צילום: פלאש 90

בצל הביקורת הציבורית: הממשלה אישרה את "חוק הג'ובים"

על פי הצעת המחליטים שהגישו השרים שקד ולוין, כל מנכ"ל משרד שיש בו למעלה מ 150 עובדים יהיה רשאי למנות תחתיו משנה, שיהווה זרוע ניהולית של השר והמנכ"ל. השר לוין: "יש בהחלטה שמירה על איזון בין הצרכים של השרים לממשל תקין"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת המחליטים של שרת המשפטים איילת שקד ושל שר התיירות יריב לוין להוספת משנים למנכ"לי משרדי ממשלה כמשרת אמון של מנכ"ל המשרד. על פי ההחלטה, כל מנכ"ל משרד שיש בו למעלה מ 150 עובדים יהיה רשאי למנות תחתיו משנה, שיהווה זרוע ניהולית של השר והמנכ"ל.

נכון להיום ישנם משרדים בהם קיים תקן למשנה למנכ"ל, חלק מהתקנים אינם מאויישים, וישנם משרדים אחרים בהם לא קיים התקן. ההחלטה עושה "יישור קו" לכל המשרדים, והופכת את התפקיד למשרת אמון, מתוך הצורך להגביר את יכולתם של השרים לבצע את המדיניות עבורה נבחרו. בכך, תגבר המשילות של השרים, ובד בבד יגבר גם כושר הביצוע של מנכ"ל המשרד, כאשר תחתיו ישב גורם ניהולי בכיר שיוכל לבצע פרויקטים ולפקח בשם המנכ"ל על ביצוע המשימות השוטפות. זאת, נוכח העובדה כי בשנים האחרונות המשימות המוטלות על משרדי הממשלה הפכו למורכבות יותר, ומשכך קיים צורך במוטת ניהול רחבה יותר. יצוין, כי במשרדים בהם קיים משנה למנכ"ל, הוא יוותר בתפקידו.

על מנת לשמור על איכות אנושית גבוהה, הוחלט כי תנאי הסף של המועמדים לתפקיד יהיו גבוהים: ניסיון של 6-7 שנים בתחומי המשרה, מתוכן 4-5 בניסיון ניהולי בכיר. המשנה למנכ"ל לא ידון בוועדות מכרזים ולא יוכל לתת הערכות לעובדי המשרד בגיליון הערכה.
הקריטריונים האמורים הומלצו על ידי ועדת המשנה של ועדת שירות המדינה בנציבות שירות המדינה, והן זכו לתמיכה רחבה מצד הנוכחים בוועדת שירות המדינה, הכוללת נציגי ציבור ומנכ"לי משרדים ממשלתיים.

להחלטת הממשלה אין עלות תקציבית תוספתית ושכר המשנה למנכ"ל יושת על תקציב המשרד שיאייש את המשרה.

החלטה נוספת שתגביר את המשילות נוגעת למבנה ועדות האיתור. הממשלה אישרה לשנות את הרכב ועדות האיתור לכ- 130 בעלי תפקידים בשירות הציבורי.

בוידאו: ח"כ יאיר לפיד תוקף את אישור החוק

על פי ההחלטה, ועדות האיתור יימנו שלושה חברים במקום חמישה: מנכ"ל המשרד הרלוונטי, נציב שירות המדינה, ואדם נוסף עליו יסכימו שני החברים הקיימים. ההחלטה התקבלה נוכח העובדה שמינויים רבים התעכבו בשל קושי לתאם מועד כינוס של חמישה חברי הוועדה.

ההחלטה קובעת איזונים: מצד אחד מאפשרת לשר שיקול דעת בבחירת המועמד לתפקיד, על מנת שיוכל לממש את המדיניות עליה נבחר. מצד שני, במקרים מסוימים יהא עליו לנמק את החלטתו.

כאשר ישנם עד שלושה מועמדים לתפקיד ללא הבדלים גדולים בכישוריהם, ועדת האיתור תביא בפני השר את כל השמות והוא יהיה רשאי לבחור את המועמד המועדף עליו ללא צורך בנימוק; לעומת זאת כאשר קיימים עד שלושה מועמדים עם פערים גדולים בכישוריהם, וחברי הוועדה לא הגיעו להסכמות לגביהם, השמות יגיעו לפתחו של השר. ככל שהוא יבחר במועמד שאינו הראשון ברשימה יהיה עליו נמק את בחירתו.

מההחלטה הוחרגו תפקידים שהוגדרו "שומרי סף": הממונה על ההגבלים העסקיים, המשנים ליועץ המשפטי לממשלה, פרקליט המדינה, מנהל רשות המסים, ראש אגף הממונה על הבטחון (מלמ"ב), ראש הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, ראש הרשות לאכיפת דיני התכנון והבנייה, והאפוטרופוס הכללי.

נוסף על אלו, בתוך 60 יום יוחלט על תפקידים נוספים שיוחרגו מהחלטת הממשלה ואשר לגביהם ועדות האיתור יוותרו חמישה חברים.

שרת המשפטים איילת שקד: "הצעת המחליטים מוכיחה שמשילות ומקצועיות לא סותרות. אפשר גם להביא לשירות הציבורי אנשים מקצועיים וגם לתת לדרג הנבחר להוביל את המדיניות עבורה נבחר. מה שעובד טוב בצבא, עם קיום תפקיד של סגן רמטכ"ל יעבוד טוב גם במשרדי הממשלה עם משנה למנכ"ל. משימות משרדי הממשלה גדלו משמעותית בשנים האחרונות וקיים צורך ביצירת מוטת ניהול משמעותית יותר. מדובר בתפקיד עם תנאי סף, אשר יזרימו בעלי כישרונות ניהוליים לשירות הציבורי. במקביל, נסיר חסמים במינוי גורמי מקצוע שהיו תקועים עד כה. אני מודה לשר יריב לוין על ההובלה המשותפת של ההצעה".

שר התיירות יריב לוין: "ההחלטות אותן השרה שקד ואני העברנו היום באות לחזק את המשילות ולשים סוף למצב אבסורדי בו המדיניות שנקבעת על ידי השרים אינה מתבצעת במלואה. יש בהחלטה שמירה על האיזון הדרוש בין הצורך לאפשר לשרים לעבוד עם האנשים שמחוייבים למדיניות שלהם, ובין הרצון לשמור על כך שלתפקידים בכירים יתמנו אנשים בעלי ידע וכישורים מתאימים".

באופוזיציה תקפו, כצפוי, את אישור החוק. "אין ספק כי החלטת הממשלה היא נגד המנהל התקין ושלטון החוק במדינת ישראל. כל זאת בתקופה בה השחיתות השלטונית בשיאה, ובכך מחלישה את אמון הציבור בנבחריו ומוסדות השלטון והחוק. יוזמה שכזו פותחת צוהר מסוכן, מחלישה את אמון הציבור ומחזירה אותנו לתקופה מסוכנת", אמרה ח"כ מיכל רוזין ממרצ.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) כינה את החוק: "מחטף מושחת שיעלה עשרות מיליוני שקלים למשלם המיסים. במקום פקידים מקצועיים נקבל חברי מרכז עם שיקולים פוליטיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

עוד אחד שיודע לנהל אוצר… מטיף איך ומה לעשות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture