"מגדל הקלפים מתמוטט": מפולת בבורסת שנחאי; ירידות חדות בת"א ובעולם

"השווקים איבדו את האמון ביכולתו של הממשל הסיני להכיל את המשבר", אומרים אנליסטים בכירים • לאחר יום אתמול שהיה 'אדום' במיוחד, המסחר בתל אביב נפתח הבוקר בהמשך הירידות החדות, אשר התמתנו בהמשך • חשש בשוקי העולם ממשבר גלובלי מתפתח

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

סימנים ראשונים של משבר עולמי נוסף? יום נוסף נפתח הבוקר במפולת חופשית של מחירי המניות בבורסת שנחאי שבסין. הבורסה החשובה באסיה איבדה הבוקר בבת אחת 8.5% מערכה, והשפעתה ניכרת היטב בשוקי המניות בכל העולם.

ב-12 החודשים האחרונים עלתה הבורסה הסינית בכ-140%, מה שגרם לאנליסטים רבים להתריע מפני היווצרותה של בועת אשראי שאינה תואמת את ערך השוק האמתי של סין. הירידות החדות החלו בשבוע שעבר על רקע התאמתות החששות, בדיווחים על חשש להאטה משמעותית בצמיחה בסין. בורסת שנחאי מחקה בימים בודדים את כל העליות שרשמה מתחילת 2015.

המפולת הסינית גרמה לצניחות בבורסות אסיה ולירידות משמעותיות גם בבורסות ארה"ב, אירופה ותל אביב. הממשל והבנק המרכזי בבייג'ינג עשו מצדם מאמצים כבירים לבלום את הקריסה, אולם בינתיים ללא הועיל.

קרא עוד:
[postim]

"אם אחרי הפיחותים האגרסיביים ביואן, הורדת הריבית בסין, הורדת חובת הנזילות לבנקים והזרמת מיליארדים כדי לתמוך בשווקים, הבורסה בסין יורדת יותר מ-10% במהלך יום המסחר הראשון של השבוע, הדבר אומר שהשווקים איבדו את האמון ביכולתו של הממשל הסיני להכיל את המשבר, ומגדל הקלפים כבר החל להתמוטט", אומר הבוקר ליאור פאוסט, אנליסט בכיר בלאומי שוקי הון.

היום החל המסחר בבורסת תל אביב בירידות חדות, לאחר "יום שישי השחור", כפי שכונה סוף השבוע האחרון והירידות אתמול בתל אביב, שבאו בעקבותיו. בהמשך המסחר התמתנו הירידות ונכון לשעת הצהריים הן מסתכמות בכ-2.5%. גם בבורסות אירופה נרשמה התמתנות בירידות.

ירידות השערים – כמו במלחמה או במשבר כלכלי עולמי

אתמול צנחה הבורסה הישראלית ביותר מ-4%, מה שמזכה את יום ראשון השבוע בכניסה למועדון המפוקפק של '20 הימים האדומים בבורסה בעשור וחצי האחרונים'. לשם השוואה, רובן של שאר ירידות השערים החדות ברשימה, אירעו בעת מצב מלחמה בישראל (הלינץ' ברמאללה, תחילת מבצע חומת מגן, פרוץ מלחמת לבנות השנייה וכדו') או משבר עולמי (פיצוץ בועת ההיי-טק ב-2000 ומשבר הסאב-פריים ב-2008). ירידות חריגות נוספות התרחשו עם התפטרותו של נתניהו מתפקיד שר האוצר בממשלת שרון השנייה ובעת המחאה החברתית.

על פי ההערכות, המפולת בשווקים תפגע בסיכויים שהפדרל ריזרב יעלה את הריבית בתקופה הקרובה, כפי שתוכנן. כבר היום ניתן לראות נהירה חוזרת של המשקיעים מהדולר אל האירו והין, לאחר שהמשבר ביוון וההצהרות בוושינגטון על העלאה קרובה של הריבית גרמו לעלייה בשער הדולר.

אחר הצהריים צפויה גם החלטת הריבית החודשית של בנק ישראל, אשר פועל למנוע את התחזקות השקל. הירידות בשער הדולר וגם נתוני הצמיחה הבעייתיים, עלולים להביא להפחתה היסטורית של הריבית ל-0% ואולי אף אל המתחם השלילי, אולם רוב האנליסטים מעריכים שהוועדה המוניטרית של הבנק תותיר את שער הריבית על כנו, בציפייה לראות לאיזה כיוון מתפתח המשבר הסיני ומה יקרה עם הדולר.

(אילוסטרציה: רוני שיצר – פלאש 90)

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture