בעלזא: היערכות בבית ההוראה לענייני ריבית לקראת תחילת לימוד פרק 'איזהו נשך' במסכת בבא מציעא

פעם בשבע שנים: לקראת תחילת לימוד פרק 'איזהו נשך' במסכת בבא מציעא על ידי רבבות לומדי הדף היומי, נערכים בבית ההוראה לענייני ריבית שע"י הרה"ג רבי פנחס וינד שליט"א, לתת מענה להתעניינות ההולכת וגוברת של לומדי הדף היומי, להוסיף ידע בהלכות ריבית הנוגעות למעשה.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לומדי הדף היומי מתחברים לפרק איזהו נשך על ידי לימוד ההלכה מעשה.
כפי שידוע בהיכלי התורה והישיבות, לימוד הגמרא בפרק איזהו נשך, אף שנראה על פניו כפרק קשה להבנה. כאשר הוא נלמד באופן של בירור ההלכה למעשה, והשוואת האופנים שבמשנה ובגמרא, למציאות הכלכלית בת זמננו, נעשה הפרק ברור, מאיר, ומתוק באופן שקשה לשכוח ממנו. והוא מעורר אצל הלומדים שאלות רבות ומגוונות, הנוגעות להתנהלות הכלכלית שמקיפה את המציאות של כל אחד ואחד בכל יום.

בעבר שאלות בהלכות ריבית היו שייכות בעיקר לבעלי עסקים. אך כיום כל יהודי בין אם הוא עוסק לפרנסתו, ובין אם הוא אברך כולל ההוגה בתורה מבוקר עד ליל, מוקף בשאלות של ריבית לרוב. שכן המציאות, ריבוי האשראי, והתפתחות הטכנולוגיה, יוצרות מצב בו לכל אדם יש חובות לרוב, אם זה בהלוואות בנקאיות, וחוץ בנקאיות. ואם זה בשאר חובות ותשלומים לשלל חברות, עבור טלפון ופלפון, חשמל, גז, מים, ארנונה, ועוד ועוד.photo_2016-11-22_21-47-29

כמו כן, בכל תהליך קניה ומכירה של דירה, בכל חוזה של שכירות דירה, ישנם סעיפים רבים שיש בהם שאלות קשות של איסור ריבית. כך גם בכל חוזה עבודה מול מעסיק, או מול קבלן שיפוצים, יש לוודא שהכל נעשה באופן המותר.

וכידוע חז"ל הפליגו מאוד בחומר איסור ריבית, ואמרו שהעובר על איסור ריבית כאילו כופר באלוקי ישראל, ולא יקום לתחיית המתים. ובזה מבאר החפץ חיים, מדוע אנו אומרים בתפילה 'מחיה מתים ברחמים רבים', כי צריך רחמים מרובים שלא נכשל חלילה באיסור ריבית, שממנו אין קמים בתחיית המתים.

דיינים העוסקים בנושא מציינים, כי על אף חומר האיסור, את מרבית הפעילות הכלכלית כיום ניתן לבצע בהיתר לכתחילה. אם רק יש את הידע ההלכתי הנצרך. וכדוגמא לזה מציינים את ענין ההיתר עיסקא שמועיל להתיר באופנים מסוימים, וכאשר אין את הידע הנצרך להיתר זה, הרי שהוא נהפך לאיסור עיסקא.

כל מי שלמד פעם ועסק בפרק איזהו נשך, לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא. נוכח לראות את היופי והחן העולה מתוך דפי הגמרא, ואת המתיקות המיוחדת כאשר מוצאים בדברי התנאים והאמוראים, איך שהם התייחסו לפעולות הכלכליות שאנו מבצעים מדי יום. בהלוואות כסף ומוצרים, בקניות בתשלומים, ובתשלומים מראש, בשכירות השאלה, וכדומה. כאשר מצד אחד מתוודעים נפגשים באיסורים השונים ובגזירות המיוחדות שאסרו חכמים, ומצד שני מתבארים הדרכים כיצד ניתן לפעול בהיתר.

photo_2016-11-22_21-47-26אין ספק כי החוויה המרתקת הזו מקשרת את הלומד ללימוד הדף היומי, באופן שאין דומה לו. וכי הזדמנות זו היא חוויה מיוחדת שניתן לזכות לה רק אחת לשבע שנים.
לאור הביקוש ההולך וגובר של לומדי הדף היומי, מאות רבנים ודיינים מכל רחבי הארץ, שעברו שימוש מיוחד בהלכות ריבית, בבית ההוראה שעל ידי הגר"פ וינד, נעתרו לבקשתו להירתם לעזרת הלומדים, במסירת שיעורים בהלכות ריבית הנוגעות לכל אחד ואחד. הרבנים יבואו לכל מקום בארץ בו מתקיים שיעור דף היומי, וימסרו שיעור בהלכות הנוגעות למעשה, העולות מתוך דפי הגמרא הנלמדים.                           להזמנת שיעור ניתן להתקשר ל'קו הריבית' שמספרו 0723705882.

כמו כן, מתגברים בבית ההוראה את 'קו הריבית' לצורך שאלות הלומדים, ניתן להתקשר ולקבל מענה רבני על כל שאלה הלכתית, במשך כל שעות היום. את המענה ניתן לקבל גם באנגלית ובצרפתית.

מלבד זאת ניתן להאזין בקו למגוון רחב מאוד של שיעורים, בהלכות ריבית. ובימים אלו יהיה אף שיעור מיוחד קצר מתומצת בכל יום, על לימוד ההלכות הנלמדות בדף היומי של אותו היום.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture