הירי מסוריה היה איום בליסטי על ישראל: "הטיל היה אמור לפגוע בבקעת הירדן"

תוצאות תחקיר צה"ל בעקבות הביקורת על יירוט הטיל הסורי עם מערכת החץ מעלה כי בטיל שנורה לישראל היו 200 ק"ג חומר נפץ. "לא היו דילמות או סימני שאלה. הטיל היה אמור לפגוע בבקעת הירדן", אומרים בצה"ל שמסבירים כי ההחלטה התקבלה תוך פחות מדקה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מפקד מערך ההגנה האווירית בחיל האוויר, תת-אלוף צביקה חיימוביץ', התייחס היום לתקרית החריגה בסוריה בסוף השבוע, ואמר כי לא היתה דילמה לגבי הפעלת מערכת ה"חץ" ליירוט הטיל הסורי – "זיהו איום בליסטי שאיים על מדינת ישראל", הבהיר. "ההנחיות, המדיניות והפקודות הן מאוד ברורות: לנטרל וליירט כל איום שמסכן את תושבי מדינת ישראל, וכך עשינו".

התקרית התרחשה בלילה שבין יום חמישי לשישי שעבר, כאשר מטוסי חיל האוויר תקפו כמה מטרות בסוריה. במהלך הירי שיגר מערך ההגנה האווירית של משטר אסד כמה טילים לעבר מטוסי חיל האוויר. הטילים לא פגעו במטוסים, אך בתגובה שוגר טיל יירוט של מערכת "חץ". מערך ההגנה הישראלי הצליח ליירט אחד מהטילים מצפון לירושלים, ושרידי יירוט נפלו בירדן.

בחיל האוויר ערכו תחקיר לתקרית החריגה, שלאחריה ישראל אישרה לראשונה כי עשתה שימוש מבצעי במערכת ה"חץ", אשר נועדה ליירט טילים בליסטיים. קצין בחיל אמר לאחר התחקיר כי טיל הנ"מ הסורי, מסוג sa5, זוהה כמעין טיל קרקע-קרקע בשל המסלול הבליסטי שעבר מנקודת השיגור שלו ועד לנקודת הפגיעה, ולכן יורט. בצה"ל סבורים כי הטיל הסורי שוגר לכיוון הקרקע בשוגג, אך המערכות זיהו כי מדובר באיום בליסטי – ועל כן התקבלה ההחלטה ליירטו.

בתחקיר שנערך הצדיקו במערך ההגנה האווירית את החלטת אנשי מערך ה"חץ" ליירט את הטיל, בין היתר מכיוון שמשקלו יותר מ-200 קילוגרם, אשר אזור הנפילה המוערך שלו היה במרכז הבקעה – היכן שהופעלו האזעקות בלילה שבין חמישי לשישי. לדברי קצין בחיל, ההחלטה בנושא התקבלה בתוך כמה שניות.

שיגור הטיל הסורי בוצע ככל הנראה מבסיס ליד העיר חומס, המרוחקת כ-400 ק"מ מיישובי צפון הבקעה. על פי ממצאי התחקיר, בסביבות 2:40, פחות מדקה אחרי שהטיל הסורי זוהה כאפשרות לאיום בליסטי על ישראל, קיבל כוח ההגנה האווירית את ההחלטה לשגר את החץ.

"מדובר בחימוש סורי עתיר משקל", אמר היום קצין בכיר בחיל האוויר שהבהיר כי הירי היה מוצדק. "לא עניין אותנו אם זה טיל קרקע-קרקע או טיל קרקע-אוויר. לא היו דילמות או ספקות ולא שיקולים של עלויות, משאבים או חיסכון. הטיל היה אמור לפגוע בבקעת הירדן. החץ נבחר לשיגור בהתאם למידת האיום וזמינות מערכות ההגנה. לא הייתה אופציה אחרת ליירט מלבד החץ. אנחנו פועלים במוד של שליטה אנושית ולא במוד אוטומטי כי אין לדעת כיצד טיל יתנהג במעופו. המנוע שלו או רכיבים אחרים יכולים להתפרק ולכן נקודת הפגיעה המיועדת עלולה להשתנות תוך כדי מעוף".

הגורם הוסיף שמדובר בטיל סורי מיושן שלא סיכן את מטוסי ה-F-15 שזמן קצר קודם לכן תקפו בסוריה. "אני מניח שהסורים לא התכוונו לירות את הטיל כאיום בליסטי, אבל אותנו זה לא מעניין", אמר. "ההחלטה ליירט לא הייתה ברמת מפקד חיל אוויר תורן או רמטכ"ל אלא של הלוחמים בתא. זה גם לא מעניין. גם אם הלילה ישוגר שוב טיל שיזוהה כאיום בליסטי אז ניירט אותו".

כך גם ציין מפקד מערך ההגנה האווירית, תא"ל צביקה חיימוביץ', כי לא עלו סימני שאלה לגבי הפעלת ה"חץ". "האיום ביום שישי האחרון לפנות בוקר היה איום בליסטי ודאי, שאיים על שטח מדינת ישראל", אמר חיימוביץ'. "במצב כזה, אין מקום לא לסימני שאלה ולא לדילמות. התפקיד והמשימה והייעוד שלנו הוא לנטרל – וכך עשינו".

דיווח בסוריה: מל"ט ישראלי תקף רכב נוסע וחיסל את הנהג

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture