נחשף: מדוע סירב הראשל"צ הגר"י נסים זצ"ל להיפגש עם האפיפיור

מי נתלה במי? לרב נסים זו לא היתה שאלה, האפיפיור אמור לעלות אליו לירושלים והרב הראשי לא יירד למגידו • ומדוע לא יכלו חברי הממשלה הדתיים לחבוש כובעם? • 52 שנים אחרי מתגלה הסוד: עשרות אנשים קיימו טקס בעמידה מכיוון ולא הגיעו להכרעה אודות... גובה הכסאות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

יותר מחמישים שנים לאחר ביקורו הסוער של האפיפיור במדינת ישראל, ביקור שייזכר גם בשל סירובו של הראשל"צ רבי יצחק נסים זצ"ל לקבל את פני האפיפיור, הולכת ומתבהרת התמונה אודות עוז רוחו ואומץ נפשו של הרב נסים.

האפיפיור פאולוס השישי הגיע לביקור בישראל לפני 52 שנים, בכ' טבת תשכ"ד, היה זה הביקור הראשון של ראש הכנסייה הקתולית במדינה הצעירה, אשר ראשיה נהגו כבר אז בשפיפות קומה ובחוסר ביטחון עצמי כלפי כל הבא בשעריה.

למרות החשיבה הראשונית כי האורח יתקבל בשערי ירושלים, העדיף האפיפיור שלא לתת גושפנקא להצהרת ישראל על ירושלים כבירתה, ונציגיו העבירו את מקום הטקס לתל מגידו. ביקורת רבה נמתחה על ראשי המדינה שנסעו למגידו ונכנעו לרצון הכנסייה.

בין המתנגדים הנחרצים, במעשה ולא רק בדיבורים, היה הראשון לציון דאז, הרב יצחק נסים זצ"ל, אשר טען כי מעמד רב ראשי לפחות שווה לדרגתו של ראש הכנסייה וכי היה על האפיפור לעלות אליו לירושלים.

היום חושף ארכיון המדינה חילופי מברקים בין משרד החוץ לשגרירות ברומא בעניינים האלו ומהם נראה כי לא היתה זו הדרישה הדתית היחידה שביקשה הכנסייה להכתיב ליהדות. במברק שמוען לסמנכ"ל משרד החוץ, אריה לבבי, כותב השגריר ברומא, מוריס פישר: "חשוב מאוד שהדתיים בין חברי הממשלה לא יחבשו כובע כי אם כיפה", כנראה כדי שגובה כיסוי ראשיהם לא יעלה על זה של האפיפיור חובש הכיפה.

12

שיקול זה נראה גם בעניין נוסף שהעסיק את מתכנני הביקור: גובה הכיסאות של המשתתפים בטכס קבלת הפנים במגידו. סמנכ"ל משרד החוץ ביקש שכסאו של האפיפיור לא יעלה על גובה כסאו של נשיא המדינה, שכן "אם לא יהיה בכך משום פגיעה בכבוד הנשיא" (שיקול שלא הועלה לגבי הרב הראשי או הכובע של חברי הממשלה הדתיים), אולם בירור של השגריר פישר עם אנשי הוותיקן העלה שהכרחי שכסאו של האפיפיור יהיה גבוה מאלו של פמלייתו. אז מה באשר לגובה כסאותיהם של הנשיא, ראש הממשלה והשרים? – הצעתו של השגריר הייתה שהם יקבלו את פני האפיפיור בעמידה ובכך יעקפו את השאלה כבדת המשקל הזו…. בסופו של דבר התנהל טכס קבלת הפנים בעמידה של כל משתתפיו ובכך נפתרה בעיית גובה הכיסאות.

לבד מעניין כיסוי הראש העסיקה אותם שאלת לבושם של מקבלי הפנים. לבבי הודיע לפישר שמאחר ולמרבית מקבלי הפנים "אין תלבושת שחרות", ומכיוון שאם יפתחו במבצע תפירה מיוחד ויקר תתעורר תגובה ציבורית ביקורתית, הוחלט: "כי ילבשו חליפות כהות"

בעיה שחזרה ונשנתה במהלך ההכנות לביקור הייתה סוגית מעמדה של ירושלים. כאמור סרב הוותיקן לרצונה של ישראל שהנשיא יקבל את פני האפיפיור במעבר מנדלבאום בין שני חלקי העיר, משום שראה בכך מעין הכרה בירושלים כבירת ישראל. לאחר מגעים אינטנסיביים של פישר עם הוותיקן הוסכם שטכס קבלת הפנים יערך במעבר הגבול בין ירדן לישראל ליד מגידו, והנשיא ייפרד מן האפיפיור בירושלים לפני חזרתו לחלקה המזרחי שבשליטת ירדן, אולם ישראל רצתה יותר מכך ובקשה שרכבו של האפיפיור יעצור בכניסה לירושלים בדרכו חזרה ושם יקבל ראש העיר ירושלים את פניו. הסמנכ"ל ציין ש"העיכוב הוא 2-3 דקות בלבד". בקושי רב הצליח פישר לקבל את הסכמת צמרת הוותיקן לבקשת ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בס"ד

הרב הראשי היה יהודי בגדדי גאה מתלמידיו הבכירים של גאון ישראל ח"ר שמעון אגסי זצ"ל. הרב אגסי זצ"ל היה מנהיג גדול בזכות עצמו והעמיד גדולי ת"ח. מאז ומעולם היתה היהודות הבבלית יהדות עצמאית וגאה שעומדת בזכות עצמה ויוכיחו גם הממשיכים על כס הרבנות הראשית מו"ר הרשל"צ הגאון עובדיה יוסף זצוק"ל יליד בגדד ואחריו מו"ר הרשל"צ הגאון מרדכי אליהו זצוק"ל שהוריו אף הם ילידי העיר בגדד. מדובר ביהדות שורשית ששילבה את מידת הדין והרחמים יחד ללא פשרות כאשר כח ההלכה הצרופה היה דומיננטי וגבר על המנהג… יה"ר שצאצאיה של יהדות מפוארת זאת ישובו למקורות וזאת תהיה ברכה לעם ישראל ובפרט בימים שהבלבלול בהם גדול על הבהירות והשפיות.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture