"שאלה של זמן עד שהאשליות שיש לטראמפ יתפוגגו"

יריב לוין, מהשרים המקורבים ביותר לראש הממשלה נתניהו סבור כי הממשל האמריקני מקבל בהבנה בנייה בי-ם ובהתנחלויות, וניתן לראות שינוי משמעותי ביחס הבית הלבן. ומה הוא חושב על העברת השגרירות לירושלים?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר התיירות יריב לוין, נחשב לאחד המקורבים ביותר לראש הממשלה בנימין נתניהו, ומוכר כבעל עמדות ימניות מאוד. רגע לפני ביקור טראמפ בישראל, הוא סבור שעוד מוקדם לשפוט את מדיניות הנשיא החדש לגבי חידוש התהליך המדיני, וכי ישראל צריכה להשתמש בביקור הקרוב כדי להציג את עמדותיה ולשכנע שהפלסטינים הם לא באמת פרטנר לשלום.

"בסופו של דבר, גם הממשל הזה יגלה כמו כל הממשלים לפניו, שאין פרטנר בצד השני, שהפלסטינים לא רוצים שלום, שגם אם היו רוצים לא מסוגלים להגיע אליו, ושהדרך שלהם היא דרך של רמייה שקר ועידוד הטרור. אני רק מקווה שכשהממשל יגלה את האמת הזאת – וזה כנראה לא ייקח הרבה זמן – הוא לא ייבחר בדרך שבחר הממשל הקודם, והיא להאשים את ישראל בזה".

לוין נשאל האם יש הקפאה דה פקטו של הבנייה בהתנחלויות. "זה לא נכון. אין הקפאה דה פקטו: בירושלים יש שינוי דרמטי בבנייה, ויש גם פעולות במקומות אחרים. הגישה הבסיסית השתנתה. יש היום הבנה אמריקנית, שגם פעולות בנייה בהיקפים משמעותיים שנעשה לא מנוגדות למדיניות האמריקנית ולא יביאו למצב של גינויים. אני מעריך שנראה את התכניות עוד מעט בפועל מתקדמות".

עם בחירתו של טראמפ לנשיא, לימין היו ציפיות גבוהות, אך לוין אינו מוכן עדיין להכריז על התנפצותן. "הנשיא נמצא עדיין בשלבי גיבוש של המדיניות שלו. יש בהחלט דברים שהם שינויים לטובה – הגיבוי המוחלט שאנחנו מקבלים במוסדות הבינלאומיים, הגישה השונה שלו לסוגיית הטרור, וזה שהוא בא לבקר כאן בראשית הקדנציה שלו – בשונה ממה שחווינו עם הנשיא הקודם. טווח ההסכמות הרבה יותר רחב ממה שהיה קודם, למשל העובדה שטראמפ לא הציב את סוגיית פתרון שתי המדינות כאידיאל שהכול צריך להתכופף בפניו והאמירות של שגרירת ארצות הברית לאו"ם, ניקי היילי – אלה דברים גדולים ומאוד משמעותיים שלא הייתי מזלזל בהם בכלל".

עם זאת, גם הוא מודה כי יש דברים "שהיינו מצפים שיעשו אחרת" – בראש ובראשונה הנושא של העברת השגרירות לירושלים. "הייתה התחייבות מפורשת והציפייה הטבעית היא שהיא תקוים. מאחורי התחייבות זו עומד לא רק אקט סמלי של העברת השגרירות, אלא תפיסה מדינית ברורה שמייצרת משוואה שאומרת לפלסטינים בעצם בפעם הראשונה שהזמן משחק לרעתם ולא לטובתם, ולהם כדאי להגיע להסדר לא פחות ממישהו אחר מכיוון שאחרת ימצאו את עצמם במצב פחות טוב מזה שהם נמצאים בו. מדיניות כזו הייתה יכולה להישען על המהלך של העברת השגרירות, ואני חושש שאם המהלך לא יקרה, גם המדיניות הולכת לאיבוד איתו וזו בעיניי תהיה שגיאה מאוד גדולה".

לדבריו, ראש הממשלה אינו בלחץ לפני הביקור הנשיאותי. "ש דריכות לקראת ביקור כזה כי הוא ביקור חשוב. אף אחד לא מתייחס לדבר הזה באדישות, אי אפשר גם להיות באיזושהי תחושה ביחס למדיניות של טראמפ כי הן עדין לא מגובשות, וחלק מהנסיעה היא כדי לגבש את המדיניות. לכן הנסיעה מאוד חשובה, כי אנחנו בהחלט רוצים להשפיע על המדיניות הזו".

לוין, כמו רבים מחבריו בממשלה, סבור כי אין מה לדבר על שתי מדינות, וחושב שצריך להשקיע בצעדים בתחום הכלכלי. "יש בהחלט מה לדבר על צעדים בתחום הכלכלי. לנו יש אינטרס בשגשוג כלכלי פלסטיני, אבל הם לא עושים את זה מבחינתם. אחת האשליות שיש לעולם, שהולכים ומתפכחים ממנה, היא שאפשר לגרום להם להיות במקום אחר מבחינה כלכלית בלי שהם מבינים שהם צריכים לעשות משהו בעניין זה. כל השיטה הזו, שתורמים להם כסף, גורם למצב שהכסף שמגיע אליהם נזרק לים. לכן יש דברים שאנחנו יכולים להסכים להם, ולכן יש דברים כמו הקפאה שלא נסכים להם. הפערים בינינו לא כל כך גדולים, ואפשר יהיה להגיע בסוף לעמק שווה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture