"משבר השבת" – רה"מ מתנגד לשילוב הרה"ר כחבר בוועדה

מסתבר כי הסערה בעקבות עבודות הרכבת בשבת, מהווה מעין קדימון למאבק הרוחש סביב סוגיית פתיחת המרכולים בשבת • גורם פוליטי: "החלטת נתניהו להקים את הוועדה התגלתה כחובבנות - הוא יוצא נפסד מכל הצדדים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעוד שנדמה היה כי רה"מ והנציגים החרדיים הגיעו במהלך השבוע להבנות בכל הקשור לסוגיית ביצוע עבודות הרכבת בשבת, היממה האחרונה מצביעה על כך שהפערים גדולים משנדמה היה מלכתחילה.

אמש דווח כי חברי הכנסת הגיעו להבנות עם משרד התחבורה ועם משרד רה"מ כי יבוטלו מרבית העבודות המתוכננות ע"י "רכבת ישראל" במהלך השבת הקרובה ויתאפשרו עבודות בשלושה או ארבעה מוקדים מתוך כ-20, בהם קיים חשש לפיקוח נפש.

נודע כי במסגרת הפשרה, יבוטלו מרבית קווי הרכבת המתוכננים למוצאי השבת, מה שמעורר סערה רבתי בקרב הציבור הכללי ואמצעי התקשורת.

מדובר במתווה שגובש באמצעות רה"מ כאשר ההבנות הן, ש"וועדת השבת" עליה הכריז רה"מ שתפקידה יהיה לדון ולגבש פתרונות לסוגיית העבודה בשבת, תכונס כבר במהלך השבוע הקרוב ותשב על המדוכה.

הבוקר כך מתברר, במידה והדיווחים המתפרסמים הבוקר בכלי התקשורת אכן יש בהם ממש, הרי שמסלול ההתנגשות בין רה"מ והחרדים הינו בלתי נמנע.

נתחיל מהדיווח הבוקר בגל"צ כי החרדים העבירו מסר לרה"מ, כי יתנגדו גם להסדר המצומצם שהציע ראש הממשלה בנוגע לעבודות הרכבת בשבת וידרשו עצירת מוחלטת שלהן. "לאחר שראש הממשלה הסכים לאפשר סגירת 17 מוקדי עבודה בשבת מתוך 20, דורשים ראשי הסיעות החרדיות ש"ס ויהדות התורה לבטל את העבודות גם בשלושת המקומות הנותרים. בחוות דעת שנשלחה על ידי נציגם לראש הסגל בלשכת ראש הממשלה, יואב הורביץ, הם מנמקים מדוע אין חשש לפיקוח נפש באף אחד ממוקדי העבודות", כך כאמור הדיווח בגל"צ.

על פי הדיווח, חברי הכנסת מציגים חוות דעת מקצועית שגובשה ע"י מהנדסים, לפיה גם בשלושת המקומות הנותרים (לאחר שכבר הוחלט על אי ביצוע ב- 17 מוקדים) אין צורך של "פיקוח נפש" לעבוד בשבת. בלשכת רה"מ עדיין לא החזירו תשובה.

במכתב ששיגרו החכי"ם ללשכת רה"מ מוכח כי אין פיקוח נפש בסגירת כבישים בימות החול: "התברר לנו כי גם אם יבוצעו עבודות בשבת מתוכננת סגירת מרחב תל אביב כולו ל-8 ימים מלאים במסגרת "מבצע ספטמבר" באישור המשטרה, האם במקרה דנן לא נושאת המשטרה את טענת סיכון חיי אדם?"

העיתון 'ידיעות' לעומת זאת, בוחר לפתוח במאמר הסתה בעמוד הראשי, כאשר העיתון בוחר לאמץ את הדיווח שפורסם אמש ושהוכחש ע"י לשכת רה"מ על ביטול קווי תחבורה בשבת ומשלב בין השניים בכותרת אחת: "נתניהו נכנע לאיומי החרדים! השבת של החרדים ניצחה את השבת של החיילים – ביטול הקווים בשישי ומוצ"ש יפגע בעיקר באלפי חיילים שחוזרים הביתה. בשל הלחץ נתניהו נדחה לשישי הבא".

רק נציין, כי 3 סוגיות הקשורות לחילולי השבת, מתגלגלים לפתחה של הקואליציה ומאיימים על שלמותה כחבית חומר נפץ .

המדובר ב"פרשת הרכבת" הנוכחית, בעיית "התחבורה הציבורית" שנדונה גם היא השבוע במהלך פגישת החכי"ם עם רה"מ וסוגיית "המרכולים" העומדת וממתינה להכרעה משפטית.

'ידיעות' מצטט הבוקר 'גורם פוליטי בכיר' שאומר כי "החלטת נתניהו להקים את הוועדה התגלתה כחובבנות. ביבי לא הבין למה הוא נכנס. הוא יוצא קירח אצל החרדים כי הוא מאשר עבודות בשבת, ויוצא קירח אצל החילונים כי הוא מבטל עבודות בשבת".

העיתון מצטט את אחד מהמשתתפים בועדה שהקים רה"מ כמי שאומר ש"החרדים באו לחדר מתוך נקודת מוצא שאף עבודה לא תתבצע בשבת ויהיה מה. מנכ"ל הרכבת כעת מתקפל ועכשיו צפויה פגיעה בגופים נוספים שמקבלים היתר לעבודה בשבת".

העתון 'ישראל היום' לעומת זאת, הנחשב לשופרו של רה"מ, מצטט לעומת זאת גורמים בלשכת רה"מ שמציינים כי "בישיבת הוועדה נושא "התחבורה הציבורית" כלל לא עלה על הפרק סוגיית ביטול קווים כלשהם. אנשי הרכבת הציגו מיוזמתם את ה- 17 אתרים שאין צורך של 'פיקוח נפש' לעבוד בהם בשבת".

עם זאת העיתונאית סימה קדמון טוענת בתוקף כי נתניהו להוט לסכסך בין כץ והחרדים מה שיביא לכך שמשבר השבת הולך להיות הסיפור החם בשבועות הקרובים. או משבר קואליציוני עם החרדים או משבר עם הציבור.

מתברר כי עם הקמת "ועדת השבת" והודעת חברי הכנסת כי הרה"ר דוד לאו, יהיה הנציג התורני בוועדה, נודע כי לרה"מ חשבון עם הרה"ר מה מהביא להתנגדותו לשילובו בוועדה.

העיתונאי זאב קם ב'מקור ראשון' חושף כי הכעס המרכזי של ביבי השבוע היה על הרה"ר הגר"ד לאו. החרדים לא זוכרים אותו זועם כך: "הוא לא יהיה נציג בועדת השבת – לא מקובל עלי שעשה פריימריז על הגב שלי". הנוכחים היו בהלם, גפני ניסה להרגיע.

לטענת קם, שתי סברות מדוע נתניהו כועס כל כך על הרה"ר. הראשונה: בגלל אביו הגרי"מ לאו שטען בראיונות, כי השימוש במונח "פיקוח נפש" נעשה מוגזם. השנייה: בגלל טרפוד מתווה הכותל. נתניהו מתקשה לסלוח.

עוד נודע כי במהלך אותה ישיבה "התפרץ רה"מ על הנציגים החרדים, כשדרשו להכריע בסוגיית המרכולים בשבת: "תתחילו לעמוד בסיכומים. לא יכול להיות שנסכם דבר אחד ותדרשו פתאום ההפך".

השר יריב לוין הנחשב למקורבו של רה"מ הבהיר לחרדים באותה ישיבה: "אין לנו אפשרות כרגע להגיע להסכמה על המרכולים. אם תמשיכו להתעקש, זה יוביל לפירוק הקואליציה. קורה שאי אפשר להגיע להסכמה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture