טראמפ, חקירות וסיגרים: הקונספרציות שמאחורי ההתנהלות של נתניהו

שכרון כוח? חטא היוהרה? במערכת הפוליטית מנסים להבין איזה היגיון, אם בכלל, מנחה את התנהלותו התמוהה של נתניהו בנושא התאגיד • כיצד קרה שדווקא עם ממשלה יציבה ונשיא אמריקני אוהד במיוחד בוחר רה"מ להסתכן בבחירות מיותרות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מה עובר על נתניהו? זו השאלה שמעסיקה יותר מכל את המערכת הפוליטית בשעות אלו. מתחבטים בה תומכיו ומתנגדיו, אוהביו ושונאיו, אנשי מפלגתו כמו גם חברי האופוזיציה.

בבסיס השאלה עומדת ההנחה שנתניהו נמצא כעת בקונסטלציה פוליטית אידיאלית: ממשלה יציבה, אפס מתחרים של ממש בזירה הפוליטית ונשיא אמריקני אוהד במיוחד. להמר על בחירות שלא ברור איך יסתיימו זהו צעד טיפשי במיוחד, ונתניהו ממש לא טיפש, כידוע.

אז מה בכל זאת מנחה אותו? התאגיד? כל ילד יודע שמדובר בתירוץ בלבד. מיותר אפילו להסביר מדוע.

אז מה בכל זאת? ההערכה הרווחת היא שמדובר באפקט החקירות. היטיב להגדיר זאת ח"כ בצלאל סמוטריץ' שאמר הבוקר מפורשות בראיון ל'גלי ישראל': "אני לא יכול למצוא שום הסבר רציונלי אחר חוץ מזה שנתניהו שמריח כתב אישום רוצה ללכת לבחירות".

הפרשן הפוליטי בן-כספית מרחיב הבוקר בנושא בטור שהוא מפרסם ב'מעריב': "זה לא התאגיד", הוא משוכנע, "שתי סיבות מצטברות יכולות להניע את נתניהו לתזזית הנוכחית: הראשונה היא החקירות. נתניהו יודע את מצבו האמיתי ויודע שאין מנוס מהמלצה משטרתית להגשת כתבי אישום לפחות בפרשה אחת (ואולי יותר). הוא שומר פאסון ומצליח לתחזק את סביבתו הקרובה בליכוד, אבל הוא בלחץ. הוא אובד עצות. הוא לא שולט במצב. הוא מקווה שהליכה לבחירות בזק תחזיר לו, לכאורה, את השליטה בגורלו. הוא מאמין שהיא תגרום ליועץ להודיע שהחקירות מושעות עד אחרי הבחירות. עד אז, או שהפריץ ימות, או שהכלב ימות, או שהחוקרים יתייאשו. הוא יקבל שוב את אמון הבוחר ויחרוץ לשון מול אביחי מנדלבליט. כך הוא מאמין. או כך הוא האמין בשבת אחר הצהריים. במצבו, בכל רגע נתון יכולה האמונה הזו להשתנות.

לסיבה השנייה קוראים ג’ייסון גרינבלט. נתניהו, על פי כמה מקורות, מבוהל ממפגשיו עם השליח האמריקאי. הוא מבין עד כמה היו שגיונות הימין על המשיח טראמפ מופרכים. הוא חושש מ”הדיל האולטימטיבי” שיציג בפניו טראמפ, דיל שיגרום לו להתגעגע לאובמה, כי לאובמה אפשר היה גם להגיד לא. אז הוא ירוויח חצי שנה עד שנה בבחירות, ואחר כך נראה".

סקר חדש: נמשכת ההתאוששות של הליכוד, יעלון לא ממריא

ואיך זה יסתיים? כספית מעריך: "עכשיו ראש הממשלה ושר האוצר שלו על העץ, זה מול זה. נתניהו על הצמרת הזו, כחלון על הצמרת ממול. כפי שהדברים נראים עכשיו, נתניהו טעה טעות מרה. בפעם האחרונה שהשפיל את כחלון, קם משה ועזב את כיסא עור הצבי, את הממשלה ואת הליכוד, והלך למדבר הפוליטי.

ההשפלה הנוכחית היא אחת יותר מדי. אם כחלון יתקפל ויאפשר לבועת הטרלול של נתניהו לבטל חוק שזה עתה חוקק ולפרק תאגיד שזה עתה הוקם, תדמיתו כאדם רציני תתרסק לעולמים. הוא יודע את זה. מה גם שהעובדות לצדו. אם נתניהו יאכוף על המדינה בחירות בגלל השטות הזו, הוא ימצא מולו כחלון שנותרה לו רק משימה אחת: להפיל את נתניהו. גם אם המשבר הזה ייפתר איכשהו, ותימצא דרך להחזיר את העניינים לשפיות, נתניהו לא יוכל לסמוך יותר על כחלון. המלצה על הגשת כתב אישום יכולה להפיל עליו את שר האוצר מוקדם משצפה. תרגיל המנהיגות התזזיתי של ביבי מסוף השבוע עוד יתפוצץ לו בפרצוף".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture