Yaakov Lederman/Flash90

"אני שווה 600 אלף שקל" – טור כואב על תופעה קשה

כמה הורים עוד יצטרכו לקבל התקפי לב בכדי שמישהו יגיע למסקנה שמשלמים כמה שיש, וזהו. מסקנה אליה הגיעו לפני שנים רבות בציבור החסידי. על תופעת הדרישות ההזויות של הבחורים בישיבות הליטאיות, בטור הכואב שלפניכם

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השורות הבאות נכתבות מתוך כאב לב גדול, אבל צריך להניח את הנושא על השולחן ולא להמשיך ולטאטא אותו מתחת לשטיח.

בקרוב אמור להתפרסם בערוץ 10 תחקיר של אמנון לוי ("אוהב" חרדים ידוע, ובעיקר בכל מה שצהוב ושמאלה….), על תופעת השידוכים במגזר החרדי כשהוא מתמקד על הדרישות הכספיות של הבחורים מהורי הכלות.

בחומרים שדלפו מן התחקיר נראה צילום של אחד הבחורים מישיבת חברון כשהוא מצהיר קבל עם ועדה: "אני שווה 600 אלף שקל".

הבחור עצמו לא מוצא היכן לטמון את עצמו מרוב בושה, וזה מובן. הוא בחור צעיר שנכשל בלשונו ולא מכיר את כללי ההתנהגות של התקשורת החילונית שבאה בכדי לחפש רכילות וכותרות. הוא היה בטוח כי הוא הולך להרביץ בהם קצת "שטייעגן", ולא חלם מה יהיו התוצאות הסופיות וכיצד הם יוציאו משפט אחד בודד שלו, ויריצו את זה כפרומו במשך שבוע שלם.

ביזנעס שימושי

אבל יש לי שאלה אחת: מדוע אותו בחור, ועוד אלפי בחורים כמותו, אין להם את הבושה לדרוש 600 אלף או אפילו 800 אלף שקל לדירה מהורי הכלה, גם כשהוא יודע שאב הכלה הוא אברך כולל ואין לו פרוטה על הנשמה – והוא מתבייש רק כשהדברים מתפרסם קבל עם ועולם.

במילים אחרות: הבחור עצמו מבין שהדרישה הזו היא חסרת כל הגיון ואין לה שום הצדקה מוסרית כפי שהיא משתקפת בכתבה, אבל כשמדובר בהצהרה לאוזני השדכן זה בסדר גמור כי ככה מקובל חברתית, כי ככה "כולם" מבקשים. למרות שכשזה משודר לעיני כל ישראל בשידור חי הוא מבין שזה לא מצטייר טוב.

וזו הזעקה הגדולה: איך הגענו למצב שבו בחורים שדרושים מאות אלפי שקלים ולעתים אף קרוב למילון שקל, מרגישים עם זה הכי בנח בעולם? איך? איך זה הפך לנורמה מקובלת בעולם הישיבות הליטאיות??.

הדרישות ההזויות בשביל "המותג"

אין מנוס מלשים את הדברים על השולחן, בציבור הליטאי זו מכה נוראית. בעוד שבציבור החסידי עשו שינוי והגיעו למסקנה כי ההורים לא חייבים לקרוס כלכלית כדי לחתן את הילדים וכל אחד נותן כמה שהוא יכול, בציבור הליטאי המצב שונה ולרעה.

החשיבה שהבחור צריך להמשיך לשבת וללמוד גם אחרי החתונה, ואילו אם הוא לא יקבל דירה הראש שלו לא היה פנוי ללימוד עומדת ביסודה של הגישה הזו. אולם האם זה מצדיק את קריסת ההורים? בנוסף הרי ברוב המקרים אב הכלה הוא אברך כולל, אז מדוע התורה שלו כבר לא נחשבת? האם התורה של החתן הצעיר עדיפה על התורה של החותן?

בשנים האחרונות שומעים יותר ויותר גדולי תורה מהצד הליטאי שטוענים שצריך להפסיק את הנוהג הזה, אבל מצד שני ישנם גורמים שונים בעולם הישיבות (מפאת כבוד התורה לא נציין כלום מעבר לכך) שמעודדים את המשך התופעה הנוראית, בעיקר כדי שהישיבה תישאר ממותגת ויוקרתית. קשה לכתוב את זה אבל זו המציאות הכואבת.

ו… כמה מרוויחה הבחורה

וישנה תופעה פסולה נוספת.

אם בעבר היו בודקים בשידוכים את מידותיה של הבחורה וכדו', כיום הבדיקה הראשונה היא האם היא עובדת וכמה היא מרוויחה לחודש. זה הנתון הראשון שמעניין את הבחורים, ורק אח"כ, אם הבחורה מרוויחה טוב לחודש, אפשר להמשיך להתקדם בבירורים.

מדובר באיוולת של ממש וראייה צרה של בחורים צעירים שעדיין לא חוו את העולם האמתי. רגע, נניח שהבחורה עובדת ומשתכרת עשרת אלפים שקל בחודש, האם זו ערובה שהיא תמשיך להרוויח כך הלאה במהלך החיים. הרי החיים הם כה מורכבים ולא פשוטים, אז מה ההתעקשות הזו לקחת רק בחורה שמרוויחה טוב.

זה יוצר אין ספור בעיות בעולם הישיבות הליטאיות, כמות הבחורות הבוגרות בציבור הליטאי הוא גבוה לאין ערוך מאשר בציבור החסידי, וזה בעיקר בגלל שתי הבעיות הללו.

חייבים לשים לדברים הללו סוף. הרי המצב הזה לא יוכל להמשיך הלאה יותר מידי שנים ותהליך ההתפכחות יתרחש מאליו, רק חבל על השנים הללו שהולכות לאיבוד ומשאירות הרבה מאד נשמות טובות זרוקות בצד הדרך.

מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
33 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

דבר אחד בטוח, הבחור הלא-חכם-במיוחד-הזה כבר לא יקבל 600 אלף…
כמה ירצו אותו עכשיו אפילו בחינם?

אוי לאזניים שכך שומעות…ה"י, בכל שבוע עוד ועוד שלדאבוננו כבר לא נמצאים איתנו בגלל הדרישות המופרזות של החתנים שלהם…
מי עתיד ליתן את הדין על כך???

לא הבנתי. איך יכול להיות כבוד התורה (בסוגריים השני שבכתבה) בתוך ביזוי התורה?

נראה כמה זמן הוא יחכה עד שהוא יקבל את הסכום

נושא כאוב מה שבטוח שאם ההורים יהיו אמיתיים עם עצמם ויתנו רק מה שהם יכולים אז גם רף הדרישות יתחיל לרדת הכל ענין של הציע וביקוש

כל בחור רשאי לדרוש כראות עיניו,
אם אב הכלה הוא אברך כולל שלא יכול להרשות לעצמו לשלם את הסכום שלא יקח אותו,
כל אחד יש לו זכות לבסס את עצמו כלכלית

חשוב חלציין שיש בזה קריאה מגדולי הדור על התופעה המגןנה הזאות וכל הבחורים שגורשים ממון הם עושים זאת על פי דעתם בלבד.

עצם זה שדורשים דרישות, זו עזות פנים וחוצפה שאין כמוה.

מי שמתחתן רק בנסיבות כלכליות מסוימות ויוותר על שידוך טוב בגלל כסף, זה מראה שהוא חסר אמונה טוטלית בקדוש ברוך הוא. הוא לא יותר מחמור נושא ספרים.
ושאין יראת שמים אין כלום.

גם בציבור הליטאי סכום של 600,000 ש"ח נחשב לדרישה גבוהה ששייכת לעשירון העליון של הישיבות . אבל האמת צריכה להאמר , הפיתרון היחיד לשמר את חשיבות לימוד התורה ושקיעות התורה כפי שקיימת בציבור הליטאי , רק יציאה מאסיבית לפריפריה תפתור את הבעיה .

זו לא הסיבה לכך שבחורות נשארות רווקות, כי אז היינו רואים גם המון בחורים רווקים, אבל כידוע יש בעיקר בחורות, והסיבה היא שמתחתנים לרוב הבחור מבוגר מהבחורה בשנה שנתיים, וכשכל מחזור צומח בכ-5% מהמחזור שלפניו, התוצאה היא שנשארות 5-10 בחרות רווקות שפשוט אין להם עם מי להתחתן. במגזר החסידי שבו הגילאים שווים פחות או יותר או אף הבחורה מבוגרת מהחתן, התופעה הפוכה. הלוואי שיתחילו להתחתן בין המגזרים ולהבין שזה עדיף על פני להישאר לבד

כמה דברים.
דבר ראשון, אותו בחור לא התבייש לומר שהוא שווה 600 אלף שקל, כי בחברון הוא עוד נקרא מסתפק במועט. הרוב שם דורשים סידור מלא בירושלים, ב"ב וכדומה.
בי"ת, בעבר אכן היה מקובל לתת דירות, רק שפעם דירה עלתה שליש מהיום, והאפשרויות הכלכליות של רוב הציבור ירדו מאוד. פעם היו סבים ודודים עובדים וכדו' שסייעו, והיום גם הסבים הם אברכים שחנוקים ממשכנתות.
גימ"ל, ההשוואה לציבור החסידי לא נכונה, כי אצלם הולכים לעבוד מיד אחרי החתונה או שנה אח"כ, וגם המצב הרוחני מידרדר בהתאם ואכמ"ל, ואצל הליטאים נשארים בכולל למשך שנים ארוכות כשהשאיפה היא שבתי בבית ה' כל ימי חיי. אז נכון שהתוצאה הזו הרסנית אבל בגלל זה לא צריך לבטל את הכוללים.
דל"ת, הפתרון האמיתי נמצא בערי הצפון והדרום, עם דגש על אזורים מתחרדים כמו עפולה, נצרת עלית וכרמיאל, שם יש דירות סבירות במחירים סבירים. הבעיה היא שבישיבות יש אף גבוה ואף ישיבה לא בונה קריות או מעודדת מגורים במקומות כאלה, כך שאברכים מרגישים שלגור בעפולה זה סוג ג'.
במקום לצעוק כל היום, תרימו על נס את האברכים המתגוררים בצפון ובדרום, תתנו להם מענקים ובונוסים, תנו להם מקומות עבודה ותחבורה מסודרת.
החותם בכאב

איפה האמונה.
ראיתי בחורים שלא דרשו והיסתדרו מצוין ולהפך.
וגלגל חוזר והם גם יצטרכו לחתן . המחרים היום בשמיים ורק מעט בחורים שווים את זה.גם אם הוא בישיבה נחשקת.בקיצור תפסיקו ליסחוט וקצת אמונה לא תזיק

שכחת להזכיר שבמשך השנים נשארו ועוד יישארו רח"ל פצועים רבים ואף מתים רבים באים לא יתעשתו שם ומהר

דבר ראשון, רק זה מה שהבחור הזה שווה בעיני עצמו, רק 600,000 ש"ח, מה? הוא עומד למכירה?
דבר שני ועכשיו ברצינות. אין כאן טענה חדשה, הכל כבר לעוס. יש בענין הזה משנה סדורה מאד בציבור הליטאי והיא מנווטת על ידי גדוליה. לא, לא ראשי הישיבות שאתם חושבים, אלא גדוליה ממש ובראשם מרן ראש הישיבה הגראי"ל ומרן שר התורה הגר"ח.
נכון, מי שלא חי כאן, לא מבין, אפילו לא מתחיל להבין. אבל אנחנו, האברכים עצמם, מבינים גם מבינים. ואני לא מדבר על הצעירים שבינינו, אלא על היותר קרובים לחתונות בנותיהם. חבל להאריך על גבי במה זו במה שלא יובן לרוב הציבור. אני יודע שזה נשמע מתנשא, אבל מה לעשות, זו המציאות.
דבר שלישי, כבר לפני 20 שנה אמרו שזה לא יתכן להמשיך כך וזה יקרוס, והענין ממשיך והמחירים רק הכפילו את עצמם.
דבר רביעי, מה אתם רוצים מהבחורים שנולדו לתוך זה? הם לא במצב של בחירה בנושא בכלל, ואל תביאו דוגמאות מכמה בודדים שונים בענין.
דבר חמישי, תכל'ס, הפתרון הוא בדמות דירות במחירים יותר נמוכים, כמו במקומות מעט מרוחקים, וגם זה לא זול היום. והשפיץ של הפתרון זה גמחי"ם ענקיים למחתנים, שלא יצרכו לשלם ריביות מטורפות על המשכנתאות ובתשלומים נוחים הנפרסים על הרבה שנים.

שום בחור לא דורש כזה סכום כשהוא רואה שיש לו כאלה הצעות בסכומים אלו הוא מעדיף
לשמוע רק להצעות היותר שוות כמו כל אחד מאיתנו שיש לו שתי אפשרויות הוא יעדיף את השווה יותר ולמעשה בחברון יש יותר אחוזים שמקבלים כאלה סכומים ולכן נוצרה הדרישה הכספית הזאת.

לפחות אתם ישרים וציינתם שהמטרה היא לתת לו מנוחת הדעת ללמוד לאחר החתונה משא"כ במקומות אחרים שם הציגו את זה בעיקר כדרישה חומרית לכל דבר ועניין

בסוף עוד כולכם הולכים לחפש חתן מחברון………………..

הכללה מטופשת, להכליל את כל הציבור החסידי ככזה "שיוצא לעבוד ישר אחרי החתונה ומדרדר", במשפחתינו יש כאלו שעמלים על לימוד התורה גם בגיל 45 ויש כאלו שיצאו לעבוד ואני מוכרח להגיד לך שגם ידידי שעובד כמשגיח כשרות היראת שמים שלו עולה בהרבה מזה של הרבה ליטאים "אברכים".

רק חבל שאין בחברון אקדח מחירים כמו בסופר ואז לא יצטרכו הבחורים לדבר

אתה נשמע כמו בלון נפוח ומתנשא ברמות מגעילות.
תתבייש לך!

אליך 'אחד שיודע':
הענין הוא שהם אכן לא! ישרים, וכי הם לא יוצאים לעבוד, הרי הם לא מקבלים דירה שלמה בירושלים, אלא 600.000 או 800.000 וא"כ עדיין צריך הלוואה ומשכנתא וכדו', ומהכולל לא מקבלים מספיק או שלא משלמים בזמן, נו אז יוצאים לעבוד לכמה שנים רק אחרי נחזור לכולל אחרי שנגמור עם המשכנתא, נו תחפש אותם אחר כך בכולל, ישבו על האינטרנט הפרוץ עם האייפונים שלהם בעסקים משך כל היום פתאום הם שוכחים שהשווער נתן להם רוב דירה בירושלים בשביל שיהיה להם "מנוחת הדעת ללמוד"
ואליך הבחור שהתראיין: אני רואה איך שלוקחים בחורים מחברון ואני גם רואה שמבטלים שם שידוכים נעבאך,
מדומיינים שכמותכם!!!

שלום רב לכל הליטאים החסידים הספרדים ובעצם לכולם
אני לא מבין מה ההיגיון של אותו בחור מטומטם [סליחה על הביטוי] אבל בא נגיד שאתה באמת שווה את הסכום שנקבת ובא נגיד שבסוף אתה גם תקבל את הסכום הזה [דבר שלא נראה הגיוני אחרי התחקיר…] הרי אתה ככל הנראה גם מתכוין בעזרת השם להקים בית בישראל ובעזרת השם גם לחתן ילדים וכידוע לך לא בוחרים מה ללדת בנים או בנות אז עכשיו תעשה חישוב קל אם אתה זה שמצדד לעיני כולם שעניין זה של לדרוש סכומי כסף גבוהים עבור שידוך מה תעשה כשהבנות המוצלחות ביותר שלך גם הן תגיענה לפרק האיש מקדש והשדכנים יתחילו לצלצל אליך ולהציע לך שידוכים תמורת סכומי כסף גדולים מה תעשה אז? גם אז תגיד שזה לגיטמי ואם כן מאיפה תיקח את הסכומים האלו [שככל הנראה אז הם כבר יגיעו לכמה מליונים עבור כל בת] אז תעשה עכשיו את החישוב מה יותר הגיוני שכל אבא יקנה לכל הבנות שלו דירות ואז זה יכול להגיע ל5-10 דירות לבן אדם אחד או שכל זוג צעיר יקנו דירה לעצמם ואז זה לא יגיע למצב שבן אדם אחד קונה יותר מדירה אחת ולסיום הייתי מציע לך להשתמש במאמר חז"ל החכם עיניו בראשו ולחשוב קצת על עוד 25-30 שנה קדימה

למה לא פורסם התגובה שלי???.

חתן זה מוצר צריכה בסיסי.להורים עדיף לבת חתן עניו שיסתכל עליה בגובה העיניים

מסכן הבחור..

רצחו אותו על לא עוול בכפו..

הבעיה היא בעיה ציבורית ולא בעיה פרטית. אם הוא בחברון ובמצב שכל חבריו דורשים, והוא לא דורש מאומה, אף אחד לא היה מסתכל עליו בשידוכים כי הוא מוזר……..!!!

תומכים בך עד הסוף!!
(רק פעם הבאה לא מדברים עם תקשורת חילונית מכוערת)

דוקס, הצדק אתך ב100 אחוז

הוא ממש בחור זול (…), בחור ממוצע בפוניבז', ולא חשוב מאיזה פלג שווה לפחות מיליון ש"ח.

יחיאל, כל מילה נכונה

כן . גם אני השתוממתי מהשחצנות של יחיאל שתגובתו החצופה פורסמה בלי שום צנזור. אצל החסידים האברכים יותר מתדרדרים מאצל הליטאים? דברי טיפשות וטמטום מהמדרגה הראשונה…אבל האתר הזה מכניס תגובה כזו ומצנזר את כל מי שנפגע מהשטות הבוטה הזו.

נו, ידעתי שאשמע מתנשא, כמו שכתבתי בפירוש.
אבל זו המציאות, אתם באמת לא מבינים. האמת היא שגם לא כל הציבור הליטאי מבין ויש מביניהם כאלו שעושים את זה רק בלית ברירה.
תמשיכו להשמיץ ולפטפט, אני מחפש כאן טענה חדשה מרעננת מעט, ולא מוצא.
על דברים כאלו נאמר 'זר לא יבין זאת'!

אני רוצה להבין.
נגיד שאני בחור בישיבה, לומד טוב ורוצה להמשיך ללמוד. אני בגיל 22 ולפי המקובל הגיע הזמן להתחתן. אני מתחיל לחשוב איך אסתדר.
אם לא תהיה לי דירה משלי, אזרוק כסף לפח על שכירות? לא נראה לי חכם. אתחייב על משכנתא של 3000 ש"ח בחודש [אולי גם זה לא מספיק, לא יודע], איך אשלם את זה? בכוללים משלמים באיזור 2000 ש"ח ובהרבה מקומות באיחורים מטורפים. על העבודה של האשה גם כן קשה לסמוך, אני יודע שהרבה נשים עובדות מקבלות בשנים הראשונות מעט מאד אם בכלל יש להן עבודה. ובעזרת ה' אני מתפלל ומקווה שיוולדו לי ילדים בזה אחר זה בלעה"ר. אז מה? מה אני אמור לעשות? תגידו אתם.
מי זה כל אלו ש'מסתדרים'??? אני מסכים לגור במקומות מרוחקים, אבל לא בצ'ילה! גם לא בשלומי או מטולה, יש גבול. גם במקומות האלו אין דירות נורמליות בפחות מ400-500 אלף ש"ח, אז תכל'ס מה אני עושה? גר באיזה חור שאינו ראוי למגורים ומכניס את עצמי לחיים קשים? אוכל מהשאריות של הלחם במאפיות ומורח גבינה שמחלקים יום אחרי שעבר התאריך? אני מאד חושש שלא אחזיק מעמד.
אם למישהו יש פתרון לבחור נבוך, אדרבה, שיכתוב.
אל תכתבו לי שגם המצב היום שההורים משלמים מליונים שאין להם הוא לא פתרון, אותי לא מעניין, אני תכל'ס רוצה לדעת מה עלי לעשות.

מה הבעיה? כל מי שחושב שטענת הבחור אינה הגיונית ולא מוסרית, ודאי שלא ירצה חתן כזה לביתו (ודאי לא במחיר כל כך גבוה). ומי שחושב שאין עם זה בעיה, זו זכותו, גם אם אחרים חושבים שזה אדיוטי.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture