גינוי אמריקני: מחלקת המדינה מגנה בחריפות את הבניה עבור מפוני עמונה

מדובר בגינוי חסר תקדים בתגובה להחלטה לבנות את מקום המגורים החלופי, ביישוב שילה • "כך לא מתנהגים ידידים" נאמר בהודעה הקושרת באופן חריג בין הסכם הסיוע לבניה בהתנחלויות • חוטובלי: ''האמריקנים היו זועמים גם אם תושבי עמונה היו נשארים במקומם''

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מחלקת המדינה האמריקנית יוצאת בגינוי חריף וחסר תקדים בהיקפו נגד הכוונה לבנות מגורים חלופיים למפוני היישוב עמונה, ביישוב שבות רחל הנמנה על קבוצת יישובי גוש שילה שבבנימין.

בהודעה שפרסם דובר מחלקת המדינה האמריקנית, מארק טונר בתגובה לאישור בניית כמאה יחידות דיור בשבות רחל נאמר כי הדבר מטריד במיוחד, נוכח המחוייבות האמריקנית בהסכם הסיוע שנחתם עם ישראל.

טונר הדגיש כי "ארה"ב רואה בקידום התוכנית הפרה של התחייבות מצד ממשלת נתניהו שלא להקים התנחלויות חדשות בגדה המערבית וציין כי על ישראל להחליט אם היא ממשיכה להרחיב את ההתנחלויות או מאפשרת את המשך הניסיונות לקדם את פיתרון שתי המדינות".

בהמשך מיהר דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט לפרסם אף הוא הודעת גינוי חריגה לפיה "היו לנו התחייבויות פומביות של ממשלת ישראל שסותרות את ההכרזה החדשה (על קידום התכנית להקמת ההתנחלות, ב"ר)", אמר ארנסט. "אז כשמדברים על איך ידידים מתייחסים זה לזה – יש כאן מקור לדאגה. יש בבית הלבן הרבה אכזבה והרבה דאגה מכך".

מדובר בהודעה חריגה הן בשל העובדה כי היא כוללת ביטויים קשים נגד הבניה המתוכננת באופן שאינו הולם את השיח הדיפלומטי, והן בשל העובדה כי מדובר בפעם הראשונה שארה"ב בין הסכם הסיוע לבניה בהתנחלויות.

בישראל מיהרו להגיב להודעה ובהודעה שפרסם משרד החוץ נאמר כי "98 יחידות הדיור המאושרות בשילה אינן מהוות "התנחלות חדשה". היחידות ייבנו על קרקעות המדינה, במסגרת השטח הקיים והגבול המוניציפליים של היישוב שילה. הן מיועדות לספק פתרון דיור עבור תושבי עמונה אשר נאלצים לעזוב את בתיהם בהתאם לצו ההריסה של בית המשפט העליון".

בכדי לרצות את האמריקנים הוסיפו במשרד החוץ והבהירו כי "ישראל נשארת מחויבת לפתרון של שתי מדינות לשני עמים, שבו מדינה פלסטינית מפורזת מכירה במדינת ישראל כמדינת העם היהודי".

ראשי שדולת ארץ ישראל בכנסת, חברי הכנסת קיש וסמוטריץ' מיהרו לפרסם הודעת גינוי לבית הלבן בו נאמר כי "הודעת הממשל האמריקני היא כתם שחור על הבית הלבן. מי שמתיימר להנהיג את העולם הדמוקרטי – אמור לכבד את ההכרעה הדמוקרטית של הציבור בישראל וממשלתו הריבונית.

מי שמתיימר לעמוד בראש העולם החופשי – אמור להימנע מנסיונות לרמוס את עצמאותה של ישראל".

סגנית שר החוץ ח"כ חוטובלי מהליכוד הגיבה הבוקר אף היא לביקורת שנשמעת מארה"ב ואמרה כי האמריקנים היו מגנים אותנו בכל מקרה, לדבריה "ממשלת ישראל בוודאי עושה מעשה לגיטימי כשהיא מרחיבה את ההתנחלות שילה ונותן פתרון סופר לגיטימית למציאות משפטית סבוכה. הרי באותה מידה היו האמריקנים זועמים אם ממשלת ישראל הייתה מותירה את תושבי עמונה במקומם לכאורה וחשוב מאוד להבין שממשלת ישראל הנוכחית היא לא ממשיכת דרכו של שמעון פרס, היא ממשיכת דרכו של הימין".

ואילו ח"כ ליבני תקפה הבוקר והזהירה כי "מי שלא מוכן לעשות הבחנה בין הגושים לבין התנחלויות מבודדות – פוגע קודם כל בגושים, פוגע במדינת ישראל, פוגע ביחסים בין ארה״ב וישראל ומכאן פוגע בביטחון".

ליבני מבקשת להזכיר כי "בהתנהלות נכונה, שרון ואני ידענו להשיג מארה"ב התחייבויות ראויות, הגבול יצרף את הגושים למדינת ישראל, ושלא תהיה זכות שיבה לישראל. את כל זה נתניהו הורס עכשיו תוך כניעה למיעוט מתנחלים ובגלל לחצים פוליטיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture