מתח בקואליציה: האם חוק השבת יעבור בכנסת?

שני שרים כבר הודיעו פומבית כי יתנגדו לחוק השבת, וההערכה היא כי עוד מחברי הקואליציה צפויים להתנגד. יו"ר הקואליציה כבר מתאר את המצב כמשבר חריף, ובמפלגות החרדיות מתעקשים. "לא מתכוונים לוותר בנושא השבת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מתגברים קולות ההתנגדות בקואליציה להצעת חוק השבת שהגישו חברי הכנסת החרדים בתגובה לפסיקת בג"ץ המתירה את פתיחת העסקים בשבת בעיר תל אביב. לפחות שני שרים כבר הודיעו פומבית על התנגדותם לחוק.

שר הכלכלה, אלי כהן (מפלגת כולנו) הבהיר כי יתנגד לקידום הצעות החוק בנושא. "לא אצביע בעד חוק עוקף בג״ץ בעניין פתיחת המרכולים בשבת״, אמר אתמול השר כהן. ״אני לא חושב שצריך ללכת לחקיקה בענייני דת. כל אחד צריך לחיות את חייו איכשהו רוצה בלי להפריע לאחר. אני לא אתן יד לנושא של כפייה דתית. אנחנו במדינת ישראל, לא אתן יד לתרבות שהולכת אחד נגד השני״.

גם שרת המשפטים, איילת שקד העריכה שלא ניתן למנוע את פתיחת המרכולים בתל אביב. שקד התייחסה גם היא למשבר הקואליציוני שנגרם בשל החלטת בג"ץ לאשר פתיחת עסקים בתל אביב. לדבריה, בישיבה שקיימו סיעות הבית היהודי, יהדות התורה וש״ס, ״היתה תמימות דעים על כך שאת תל אביב אי אפשר לשנות. השאלה היא מה יהיה על שאר הערים".

בראיון לתוכנית פגוש את העיתונות בערוץ 2 אמרה שקד כי "השר דרעי הציע לתקן את פקודת העיריות ולהחזיר אותה למה שהיה לפני שנת 1988, כך שכל חוק עזר עירוני שקשור לשבת יהיה טעון באישור של השר". כאמור, ההערכה במערכת הפוליטית היא כי שרים וחברי כנסת נוספים עלולים להתנגד להצעת החוק.

ח"כ משה גפני התייחס לדבריה של שרת המשפטים איילת שקד ואמר כי חוק השבת יחול גם על העיר תל אביב. "מדובר גם על תל אביב ולא רק על כל הארץ, כך דובר בישיבת ראשי הקואליציה וכך גם כתוב בחוק שהגשנו לכנסת", דברי גפני.

ח"כ יעקב אשר, אמר הבוקר בראיון למורשת כי "אין לשרת המשפטים שקד שום מנדט לוותר על העיר ת"א. אנחנו לא מתכוונים לוותר בנושא השבת". לדבריו, "ישבתי ביום חמישי עד 12 בלילה בוועדה שעסקה בנושא התאגיד וכמו שאנחנו עומדים לימין הקואליציה בנושאים שלא קשורים אלינו – כך הקואליציה צריכה לנהוג בנושא השבת. אני מעריך שלבסוף הקואליציה תתן לנו גיבוי בנושא השבת".

המפלגות החרדיות אכן גיבשו בימים האחרונים הצעת חוק שנועדה למנוע מרשויות מקומיות לאמץ את חוק העזר העירוני שאישרה עיריית תל אביב, המסדיר את פתיחתם של כ-160 מרכולים ועסקים בשבת. ההצעה התגבשה בעקבות האישור שנתן בג"ץ לחוק העזר העירוני שקובעת כי כל חוק עזר עירוני שנוגע לפתיחה וסגירה של חנויות, מוסדות ומקומות נוספים בימי המנוחה, יעבור את אישור שר הפנים.

על ההצעה חתמו כל חברי הכנסת של יהדות התורה וש"ס וכמה מחברי הכנסת של הבית היהודי. כדי להעביר את החוק, המפלגות החרדיות יצטרכו לזכות בתמיכת יתר השותפות הקואליציוניות, בהן מפלגתו של השר כהן, כולנו, ומפלגת ישראל ביתנו התומכת במסחר בשבת. זאת, משום שההסכם הקואליציוני אוסר על שינוי הסטטוס־קוו ללא תמיכת כל מפלגות הקואליציה.

ההצעה של מפלגות ש"ס ויהדות התורה תקודם במקביל להצעת חוק ממשלתית שמגבש משרד הפנים, המבקשת להעניק לשר הפנים סמכות לפסול חוקי עזר אם יש להם השלכות כלל־ארציות — כמו פתיחת עסקים בשבת. במקביל, השר אריה דרעי מתכוון להביא לאישור הממשלה יוזמה להגברת אכיפת חוק שעות עבודה ומנוחה.

בדברי ההסבר להצעת החוק החדשה נכתב במפורש כי בג"ץ הפר את הסטטוס־קוו בהחלטתו להתיר את פעילות המרכולים. "במסגרת עתירות שהוגשו בעניין התיקון לחוק העזר המתיר את פעילות המרכולים בשבת, הכשיר בג"ץ את חוק העזר, למרות שהיה ברור ששר הפנים מתנגד לכך ואף הודיע לעיריית תל אביב כי הוא מעכב את אישור החוק", נכתב בהצעה. "בפסיקה זו התיר בית המשפט העליון הלכה למעשה לפתוח מרכולים בתל אביב בשבת, בניגוד לעמדת הרשות המבצעת. פסיקה זו מהווה התערבות בוטה של הרשות השופטת".

יוזמי החוק הוסיפו כי "אישור לפתיחת עסקים בשבת מעניק, הלכה למעשה, היתר לטייקונים תאבי בצע להתעשר ביום המנוחה על חשבונם של עובדיהם הזוטרים, אשר במקום לבלות את יום המנוחה השבועי בשלווה בחברת בני משפחותיהם, נאלצים לוותר עליו ולעבוד ברשתות בעלי הממון". עוד ציינו כי ברבות ממדינות המערב, בתי המסחר סגורים ביום המנוחה השבועי מתוך תפיסה סוציאלית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture