צילום: פלאש 90

צה"ל לחמאס: הוצאת גופות מחבלים בתמורה להתקדמות בנושא השבויים

לפחות 5 מחבלים קבורים תחת הריסות המנהרה שהושמדה בצד הישראלי של הגבול. חמאס ביקש מישראל לאפשר לבצע חיפושים במקום, אך מתאם הפעולות בשטחים הבהיר: זה יתאפשר רק תמורת התקדמות בנושא גופות חללי צה"ל והנעדרים ברצועה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

4 ימים לאחר השמדת מנהרת הטרור וחיסול כמה מבכירי הג'יהאד האיסלאמי, ברצועת עזה מעריכים כי גופותיהם של 5 מחבלים מהג'יהאד האיסלאמי קבורות תחת הריסות המנהרה. הבעיה מבחינתם: מדובר על הריסות בחלק הישראלי של הגבול, מה שמונע מהם אפשרות של חיפוש במקום.

בעקבות המצב המתואר, העביר חמאס דרך הצלב האדום בקשה שישראל תאפשר לבצע חיפושים במקום. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, שוחח עם ראש משלחת הוועד הבינלאומי של הצלב האדום בישראל, ז'אק דה מאיו, והבהיר באופן נחרץ כי ישראל לא תאפשר את פעולות החיפוש – ללא התקדמות בסוגיית גופות חללי צה"ל המוחזקות ברצועה כמו גם בסוגיית האזרחים הישראלים השבויים שם.

//www.jdn.co.il/news/israel/853743

מוקדם יותר היום הפיץ ארגון הג'יהאד האיסלמי סרטון איומים חדש עם מסרים מתגרים לישראל, זאת לצד הצגה של כלי נשק חדשים ומתקדמים שהוא מחזיק ברשותו. צפו

כזכור, קצין בכיר בפיקוד הדרום העריך אמש (רביעי) כי מספר הנפגעים בהשמדת המנהרה סמוך לקיבוץ כיסופים גבוה משפורסם בצד הפלסטיני, וכי חלק מהם קבורים בקצה המנהרה, בצד הישראלי. "האירוע לא הסתיים ואנחנו בתוך המבצע", הבהיר הקצין, שחשף את "המעבדה" שנבנתה באוגדת עזה ומרכז את המידע על המנהרות היוצאות מהרצועה

לדבריו, "אנחנו עדיין בתוך האירוע. אנו נזהרים מתחושת שאננות למרות שיש פה הישג גדול. אנחנו מסתכלים על הפיוס בחשדנות כי חמאס מנסה לרקוד על כל החתונות, עם הרש"פ ונפגש גם עם איראן. הפיוס לא בהכרח מבטא טובות עבורנו אך הוא כן מבטא את הלחץ בו נמצא חמאס".

//www.jdn.co.il/breakingnews/902412

בפיקוד הדרום מעריכים כי לצד פעולות חילוץ הנעדרים שנמשכות בשטח, בג'יהאד האיסלאמי עדיין נמצאים בדילמה לגבי תקיפת התגובה, עיתויה ואופייה. לא מן הנמנע שבדומה לתקיפת טילי הנ"ט בהר דב נגד כח גבעתי על ידי חיזבאללה בינואר 2015 שבוצעה בתגובה לחיסול ג'יהאד מורניה שיוחס לישראל – ייתכן ויחלפו עוד ימים עד לפעולת התגובה. ייתכן שהתגובה תבוא בהתאם להזדמנות המבצעית הטובה מבחינתו בשטח.

בין האפשרויות שנלקחות בחשבון בצה"ל: מטח רקטות משמעותי לעבר אחד מיישובי הדרום, ירי טיל נ"ט לעבר אתר עבודות המכשול החדש או נגד כוח צה"ל שפועל ליד הגבול, או ירי צלפים סמוך גדר נגד יעדים אלה. גם פיגוע של הג'יהאד האיסלאמי ביהודה ושומרון נלקח בחשבון.

"הג'יהאד האיסלאמי חטף מכה קשה מאוד שאולי גם הגיעה לו, ובכל רגע יכול לקרות אירוע אצלנו", אומר הקצין. "זהו כישלון קשה לארגון, גם בכך שחשפנו את המנהרה ובדרך בה בחר לחלץ הלכודים. הוא יטעה גם אם יבחר לתקוף בתגובה. ייתכן שככל שיחלפו הימים מהאירוע, כך יקטן הסיכוי שהג'יהאד האיסלאמי יגיב. מי שיפעל נגדנו ישלם מחיר יקר מאוד ולמעגל ההסלמה ייכנס גם חמאס – שהוא הריבון בשטח.

"חמאס לא נקי מהאירוע הזה", המשיך הקצין, "שכן הוא איפשר את החפירה. יחד עם זאת, חמאס רוצה להמשיך ברגיעה כדי להמשיך להתעצם ולטפל בבעיות אזרחיות ברצועה. הג'יהאד האיסלאמי לא מחוייב לכללי המשחק כמו חמאס והוא יתקשה להבליג בגלל כמות ההרוגים הגדולה. אם חמאס לא ירסנו אותם, אז גם חמאס ייכנס למעגל הדמים. ידע כל חופר שיורד למנהרה – שהוא בסכנת חיים".

(בוידאו: תיעוד מרצועת עזה של השמדת המנהרה)

הגורם הבכיר גם חשף פרטים נוספים בנוגע לחשיפת המנהרה והפצצתה: "אפשרנו להם להגיע לשטחנו כדי שנוכל לטפל במנהרה". לדבריו, "באף שלב היא לא היוותה איום ליישובים. עקבנו אחריה לאורך כל הזמן ובחרנו את העיתוי מתי לפעול". הוא הוסיף, "מדובר בהישג מבצעי משמעותי. לא גילינו את המנהרה באופן אקראי. יש פה שיטה וחיבור של מערכת עם מספר יכולות. חיברנו בין כמה עולמות למערכת אחת".

הגורם הבכיר הדגיש: "פיתחנו יכולת טכנולוגית שמשלימה למכשול, אנחנו מתקרבים ליעד של הסרת האיום של המנהרות ההתקפיות". מדובר בהבשלה של יכולת שצה"ל החל לפתח לפני יותר משנה, יחד עם תעשיות ביטחוניות ומשרד הביטחון.

בנוגע ליכולת לבלום את האיום ההתקפי שנשקף מהמנהרות, הסביר הגורם: "זה לא יקרה מחר, אבל הכיוון נכון – צמצמנו פערים באופן משמעותי. יש שיפור משמעותי ביכולת שלנו לנטר את הקרקע, גם בעומקים גדולים מאוד של עשרות מטרים וגם בהיבט של יכולות לפוצץ תוואים של מנהרות בעומקים גדולים".

בשנה האחרונה פועלת באוגדת עזרה מעבדה ייחודית, אליו מביאים לניתוח את כל הנתונים, המרכיבים והמידע שנאסף מהשטח. גיאולוגים, מהנדסים, טכנולוגים, אנשי הנדסה ומומחי תוכן מכל העולמות שותפים יחד למאמץ לאיתור המנהרות: "הם אלה שמסתכלים על התמונה המלאה ויודעים להצביע על חריג בתת הקרקע ויכולים לאשר או לשלול הימצאות של מנהרה, הם צברו ניסיון רב ויכולת מרכזית", ציין הגורם.

לאחר מבצע צוק איתן, החליטו בג'יהאד כי הם מעוניינים במנהרות התקפיות, והעבירו לשם כך משאבים רבים מהתעצמות בתחומים אחרים. הקצין הבכיר העריך כי המנהרה נחפרה במשך חודשים ארוכים וחפירתה הסתיימה בשטח הישראלי במרחק של 200 מטר מעמדת צה"ל על הגבול. הג'יהאד מונה כיום למעלה מ-10,000 פעילים, מחולק לחטיבות ומפקדת ההנהגה הבכירה בראשות רמדאן שלח יושבת בדמשק. הקצין הבכיר העריך כי המנהרה הזו לא הייתה מיועדת לפעולה בטווח הזמן הקרוב אלא ליום פקודה.

//www.jdn.co.il/breakingnews/902736

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

סוף סוף מתחילים לדבר לעניין….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture