ברגותי מתכנן שביתת רעב המונית, ובישראל חוששים מהסלמה

שב"ס נערך לשביתת רעב של אסירי הארגון לאחר פסח, על רקע מאבק לשיפור תנאי האסירים שמוביל מרואן ברגותי, במהלך נועד לשקם את מעמדו ולסמנו פעם נוספת כיורש של אבו מאזן. אם תתממש השביתה בעוד כשבועיים, היא עלולה להוביל לגל אלימות חדש בשטח

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שירות בתי הסוהר (שב"ס) נערך לקראת שביתת רעב רחבת היקף שתכלול את כל אסירי פתח בבתי הכלא בישראל, ואמורה להתחיל בעוד שבועיים, 17 באפריל, מיד לאחר חג הפסח. את השביתה מוביל מרואן ברגותי, מראשי פתח, שנמצא בכלא בישראל מאז 2002, והורשע ברצח של חמישה בני אדם. בישראל חוששים כי השביתה, שכוללת אלפי אסירים, עשויה להוביל לעימותים גם מחוץ לכלא – ולהביא להסלמה ביטחונית.

ברגותי ואנשיו בכלא הציגו בפני שב"ס רשימה של דרישות חסרות תקדים, המתמקדות בשני סעיפים מרכזיים: הרחבת אישורי הביקורים למשפחות האסירים בכלא, והצבה של תאי טלפון ציבוריים באגפים של האסירים הבטחוניים, כפי שיש לאסירים הפליליים. באמצעות הטלפונים הללו יתאפשר לאסירים לשוחח עם בני משפחותיהם.

מקורביו של ברגותי מסרו לוואלה! NEWS כי בנוגע לביקורים, הדרישה היא לאפשר ביקור שני בחודש, הכנסה של ילדים מתחת לגיל 16 באופן חופשי ואי-ביטולם של ביקורים בשל מגבלות בטחוניות. השביתה אמורה לכלול 2,890 אסירי פתח, שאליהם יצטרפו אסירים מארגונים אחרים, אך בשלב זה לא ברור אם אסירי חמאס יצטרפו לשביתה. הנהגת חמאס בכלא הדרים, שבו שוהה ברגותי, כבר הודיעה שתצטרף לשביתה, אולם במקומות אחרים חמאס עדיין מתלבט אם לעשות זאת או לא, לנוכח מחלוקות בינו לבין הפת"ח וברגותי.

במקביל לשביתת הרעב, מתכננים אנשיו של ברגותי שורה של צעדי מחאה ברחבי הגדה: תהלוכות, עצרות, אוהלי מחאה ועוד, שעלולים לייצר מתיחות קשה בשטחים ואף עימותים עם הצד הישראלי. כמה מאגודות הסטודנטים הפלסטיניות כבר הודיעו כי בכוונתן להצטרף למחאה, כך שתגבר ההיתכנות של עימותים בין צעירים פלסטינים לכוחות הביטחון הישראלים, במקביל לשביתת הרעב.

הפרשן הצבאי עמוס הראל מזכיר כי יריית הפתיחה של האלימות הקשה בקיץ 2014 היתה פיגוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים הישראלים בגוש עציון. החוטפים, אנשי חמאס מחברון, החליטו לפעול אחרי שהשתתפו בהפגנת הזדהות עם כמה עשרות אנשי הארגון ששבתו רעב באותה תקופה בכלא הישראלי. בשל התקדים הזה, ולא מעט מקרים קודמים בעשרות שנים של מאבקים בשטחים, שביתת רעב נחשבת בשני הצדדים עניין רגיש ביותר, המחייב מעקב צמוד של ההנהגה המדינית והצמרת הביטחונית.

המועד המתוכנן נבחר גם בשל תחילת חודש הרמדאן, לקראת סוף מאי. שביתת רעב מלאה בתקופת הרמדאן (שבה המוסלמים צמים ביום ושוברים את הצום בשעות הלילה) עשויה להיות בעייתית מנקודת מבט דתית. הקצבת תקופה של מעט יותר מחודש לשביתה תאפשר להסלים את המאבק עם ישראל, אך בה בעת גם לתחום אותו בזמן ולמנוע אובדן מוחלט של שליטה.

הרווח הפוליטי של ברגותי:

הנימוק הרשמי לשביתה המתוכננת, מפורטת בפתח הכתבה על רקע דרישות לקבלת זכויות נוספים. אלא שיש סיבה נוספת. ברגותי, זועם על יו"ר הרש"פ אבו מאזן. לאחר שהגיע בפריימריז של ועידת פתח השביעית ברמאללה בחודש נובמבר שעבר למקום הראשון בבחירות להנהגת התנועה, הוא גם מוביל בשנה האחרונה בכל סקרי דעת הקהל בשטחים כמי שראוי להיות יו"ר הרש"פ הבא אחרי פרישתו של אבן מאזן.

אולם, אבו מאזן החליט להתעלם מהפופולריות העצומה שלו בתנועת פתח וברחוב הפלשתיני ולהרחיקו מכל תפקיד משמעותי בהנהגת פתח. מחמוד עבאס החליט באחרונה למנות את מחמוד אלעאלול לתפקיד סגן יו"ר תנועת פתח ואת ג'בריל רג'וב למזכ"ל פתח, ברגותי נותר רק בתפקידו כחבר הוועדה המרכזית של התנועה, אחד מבין 18 חברים, ולמעשה הורחק מכל תפקיד מנהיגותי.

מקורביו של מחמוד עבאס טוענים כי לא הייתה לו ברירה, הוא חשש מתגובת ישראל אם ייתן לברגותי תפקיד בכיר בהנהגה מכיוון שהוא נחשב לסמל הטרור של האינתיפאדה השנייה. עבאס חשש גם מתגובת ממשל טראמפ ולדברי מקורביו התייעץ עם מצרים וירדן בנושא לפני שקיבל את ההחלטה להרחיק את ברגותי. ג'ברל רג'וב, הרואה עצמו כיורשו של מחמוד עבאס, טוען כי ברגותי הורחק מכל תפקיד בהנהגה מכיוון שהוא אסור בכלא הישראלי ולא יוכל למלא, באופן מעשי, שום משימה שתוטל עליו.

הדעה הרווחת היא כי מחמוד עבאס חושש מהאהדה הגדולה שהרחוב הפלשתיני חש כלפי מרוואן ברגותי ומהעובדה שהוא ידידו הטוב של מוחמד דחלאן שהוא יריבו הפוליטי המר ולכן החליט להרחיקו ממוקד קבלת ההחלטות. אולם, מרוואן ברגותי איננו מתכוון להבליג על הדחתו מהנהגת פתח והוא מחפש כל דרך להבליט את עצמו כמנהיג גם מתוך הכלא.

בהודעתו על השביתה, הקפיד ברגותי לציין כי בתוקף היותו המנהיג של פתח הוא אוסר על האסירים הביטחוניים לנהל משא-ומתן עם הנהלת הכלא שלא באמצעותו. הוא קרא גם לפלשתינים מחוץ לכלא לקיים פעולות מחאה בכל השטחים כדי לתת "תמיכה לאומית" לשביתת הרעב. אין כרגע סימנים כי שרות בתי הסוהר מתכוון להיענות לדרישות האלה כדי למנוע את השביתה, אך ההערכה בקרב מקורביו של מחמוד עבאס היא כי מרוואן ברגותי מתכוון לקיים את שביתת הרעב בכל מחיר מכיוון שהוא רוצה להפוך אותה לפלטפורמה כדי לעשות קאמבק פוליטי כדי שלא לאבד את תמיכת הרחוב הפלשתיני ולהישאר בתודעה הציבורית.

משב"ס נמסר כי "ברגותי הוא אסיר. אם ישבות ייענש ככל אסיר שמפר משמעת. שב"ס לא מנהל משא ומתן עם אסירים. אנחנו מכירים את הכוונה לשבות, ואם אסירים יחליטו לשבות, ייאלצו לשאת בתוצאות. שביתה וצעדי מחאה הן פעולות לא חוקיות, וייענו בענישה בלתי מתפשרת".

האם על ישראל לשחרר את ברגותי מהכלא אם יהיה יו"ר הרש"פ?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture