צילום אילוסטרציה: פלאש 90

מה שהדתיים-לאומיים הבינו באיחור של 120 שנה / חיים ולדר

5 דורות לאחר הקמת 'המזרחי' ניתן לראות בודאות שלפחות בכל הקשור ללימוד תורה, ה"ניסוי" ההוא כשל. במחנה הדת"ל יש מי שמוכן להודות בזה ופועל בהתאם. על הדרך הוא עושה שירות כדי למנוע קרירות בתוך המחנה שלנו / טור

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

1.
מנקודת הראות של בני האדם, מאה ועשרים שנה הם נצח. הם מהווים את מלוא שנות חייו של האדם. אולם, מנקודת מבט היסטורית, מאה ועשרים שנה הם לא יותר מפסיק. תהליכים היסטוריים (להבדיל מאירועים היסטוריים) לוקחים בדרך כלל מאות שנים.
לפני מאה וחמש עשרה שנה (1902) הוקמה על ידי קבוצת רבנים אורטודוקסיים תנועת "הפועל המזרחי" שהתחברה עם הציונות (בניגוד ליהדות האורטודוקסית ששללה אותה מכל וכל) וחרתה על דגלה את רעיון "תורה ועבודה".
זה לא שלפני כן אורטודוקסים לא עבדו. אך ההדגש הברור היה על לימוד התורה כאידיאל יחיד (ועל כל השאר כהכרח ולא כאידיאל) והתרחקות מוחלטת מכל דבר שריח חילוניות נודף ממנו.
מאה וחמש עשרה שנה עברו, ויש תוצאות לניסוי הזה. תוצאות ברורות שמייסדי המזרחי בוודאי לא התכוונו אליהם.
2.
שני קמפיינים תקשורתיים (חיוביים) שהועלו לאחרונה על ידי ארגון דתי לאומי, מהווים הוכחה לכך שתובנות הניסוי הזה הופנמו.
מי שעומד מאחורי הקמפיינים הוא הרב יצחק נריה, נכדו של אחד מראשי רבני המזרחי, הרב משה צבי נריה זצ"ל.
קמפיין אחד עורר את הדאגה לעתודה רבנית בקרב הציבור הדתי לאומי.
במסגרת הקמפיין שוטטה מצלמה ברחובות ועשרות עוברים ושבים חילונים ודתיים (לא חרדים) נשאלו "מי זה גדול הדור".
השמות שעלו חזרו על עצמם: הרב שך, הרב אלישיב, הרב שטינמן, הרב קניבסקי, הרב עובדיה יוסף הרבי מחב"ד ורבי נחמן. אלה השמות שניתנו על ידי עשרות רבות של אנשים שרובם ככולם היו בעלי חזות חילונית.
והכותרת אמרה: "מדוע אף אחד מהם אינו דתי לאומי".
הקמפיין הנוסף עסק בקרן "אחד לאחד" שתעודד את הלימוד בכולל, בקרב הציבור הדתי לאומי הן בבחינת דעת הקהל והן בבחינת אחזקה כלכלית של לומדי התורה.
"קרוב ל–8,000 תלמידים יסיימו בשנה הקרובה את מוסדות החינוך הדתיים לאומיים" אמר הרב נריה בנאום ב"כנס ירושלים", "מתוכם ימשיכו ל'ישיבות' רק כ–1,700-1,800. כל היתר ממשיכים להרבה דברים חשובים כמו אקדמיה, צבא, עתודה. זו לב הבעיה. לא מבינים מספיק כמה צריכים לדאוג לתלמידי חכמים, לגדולי תורה, הלא זה כמו פירמידה, 'אלף נכנסים – אחד יוצא להוראה', צריך שיהיו הרבה בני תורה בכדי להעמיד לנו גדולי ישראל".
הרב נריה ציין בתסכול כי "כשמישהו מצטיין באקדמיה, בצבא, אפילו מגיע להיות רב ראשי – מפרגנים לו, אבל כשמגיעים להישגים בתורה, לא כל כך. הבעיה שיש קוצר בהבנה שבכדי להצליח בתורה – צריך להשקיע. צריכים להשקיע בעתודות האלו".
בסוף דבריו אמר הרב נריה: "תנו כבוד לתורה. הבה נייקר את זה, בואו ניתן לבני התורה מעמד, אם מישהו מגיע ומספר לאחיו, בן משפחתו או חברים שהוא אברך – שזה לא יהיה משהו בזוי אלא כבוד וזכות".
3.
חייבים לשבח את הרב נריה על יוזמתו, אך לא פחות מזה על העיניים שהוא פקח למאות אלפי אנשים שמן הסתם לא תמכו ברעיון ה"כולל" ולא הבינו את חשיבותו של "עולם תורה" בקרב ציבור המעוניין לדבוק בתורת ישראל.
אך אני סבור, שהרב נריה עושה שירות חשוב, למנוע קרירות שאולי פושה במחנה שלנו. אנשים שמתחילים לראות ב"שילוב חרדים בעבודה" לא הכרח אשר לא יגונה, אלא אידיאולוגיה של "מלכתחילה", הם לא מעלים על הדעת שעמדה מהסוג הזה היא זו שעמדה לפני מאה וחמש עשרה שנה כשמהפכת "תורה ועבודה" יצאה אל הדרך.
הכוונה הייתה טובה, אך ברגע שזה הפך ל"אידיאולוגיה של מלכתחילה" בתוך מאה שנה זה הגיע להיעדר עולם תורה, עד לכדי סכנת דחיקת התורה לטובת "העבודה".
4.
כיום כבר אין מחלוקת שהדרך היחידה לשמירתו של עם, לשמירתה של תורה, היא בניית פירמידה שבראשה יהיו לומדי התורה, ובתחתיתה אנשים שהיו רוצים לעשות זאת.
הטענות בדבר "לא כל אחד יכול לשבת וללמוד" הן נכונות, ובאמת זו הסיבה שרוב הציבור אינו יושב ולומד בכולל. כי המשימה של לשבת וללמוד כל היום, היא המשימה הכי קשה עלי אדמות ולכן רק הטובים ביותר והמיוחדים ביותר מצליחים להישאר בה. כל השאר (כולל כותב השורות) מנסים לשבת וללמוד בכולל כמה שניתן, כשלא עולה בידם, פונים לעבוד לפרנסתם. אך כל עוד הם בליבם חשים צער על כך שלא הצליחו להישאר אברכים, כל עוד הם משוחחים על ילדיהם על חשיבות האידיאל "להיות אברך", כל עוד הם קובעים עיתים לתורה ותומכים בלומדי תורה ובעיקר מייקרים אותם בכל מקום ובכל מצב, התורה תהיה חלק מרכזי בחייה של הקהילה כולה, והיא תישאר שומרת תורה ומצוות.
מתברר כי האברכים הם הדבק ששומר על הכל. הם שנמצאים בראש הפירמידה, הם ורק הם, שומרים על בסיסה למרות שהוא יותר רחב לכאורה. כל עוד הבסיס מביט אליהם מלמטה למעלה (כן בפירוש כך) בהערצה, בהתבטלות ובחרטה על כך שלא זכינו.
5.
אני יודע שאני נוגע כאן בעצבים חשופים. כי הלא זו הטענה המרכזית של אלה המנסים לרמוז או לומר בגלוי "לא כולם יכולים לשבת וללמוד ולא יכול להיות שמי שלא לומד ירגיש סוג ב'".
בעצם, כל "שנאת עמי ארצות לתלמידי חכמים" מתבססת על התחושה הזו. תחושה לא נכונה בעליל כאילו מישהו מתנשא עליך ומרגיש יותר טוב ממך.
האברכים אינם מתנשאים ואינם מזלזלים. הם רק יושבים ולומדים. זה מה שהם עושים. התחושה הזו מקורה מהאדם החש נחיתי. הוא זה שממציא לעצמו שמישהו מתנשא מעליו.
והאמת שאם כל אחד מאתנו יודה בינו לבין עצמו שאכן האברכים נמצאים במקום יותר גבוה מאתנו, וכי הם עושים דבר שרובנו מתקשה לעשות: לשבת וללמוד, ומתוך בחירה זו גוזרים על עצמם חיי דוחק והסתגרות בארבע אמות של הלכה, בעוד האמת שבכישרונם ובחריפותם יכלו לנטוש את ספסל הלימודים ולהצליח הרבה יותר מאלה שיצאו מהכולל, ואז הם ב א מ ת היו יכולים להתנשא. אך הם בוחרים להניח לחיי שעה ולדבוק בחיי עולם, ולראות איך אנשים פחותי כישרון מהם משגשגים כלכלית וכובשים כיסא וגם נזר, בעוד הם הכישרוניים האמתיים, ממקדים את כל כישרונותיהם בלימוד התורה שהוא, כבר הוכח, סוד הקיום האמיתי של דת, עם, חברה וקהילה. הם למעשה דואגים לנו הרבה יותר משאנו דואגים להם.
וכבר כתבתי והבאתי פעם את החידוש בצחות לשון על הפסוק "שמח זבולון בצאתך ויששכר באוהלך", שציבור העובדים צריך לשמוח על כך ש"יששכר באהלך" ולו מהטעם שאם ה"יששכרים" יצאו לעבוד הם ידחקו בכישרונם ובכוח התמדתם את רגליהם של הזבולונים…
6.
למרות היותי "בעל הבית", שפרט לחברותא וקביעת עיתים לתורה עוסק כל היום לפרנסתי (גם אם מדובר בעבודה שהיא בתחום החינוכי) ולא זכיתי להיות אברך כולל, הצלחתי בסייעתא דשמיא למצוא בתוכי את הכוח להתבטל בפני האברכים שיושבים ולומדים, לחוש נחות מהם, ולהיות גאה בתחושתי זו ולהנחילה לילדיי. (אולי בגלל שהתעמקתי מאז הכירי את עצמי בהשקפה החרדית, בפילוסופיה שמאחורי "חברת הלומדים", בהבנת הדברים בפרספקטיבה היסטורית).
בביתי מעולם לא נשמעה ביקורת ולו מרומזת על אברכים, כולל מצד אורחים. כשאתה מציב את הגבול הזה אנשים לא עוברים אותו. אפס ביקורת. רק הרעפת שבח והערצה והתבטלות והבעת תקווה שילדיי יצליחו במה שאני לא הצלחתי.
אם יש משהו שאני רואה אותו בגדר נס הוא, ששניים מתוך שלושת בניי וכן חתני הם אברכים היושבים ולומדים בכולל. ומדוע נס? מפני שלמען האמת לא הייתה לי את הזכות לדרוש מהם להיות אברכים, ואכן לא דרשתי, אולם לא הפסקתי מלהביע את רצוני ואת חלומי שזה מה שהם יהפכו להיות. ובסייעתא דשמיא הם הפכו להיות. בני בכורי האהוב שיחי', שכמותי, עוסק לפרנסתו, מתייחס אף הוא בהערצה ובהתבטלות לתלמידי חכמים ואברכי הכולל.
7.
את הטור הזה אני רושם לאחר שהגיע לאוזניי מצבם הכלכלי הקשה של הכוללים. על אברכים שלא קיבלו את מלגתם הצנועה חצי שנה ויותר, ואברכים שלא מצליחים למצוא כולל שישלם להם אפילו מלגה כלשהי ולומדים ללא תמיכה.
רציתי לחזק את כל "הזבולונים" שהם הרוב, לקום ולעשות מעשה לטובת ה"יששכרים".
לא אחד לאחד כי אם מאה לאחד.
אם כל מי שעובד לפרנסתו יבין את ההקרבה הגדולה של אברכי הכולל למענו, למען ילדיו, למען המשכו של הציבור החרדי ולמען קיומם הנצחי של עם ישראל ושל תורת ישראל, הוא לא יסתפק בתרומה כי אם יפריש חלק נכבד ממשכורתו למען אחזקת הישיבות הכוללים והיהלומים שבכתר הלא הם ציבור האברכים.

טורו של הסופר והמחנך חיים ולדר מתפרסם במוסף 'יתד השבוע' מבית 'יתד נאמן'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
13 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

חיים ולדר, הפעם כל הכבוד!!! כל מילה פנינה

כותב שורות אלו אדם מוכשר בכתיבתו שגה בדבר אחד. בתוכי הציבור החרדי ישנם לא מעט אברכים שכן מתנשאים על אלו שלא זכו. ראה סיפורים שצצים מידי פעם על אברכים שלא מוכנים שבניהם ילמדו באותו מוסד לימודי בו לומדים ילדים שאביהם עוסק לפרנסתו.
בתור אחד מהציבור שמדובר עליו בכתבה אני לא מכיר תופעה דומה בסביבתי החברתית אלא להפך אלה שכן זכו להיות יושבי אוהל מקרבים ככל יכולתם את אלו שיוצאים לעבוד.
ולגבי יששכר וזבולון. אני מכיר כמה ישיבות שפשוט הקימו מיזם שכזה. לדוגמה ישיבת רמת גן. הכותב יכול לגשת לשם זה צמוד לשיכון ו בבני ברק…

אין מילים … זאת האמת לאמיתה והלוואי שנזכה כולנו לחיות לאורה

אין הקב"ה מקפח שכר שיחה נאה, כל הכבוד, גם אני לצערי הרב לא זכיתי לשבת בכולל, אך אני עומד נפעם מול צנצנת המן והסייעתא דשמיא לה זוכים אלו שהפקירו את עצמם לחיי התורה, זה פשוט לא יאומן, השמחה הרוגע החן ומה לא, זוכים אלו האברכים, כל מילה מיותרת

למתנאל: נראה לי שלא הבנת כוונת הכותב. ואמשיל, אם היו אומרים לך שהישראלים רוצחים וטרורסיטים רוצחי ילדים (משפחת דוואבשה) איך היית מגיב, בודאי בשלילה וטוען שזה שיש אנשים כאלו זה לא מייצג את העם היהודי המונהג ע"פ התורה שכל דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום, גם הכותב לא התכוון על אברכים ספציפיים, אלא המושג והעיקרון של אברכים, "אברך" הוא אחד שלא מתנשא על מי שאינו כמוהו, ומי שכן מתנשא, אינו מקיים ומייצג באמת את האברכיות, ואכן אברך יכול להיות מכל מגזר שהוא. הכותב דיבר על הרעיון שבדבר.

דברים אמיתיים וחזקים יישר כח גדול ר' חיים חיזקתני…

מתנאל אכן צודק, ואכן לצערי ישנה התנשאות (בקבוצות מסוימות בציבור) על הציבור העובד. ולמעשה יש כאן מוקש: אכן הציבור העובד לכאורה יותר חשוף לרוחות זרות ולניתוק מהתורה, אמנם אם הציבור התורני לא ישכיל לקרב אותם, הן חברתית והן לימודית, הוא יכרות את הענף עליו הוא יושב כי התמיכה הכלכלית שלו תפסק (חוץ מהערבות הכללית לעתידם) , כי אותם עובדים לא יבינו וירגישו את מחויבותם לעזור כלכלית לעולם התורה מחמת ניתוקם ח"ו. בקהילות חו"ל ,למשל, השכילו זאת היטב.

מחזק מרמות שלא ניתן לתאר, תודה רבה

למתנאל , הסיבה שאברכים לא רוצים שבניהם ילמדו עם כאלה שאבותיהם עובדים היא בדרך כלל טכנית, כי הם לא חיים באותה רמת חיים והאברכים חושבים שזה יכול להזיק לחינוך הילדים שלהם, אבל אברכים אינם מתנשאים על עובדים, להיפך ואני אומר את זה בתור אברך, אם יש אדם שעובד ובכל זאת מקפיד על קלה כבחמורה, הוא ראוי להערכה רבה מאד שהוא מצליח בתוך כל העולם של ביום לשמור על עצמו נקי!
(ואם הוא לא מצליח כ"כ אז אכן יש מה להתנשא עליו…)

לחיים ולדר היקר. ילדיי הדת"ל כמותי קוראים את ספריך ונהנים. עם זאת דומני שאת אותה "טעות" אבל הפוך עשו ראשי אגודת ישראל בהחלטתם לדבוק בהמשך המודל הגלותי. בעצם…הם לא עשו טעות. כי הם פשוט הקשיבו לשורש נשמתם בדיוק כפי שעשו רבני המזרחי. אלו ואלו דברי אלוקים חיים. שמח שיש ציבןר ששם את התורה במרכז ושמח שיש ציבור ששם את קידוש עולם הזה במרכז. ובשניהם צריך להמשיך ללטש כפי שאתה עושה וכפי שעושים הדת"ל פנימה.
יגדיל תורה (ועבודה) ויאדיר

חלוק על הכותב. כל תורה שאין עמה מלאכה סופה להתבטל.
מוטב שחרדים יצאו לעבודה ולא ילסטמו את הבריות.

חיים, והקוראים החרדים – התבלבלתם! אתם הניסוי החדש. קראו ותבינו –
1. תורה ועבודה זו הדרך הראשית שמופיעה במשנה ובגמרא (כמעט כל התנאים / אמוראים / ראשונים ורוב מוחלט של האחרונים עד למאה ה- 19-20) היו עובדים ולא מתפרנסים מהציבור. רק בעקבות הישיבה שהקים ר' חיים מוולוזין ז"ל, החלה תופעת האברכים מסובסדים לתפוס תאוצה. כך שהטענה שמדובר ב"ניסוי חדשני" (של שילוב תורה עם דרך ארץ (עבודה)) היא פשוט לא נכונה וכולה מבוססת על תעמולה חרדית כאילו בכל הדורות כולם רק למדו והיו אברכים וההחלטה גם לעבוד היא איזה חידוש – "ניסוי".
2. גם ה"סקר" בו אנשים בחרו את גדולי התורה לשיטתם לדעתי איננו משקף בצורה נכונה. ז"א לדעתי קיימים בציבור שלנו רבנים וגדולי תורה בשיעור שלא פוחת מהציבור החרדי. אלא שאצל החרדים זה מתקשר גם לעוצמה פוליטית. רוב הרבנים החרדים התעסקו גם בעניינים הפוליטיים ומכאן עוצמתם. כך גם ההערצה העצומה שהם מקבלים מהציבור שלהם (לטעמי לעיתים מוגזם ולא לפי רוח התורה) שזולגת גם לחלקים בציבור שלנו גורמת לכך שהם נתפסים כגדולים יותר מרבנים מציבור דת"ל – ללא הצדקה "מקצועית" / הלכתית. צריך לטפח קצת יותר את הכבוד והיקר לרבנים אצל דת"ל אבל צריך להבחין בין הרטוריקה החרדית לפיה כל רב אצלם הוא גדול הגדולים של הדור, גאון הגאונים עושה ניסים ונפלאות ומופתים וכו' לבין שיעור קומתו התורנית האמיתית שלדעתי בפעמים רבות לא עולה על רבנים מציבור הדת"ל. כמובן אין בכך כדי לומר שאין חלילה גדולי תורה מאד בציבור החרדי – אך כאמור, כאלו לדעתי יש גם בציבור שלנו.
3. ואסיים בכך שלא נראה לי שיש חולק שאם תקח את כל הרבנים ששמם עלה בסקר האמור ותשים אותם על כף המאזניים ואת הרמב"ם ז"ל בכף השנייה – הכף תטה לכוון הרמב"ם שהוא זה שהרים את נס הדגל של "תורה ועבודה" ("הניסוי", כביכול) – ראה רמב"ם בפירוש לפרקי אבות ובמשנה תורה פרק ג' הלכה י וכו'. וראה גם הכסף משנה שהביא את דברי החולקים (תשב"ץ ואח') שאף הוא סבור כי רק ב- 3 מקרים מסויימים (מי שלימודו מועיל בפועל לציבור כמו דיין או מלמד תינוקות כד') מותר ללמוד ולהתפרנס מהציבור. יש לציבור התומך בתורה ועבודה על מי לסמוך – הרמב"ם. וה"ניסוי" הזה מצליח כבר מאות שנים…"

דווקא הרמבם הוא זה שכתב שכל אחד יכול להיות כשבט לוי

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture