Yonatan Sindel/Flash90

גם קושנר התייאש: טראמפ זנח את תכנית השלום במזרח התיכון

בהקלטה שפורסמה אתמול נשמע קושנר, האיש שעליו אמר טראמפ: "אם הוא לא יביא שלום - איש לא יוכל", כי אולי אין פתרון לסכסוך הישראלי - פלסטיני. התחושה שריחפה לפני חצי שנה שטראמפ מחויב להגיע להסכם - התפוגגה, והפלסטינים מאוכזבים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

עכשיו כבר ברור ש"העסקה האולטימטיבית" בין הישראלים לפלסטינים, אותה הבטיח הנשיא דונלד טראמפ בימי נשיאותו הראשונים, לא הייתה אלא מקסם שווא. סידרת שיחות עם מקורות ישראלים, פלסטינים ודיפלומטיים מעלה תיאור מצב שונה בתכלית: התהליך המדיני תקוע, הנשיא טראמפ לא מעורב ולא מעוניין להיות מעורב, "צוות השלום" שלו איבד את האשראי המוגבל שצבר בצד הפלסטיני, אבו מאזן מאוכזב קשות מארה"ב, ואילו בממשלת הימין של נתניהו מחככים ידיים מתחת לשולחן ומפזרים את החששות הכבדים שהעכירו את האווירה בחודשים האחרונים. "לא יהיה כלום, כי אין כלום", לוחשים שרי ליכוד ושרי הבית יהודי בסיפוק, אפשר להירגע.

אתמול פרסם אתר Wired הקלטת נאום של ג'ארד קושנר, חתנו של דונלד טראמפ ואחד מיועציו הבכירים בבית הלבן, למתמחים בקונגרס. קושנר, שאמור לתווך בין ישראל לפלסטינים, הביע ספק שממשל טראמפ ימצא פתרון "ייחודי" שיביא שלום למזרח התיכון. בנאום למתמחים אתמול בוושינגטון נשאל קושנר איך הוא מתכוון לנהל את המו"מ לשלום בין ישראל לפלסטינים, ומדוע הוא מרגיש שממשל טראמפ יצליח היכן שאחרים נכשלו. "איזה דבר מיוחד נעשה? אני לא יודע", הודה קושנר.

"אני בטוח שכל מי שניסה היה ייחודי בדרכים מסוימות, אבל שוב – אנחנו מנסים לפעול בהגיון. אנחנו חושבים מה יהיה המצב הסופי הנכון, ואנחנו מנסים לעבוד עם הצדדים בצורה שקטה מאוד כדי לראות אם יש פתרון", אמר קושנר. "אולי לא יהיה פתרון, אבל זה אחד הדברים שהנשיא מבקש מאיתנו להתמקד בהם. אז אנחנו הולכים להתמקד בזה ולנסות להגיע למסקנה הנכונה בעתיד הקרוב".

"לא הרבה הושג ב-40 ו-50 השנים האחרונות", אמר קושנר על המו"מ בין ישראל לפלסטינים, והביע תסכול מהמצב. "כולם מוצאים בעיות – 'אתה חייב להבין מה הם עשו אז' או 'אתה חייב להבין שהם עשו את זה'. איך זה מקדם אותנו להשיג שלום? אנחנו לא רוצים שיעור היסטוריה. קראנו מספיק ספרים. בוא נתמקד במציאת פתרון למצב".

בסוף השבוע שבו הושבע לנשיא אמר טראמפ לקושנר בארוחה חגיגית בוושינגטון. "אם אתה לא תוכל להביא שלום למזרח התיכון, אף אחד לא יכול. כל חיי אני שומע שזה ההסכם הקשה ביותר להשגה, אבל יש לי תחושה שג'ארד יעשה עבודה מצוינת", אמר טראמפ. נשיא ארה"ב מתייחס לנושא הישראלי-פלסטיני בתור "הסכסוך הקשה בהיסטוריה", אך לפני שנבחר הבטיח שיצליח לפתור אותו במהרה. "תנו לי חצי שנה", הכריז.

לפני פרסום ההדלפה תקף סאיב עריקאת, ראש צוות המו"מ הפלסטיני, את מדיניות ארה"ב. בפגישה עם הקונסול האמריקני דונלד בלום הוא אמר כי ההימנעות של ממשל טראמפ מהכרזה על כך שפתרון הקבע מתבסס על עקרון שתי המדינות על בסיס גבולות 67' – והשתיקה בנוגע לבנייה בהתנחלויות – מאפשרות לממשלת ישראל להורס את בפתרון שתי המדינות ולהחליפו במשטר אפרטהייד.

הפלסטינים: הצוות האמריקאי מייצגים את עמדת נתניהו

הפרשן בן כספית כותב כי הסיפור שיכול להמחיש את המצב אירע בשבוע שעבר, במהלך ימי משבר הר הבית שאיים להדליק את כל המזרח התיכון לפיצוץ גלובלי תוצרת מסגד אל אקצא. הממשל האמריקאי היה, במהלך ימי המשבר, נוכח-נפקד. למרות שניסו לקושש קרדיט על מעורבות עמוקה במאמץ להגיע לפתרון, האמריקאים לא היוו פקטור משמעותי בימים הקשים, בהם נדמה היה שהמזרח התיכון כולו יגלוש למעגל חדש של אלימות.

הנשיא טראמפ עצמו לא היה בעניינים. שליחו המיוחד, ג'ייסון גרינבלט, איבד כבר בימים הראשונים של המשבר את מעמדו כ"מתווך הוגן". גורם פלסטיני בכיר אמר לאל-מוניטור כי "גרינבלט בחר צד וייצג במהלך המשבר את נתניהו". לדברי גורמים פלסטינים, האמריקאים אימצו את עמדותיה של ממשלת ישראל בכל אחד משלבי המשבר. "כשהוצבו המגנומטרים, הם תמכו בהצבתם. כשהמגנומטרים הוסרו, הם תמכו בהצבת המצלמות החכמות. כשדובר על בידוק ידני, הם תמכו גם בזה".

ההתנהגות האמריקאית לאורך המשבר חידדה את התחושה השוררת ברמאללה בשבועות האחרונים, לפיה גרינבלט וג'ארד קושנר אינם רלוונטיים. "לא נעים להגיד את זה", אומר גורם פלסטיני לאל-מוניטור, "אבל שניהם תומכי התנחלויות מובהקים. הם לא מכירים את הצד השני, הם לא מבינים את האזור ולא מכירים את המטריה. אי אפשר ללמוד מה קורה כאן בסמינר של כמה שבועות".

הדברים הגיעו עד כדי כך, שבמהלך ימי המשבר שלח יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן את גרינבלט לשיחה צפופה עם הד"ר סעיב עריקאת, יועצו הקרוב, ועם מאג'ד פרג', ראש מנגנן המודיעין הכללי הפלסטיני והאיש החזק בגדה. גורמים פלסטינים הגדירו את השיחה כ"שיחת נזיפה". "גרינבלט קיבל הסבר תקיף על מצב הדברים, ונאמר לו ללכת לנתניהו ולהודיע לו שיסיר מיד את כל האמצעים שהותקנו על הר הבית. 'אין פתרון אחר, וגם לא יהיה', אמרו לו עריקאת ופרג'". לדברי גורמים פלסטינים בכירים, גרינבלט הפגין לאורך כל ימי המשבר בורות ואי הבנה של הרגישויות השונות הקשורות בהר הבית. כשקיבל הסברים מהצד הפלסטיני, נראה מהורהר והיו פעמים בהם הביע פליאה והשתוממות והודה כי לא היה מודע לכמה מהדברים שנאמרו לו.

שיחות עם הצד הישראלי מעלות מידע דומה, אם כי מזווית ראיה ותפיסת עולם שונות לגמרי. גורם ישראלי מדיני בכיר הודה בשיחה עם אל-מוניטור כי "כרגע יוזמת השלום של טראמפ נראית תקועה לגמרי". לדבריו, "הפלסטינים איבדו אמון בצוות השלום. גרינבלט מתקרב במהירות למעמד של פרסונה נון-גראטה, בדומה לשגריר דייוויד פרידמן ולשגרירה באו"ם ניקי היילי. הנשיא לא מעורב ונראה שהתרחק מאוד מענייני המזרח התיכון, לאור הבעיות הקשות שיש לו בתוך הבית הלבן". לדברי מקורות ישראלים העוסקים בנושא, גרינבלט ממשיך להפעיל על הצד הישראלי לחץ כבד לביצוע מחוות ופעולות שישפרו את חיי היומיום של הפלסטינים, אבל "מהלחץ הזה לא ייצא שום דבר", הם אומרים.

התחושה שריחפה בין רמאללה לירושלים, שהנשיא טראמפ עצמו מחויב להגיע להסכם היסטורי וכי הוא מוכן לצאת מהקופסה ולבצע דברים שמעולם לא בוצעו באזור, התפוגגה ואיננה. "כרגע, טראמפ איבד את האשראי שצבר במזרח התיכון", אומר גורם ישראלי בכיר, ואילו גורם פלסטיני מוסיף כי "גם היראה האוטומטית מפניו אינה כשהייתה, ככל שחולף הזמן מתברר שהוא נמר של נייר שעסוק בעניינים פנימיים ולא באמת מסוגל לגייס את תעצומות הנפש הנדרשות כדי לפייס בין הישראלים לפלסטינים". שר קבינט ישראלי בכיר מוסיף: "האמריקאים לא קיימים כאן, הם נותנים לנו לעשות מה שאנחנו רוצים, הם לא קובעים את הטון ולא מכתיבים את האג'נדה".

לכאורה, זהו חלומו של הימין הישראלי – חופש פעולה כמעט מוחלט, אבל גם בימין הישראלי יש כאלה שמביעים דאגה מההתפתחות הזו: "ראו את זה מצוין במשבר הר הבית. לא היה כאן מבוגר אחראי, לא היה כאן שריף, האמריקאים התבוננו במתרחש בתימהון והרימו פה ושם טלפון, אבל לא הייתה להם השפעה על מה שקרה, וראו את זה. מדובר במצב מסוכן, אולי חסר תקדים", אמר לאל-מוניטור גורם בימין.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ביטחו בה' עדי עד! אם ה' לא ישמור עיר שוא שקד שומר. אם נחדיר סאת בשיכלנו שהכל תלוי אך ורק בה' יתברך ואין לנו על מי לי להשען, זו יהיה סוד הצלחתנו כסוד הצלחת אבותינו, וימהר ה' את גאולתינו, בבנין בית מקדשנו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture