בשערי העיר אשדוד (שאותו מגדירה, משום מה, העיריה כ'פאתי העיר'…). אם לא די בכך, הוא גם לא מביע כאב על הסיטואציה המכאיבה לתוכה נקלעה העיר.

וההיפך הוא הנכון. עד לרגע זה לא נעשה דבר למניעת חילולי השבת ב'ביג', ואפילו עמדתו הרשמית של ראש העיר, הבאה לידי ביטוי בהודעות העיריה, לא מעידות על הבנת המצב לאשורו. הנה ההודעה האחרונה שפורסמה בידי העיריה, ממנה עולה כי המצב במתחם 'ביג', כמו במקומות נספים בעיר בהם מחוללת השבת, יישאר בעינו:

קרא עוד:
[postim]

"עמדת העירייה כפי שהוצגה לרבנים הנכבדים היא שפאתי העיר וסביבותיה, הכוללים את ה'סטאר סנטר', חופי הים ואת מרכז 'ביג' החדש, הינם חלק מהסטטוס קוו ולא יחול שם שינוי ביחס אליהם. אופייה של אשדוד משקף את מרקם התרבויות, המגזרים והקהלים. באשדוד כולם חיים זה לצד זה תוך כיבוד הדדי ואמונה שאין שיתוף אמיתי ללא התפיסה הבסיסית של 'חיה ותן לחיות'. כך היה, כך הווה וכך יהיה"…

ההודעה, מעבר לגיחוך שהיא מעוררת או אם נגדיר יותר – לתחושת הכאב שהיא מעלה, אף מעידה על ניתוק מחיי העיר. אם יש מי שמנסה כעת לכפות אורח חיים פוגעני על ציבור אחר, הרי שפרשיית 'ביג' היא הדוגמא המוחצת לכך. בעיר מתגורר ציבור מסורתי, דתי וחרדי, כאשר רוב הציבור בעיר הוא מסורתי המגדיר עצמו כשומר שבת. הפעלת 'ביג' בשבתות (כאשר מרבית הלקוחות מגיעים בכלל מערים אחרות, סמוכות, שתושביהן נחשפים לקמפיין עוצמתי הקורא להם להגיע בשבתות לאשדוד), מהווה פגיעה חמורה וכואבת ברגשותיהם של תושבי העיר, שמרגישים כי בצורה זו לא יוכלו לחיות בעיר.

את הדברים הבאים אומר לנו אחד התושבים, חילוני דווקא: "אחד הדברים שאני אוהב בעיר הזו הוא את העובדה שבשבתות ובמועדי ישראל אפשר לחוש את השבת והחג, והכוונה אינה לרבעים החרדיים אלא לכל חלקי העיר. החנויות סגורות והתושבים, גם אלו שלא הולכים לבתי הכנסת, מתכנסים בבתים ונהנים מיום מנוחה אחד ויחיד בתוך השבוע הסוער. מצב זה אינו מובן מאליו ולצערי אי אפשר לומר שהוא קיים במקומות רבים אחרים, אך הוא היה קיים עד כה באשדוד. ואם גם כאן תהפוך השבת ליום חול חלילה ובעקבות 'ביג' יפתחו חנויות נוספות בכל רחבי העיר, מה יש לנו לחפש כאן ומה נותנת לי העיר יותר מאשר ברלין למשל?"

מי שפוגע ב'סטטוס קוו', היא לא אחר מאשר הנהלת 'ביג', שכופה בעצם על העיר כולה מציאות אחרת המנוגדת בתכלית להשקפת עולמם. היא פוגעת בעיר ובתושבים, אך בעיקר בבעלי העסקים שמוצאים עצמם לפתע מתמודדים מול תחרות שאינה הוגנת. אחד מהם, למשל, מספר לנו כי חווה החודש האחרון ירידה של 30% בהכנסות. כך שאיך בדיוק הדבר מסתדר עם התפיסה של 'חיה ותן לחיות'?

מה שנכון מאד בתגובת העיריה היא שאכן "אופייה של אשדוד משקף את מרקם התרבויות, המגזרים והקהלים. באשדוד כולם חיים זה לצד זה תוך כיבוד הדדי". אין זה סוד כי באשדוד חיים בכל השנים בהרמוניה נהדרת כלל הציבורים, ציבור דתי וחרדי לצד חילוני, ללא שנרשמו עימותים וחיכוכים בין הקהלים השונים. חבל שהמשך פתיחת 'ביג' בשבתות תביא סוף לאידיליה הזו והיא תצית אש מיותרת בעיר שעד כה היתה דוגמא ומופת לחיים בהרמוניה.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture