בכנס עורכי הדין באילת שהתקיים השבוע הופיע יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ ישראל אייכלר בדיון על מקומם של עורכי הדין מול הביטוח הלאומי. הוא הציג בפני עורכי הדין נתונים מדאיגים על התמודדות אזרחים מול הביטוח הלאומי. אייכלר חשף כי בדוחות מבקר המדינה מופיע כי מספר התלונות המוצדקות הגדול ביותר, הם כנגד הביטוח הלאומי.
אייכלר טוען כי חוק הביטוח הלאומי סבוך ומורכב חלקו מיושן. "הביטוח הלאומי הוא גוף המלווה את האדם מלידה עד המוות. לפיכך אזרחים רבים נאלצים לבזבז כספים על שכר טרחת עורכי דין או חברות למיניהם. הבעיה היא שהאזרחים לא יודעים למצות זכויותיהם מול במוסד לביטוח לאומי הקריטריונים של המוסד תלויים במידה בהחלטות של ועדות הקובעות זכאות. כל זאת מלבד הביורוקרטיה שהוא אויב האזרח".
לדבריו, "עורכי הדין והמשפטנים מתפרנסים מהביורוקרטיה. אנחנו מתפללים שלא נצטרך להגיע לרופאים טובים ושלא נצטרך להגיע אל עו"ד טובים. היועצים במקום לייעץ הפכו לשליטים.
הבעיה הבולטת בביטוח הלאומי היא השרות לאזרח. אין מענה טלפוני בסניפים השרות אמנם השתפר לאחרונה , אך עדיין יש טעויות במענה במוקד לאזרחים דבר זה גורם עוגמת נפש להרבה אזרחים שצריכים לחזור ולפנות ועוברים טרטור הלוך ושוב עד שמקבלים מענה".
"לצד זה מחלות ותסמונות רבות לא מעודכנות בספר הליקויים של הביטוח לאומי, דבר שפוגע בבעלי תסמונות נדירות לקבל קצבאות. גם כשמקבלים זכאות אין תשלום רטרואקטיבי", אמר אייכלר.
בהתייחסות לחוק שכר טרחת עורכי הדין אמר כי תפקיד של עורכי הדין חשוב מאד בועדות הזכאות. השאלה האם מותר לו להיות שותף חלקי בקצבה החודשית. מה שהרס את תדמית עורכי הדין הוא שעורכי הדין הפכו עצמם שותפים לבעלי העסקים והקבלנים לא נסכים שיהיו שותפים למקבלי קצבאות.
בנוסף גם התייחס ח"כ אייכלר אל מערכת המשפט. וטען כי בג"צ הוא גוף לא דמוקרטי היום כולם מודים כי שופטים אינם מפרשים את כוונת המחוקק אלא מסלפים אותו כרצונם והשקפתם הפוליטית והחברותית.