צילום: הדס פרוש / פלאש 90

פיליבסטר, מרכולים, צוללות ומתנות: סיכומו של שבוע פוליטי סוער

האופוזיציה התעוררה השבוע משינה עמוקה והפתיעה עם "פיליבסטר" ארוך ומתיש, אבל בשאון הרעש התקשורתי נבלעו כמה רעשים קריטיים שלא הגיעו לאוזנינו • יוסי טיקוצ'ינסקי מסכם שבוע פוליטי סוער במיוחד ונערך לאתגרים הבאים של הקואליציה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

את רעשי הרקע הכבדים שליוו את השבוע הפוליטי החולף, יצרה האופוזיציה באמצעות צעד יוצא דופן, מלחמת התשה כפי שלא נראתה בכנסת זה זמן רב: פיליבסטר ארוך ומתיש, שנחשב לאחד הארוכים שהיו בתולדות הכנסת.

הפיליבסטר הוא אחד מכלי הנשק הבודדים העומדים לרשותה של אופוזיציה, המבקשת להכביד על הליך חקיקת חוק שאינו לרוחה אך אינה יכולה למנוע את אישורו. הפיליבסטר הוא למעשה משיכת כמה שיותר זמן על מנת להתיש את הקואליציה, זאת באמצעות נאומים ארוכים והערמת כל הקשיים האפשריים על הליך החקיקה.

השבוע זה קרה, בדיונים על חוק ההמלצות, החוק אותו מבקשת הקואליציה להעביר ואשר עורר סערה רבה מאוד בשל מטרתו, למנוע מהמשטרה לפרסם המלצות בתום חקירת נבחר ציבור. החוק נתפס מתחילה כחוק שנועד להגן על נתניהו בחקירות, אך נתניהו כבר הודיע כי הוא מחריג את עצמו מהחוק אך עם זאת, האופוזיציה הכריזה שתעשה ככל שביכולתה כדי לעכב אותו.

בהתאם לכך, הגישה האופוזיציה לא פחות מ-1,275 הסתייגויות מה שאיפשר לה על פי התקנון עשרות שעות של נאומים במליאת הכנסת. את החגיגה החלה האופוזיציה בדיוני המליאה שנפתחו ביום שני בשעה 4 אחר הצהרים, חברי האופוזיציה עלו ונאמו בכל חוק שעלה לדיון, בין היתר בחוק שעות עבודה ומנוחה בשבת שהדיון בו נמשך כמה שעות.

סמוך לשעה 3 לפנות בוקר, החל הדיון בחוק ההמלצות. ומיד אחרי שיו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם הציג את החוק ותקף בדבריו את האופוזיציה, החלו כל חברי האופוזיציה בשורת נאומים בזה אחר זה, נאומים שנמשכו ברציפות עד ליום רביעי בשעת לילה מאוחרת, אז נערכה ההצבעה.

במשך למעלה מחמישים שעות ברציפות, נמשך הדיון במליאה. המשמעות היתה כי כל עבודת הכנסת נעצרה. הוועדות בוטלו ושאר החוקים שהמתינו על סדר היום לא נדונו. רק נאומיהם המתישים של חברי האופוזיציה נשמעו. הסיטואציה סיפקה גם לא מעט רגעים משעשעים בין חברי הכנסת העייפים והמותשים, אבל הכוננות נשמרה. חברי הקואליציה הונחו שלא להתרחק מבנין הכנסת מחשש שהאופוזיציה תפסיק פתאום את הדיונים והם יידרשו להיכנס להצבעה.

מי שילם על התעלול

בתחילת הדיון, האשים יו"ר סיעת המחנה הציוני ח"כ יואל חסון את הקואליציה, בכך שהיא מתעקשת לקדם את חוק ההמלצות, מה ש"מאלץ" אותם לבצע את הפיליבסטר ובכך לעכב דיונים חשובים יותר, למשל בתקציב הנכים שאמור להיות מאושר עוד לפני תחילת השנה האזרחית.
כל נאומי חברי הכנסת, כללו דברי ביקורת חריפים על ההמלצות, ועל השחיתות השלטונית המאפיינת לטענתם את כל הצד הימני של המליאה. איש מהם לא הזכיר כי עצם הפיליבסטר עצמו הוא זה שהשליך לצידי הדרך את כל הדיונים החשובים באמת ואיש מהם גם לא טרח לציין כי המהלך הפוליטי המתיש עלה לקופת משלם המיסים הישראלי סך של לא פחות מ-1,200,000 שקלים כלומר: מחיר של דירה ממוצעת בישראל שולם ע"י האזרחים בעבור המהלך שביצעה האופוזיציה משיקולים פוליטיים נטו.

אבל לצד הרעש שיצרו ההתרחשויות הפוליטיות שהעסיקו את סדר היום הציבורי, נבלע רעש אחר, של תחקיר עיתונאי שבמצב אחר היה תופס הרבה יותר תשומת לב. הרעש הפוליטי המיותר האפיל על רעש חשוב יותר שהשמיע העיתונאי יוסי מלמן, אך זה עבר בקול ענות חלושה.
בסוף השבוע שעבר, פרסם מלמן תחקיר לפיו פרשת הצוללות מתרסקת וצוללת אל תוך עצמה. על פי הפרטים שחשף, המשטרה מתקשה לבנות תיק אמיתי נגד המעורבים המרכזיים דוד שמרון ויצחק מולכו, ואף נגד חשודים אחרים בפרשה.

התחקיר חושף, כי לא זו בלבד שנתניהו לא מעורב כלל בפרשה זו, אלא שגם נגד החשודים שהוכפשו בראש הכותרות עדיין אין את ההוכחות שיצדיקו את הגשת כתב האישום באותה חומרה בה תוארה הפרשה בתקשורת. על פי מלמן, פרשן ותיק מאוד ומוערך שאינו נמנה עם אוהדי נתניהו בלשון המעטה, המשטרה הדליפה במכוון פרטים לכאורה מתוך החקירות כדי ליצור את הרושם שהסכם עד המדינה שנחתם עם מיקי גנור יניב כתב אישום עסיסי בפרשה, שהובטחה ע"י כמה עיתונאים כאחת החמורות שידעה המדינה. בפועל, התיק מתמוסס מחוסר ראיות והמשטרה עצמה מתחרטת על הסכם עד המדינה שנחתם עם גנור.

יתרה מכך. מלמן עצמו כותב כי ככל שהתיק חלש יותר והמשטרה מתקשה לבסס אותו, כך גוברות ההדלפות המגמתיות מצידה בניסיון ליצור רושם שאכן מתבשל תיק עם תוכן. את התחקיר מסיים מלמן בסוג של התנצלות והוא כותב כי למרות שהוא מבין שהתחקיר משרת את האינטרסים של נתניהו, הוא עדיין סבור שעל נתניהו להתפטר בשל הניסיון שלו להחליש את רשויות החוק ושומרי הסף של הדמוקרטיה.

מצופפים שורות
באותה מידה, אם נסתמך על התאוריה של מלמן על המלצות המשטרה לא קשה להבין כי ההדלפות הרבות בתיק 1000 ו-2000, מעידות גם הן על הקושי בגיבוש כתב אישום חד וברור כלפי נתניהו.

אך כאמור, שום פרט מהתחקיר לא נשמע ולו ברמז בנאומים האינסופיים של האופוזיציה לאורך כל שעות הפיליבסטר. גם המפגינים שהתאספו בירושלים ובתל אביב המשיכו לנופף במסרים ישירים או עקיפים נגד "השחיתות השלטונית", קרי: נגד נתניהו ולא ממש נתנו לעובדות לבלבל אותם.

נתניהו עצמו עוסק בימים האחרונים בהידוק השורות בתוך הקואליציה מתוך רצון אולי להכין את הקרקע ואת דעת הקהל למקרה שבו המשטרה אכן תגיש המלצות כנגדו. בשל כך הוא נשא בשבוע שעבר את נאום ה"אז מה" ובמקביל פתח בסדרת פגישות עם שרים וח"כים מהקואליציה.

בנוסף, השבוע הוא גם זימן ללשכתו כמה מהרבנים הבולטים בציונות הדתית בצעד שנחשב יוצא דופן. מאחורי צעד כזה מסתתרים כמה מסרים המכוונים בעיקר כלפי בנט. נתניהו מבקש להזכיר בכך, כי הציונות הדתית לא שייכת בהכרח לבית היהודי אלא יכולה גם להיות חלק טבעי מהליכוד. נתניהו ביקש לקבל מרבני הציונות הדתית את תמיכתם בו ואת התנגדותם לכך שהשמאל מבקש להפיל את ממשלתו דרך הפגנות.

בהמשך, מתכוון נתניהו להמשיך את חיזוק השורות כדי לשמור על שלמות הקואליציה במקרה שהמשטרה אכן תגיש המלצות. כפי הנראה, כל שותפות הקואליציה לא יפרשו למרות הלחץ הציבורי האדיר שצפוי להיות מופעל כנגדן חוץ ממפלגת כולנו, אשר לגביה שורר חוסר ודאות לגבי כוונותיה בהמשך. לכחלון עצמו יש הרבה מה להפסיד אם ילך עכשיו לבחירות, מצבו בסקרים לא מזהיר, אך בכל זאת הנאמנות שלו להמשך הקואליציה אינה ברורה ויש חשש שהוא יכנע ללחצים שיופעלו עליו לפרוש אם יהיו המלצות כלפי נתניהו.

כחלון עצמו עקף את נתניהו יותר מפעם אחת, כשהציג תכניות כלכליות שגיבשה הממשלה דווקא כשנתניהו שהה בחו"ל ובכך קצר את הקרדיט רק לעצמו. חברות מפלגתו ח"כ רחל עזריה ומירב בן ארי נמנעו מלהצביע יחד עם הקואליציה בחוק ההמלצות מסיבות מצפוניות אישיות. כך שנתניהו לא ישן בשקט ומתקשה להסתמך על כחלון שיעמוד מול הלחצים ולא יפרק את הקואליציה.

רוכבים על גל ההצלחה
רעש נוסף שנשמע השבוע וצץ לו מתחת לרעש הפיליבסטר, היה התפנית המסוימת שקיבלה האופוזיציה, רעש שגרם לחוסר מנוחה גם בקואליציה. בתקופה האחרונה האופוזיציה כאילו התעוררה משנת חורף עמוקה והחלה לפעול.

במשך השנתיים ומחצה שחלפו מאז הקמת הממשלה, האופוזיציה כמעט ולא תפקדה ובוודאי שלא כאופוזיציה לוחמת. התנהלותה היתה יחסית אנמית, עד שלפני מספר שבועות במסגרת הסכמי הרוטציה של אמצע קדנציה, קיבל ח"כ יואל חסון לידיו את תפקיד יו"ר סיעת המחנה הציוני בכנסת, והוא גייס לתפקיד זה את הטמפרמנט הגבוה שלו.

תרגיל פיליבסטר כמו שהתרחש השבוע, לא היה מתרחש בשנתיים האחרונות עם הנהגת האופוזיציה הקודמת. רצף האירועים האחרונים הביא את האופוזיציה למקום רועש יותר: המתקפה התקשורתית נגד נתניהו, ההפגנות בערים הגדולות, חילופי התפקידים במחנ"צ וכעת אישור חוק ההמלצות, עוררו את האופוזיציה מתרדמתה.

גם הפיליבסטר עצמו העניק לחברי האופוזיציה אומץ שלא היה להם קודם, ומסתבר ששכרון הכוח עשה להם משהו. ביום רביעי התקיים דיון בוועדת הכספים במקביל לנאומים המשמימים במליאה, ח"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני הגיעה לדיון והחלה להקשות על התנהלותו, עד שבשלב מסוים נדמה היה שהיא מבקשת ליטול לידיה את ניהול הדיון מידי היו"ר הרב גפני, בסוג של עזות פנים שלא היתה מתרחשת עד כה.

השינוי החדש משמיע רעשי רקע המטרידים את הקואליציה, מה שמחזק יותר את הצורך לחזק את השורות בתוך הקואליציה ובתקופה הקרובה סביר להניח שיותר שרים וח"כים יוזמנו לפגישות עם ראש הממשלה והמאמץ יהיה ללכד את שורות הקואליציה כדי לשמור על יציבותה.

"מחטף השבת" שנמנע
רעש קריטי נוסף שנבלע בשאון הפיליבסטר, היה קולה של שבת קודש. בגלל העיכוב בדיונים נדחה גם הדיון בוועדת הפנים לאישור חוק המרכולים, שמטרתו למנוע את התרחבות תופעת חילולי השבת בערי הארץ. הדיון שנדחה ליום חמישי בבוקר נועד לאשר את החוק לקריאה שניה ושלישית ולהעניק כלים בידי שר הפנים לבטל כל חוק עזר עירוני המתיר פתיחת בתי עסק בשבת.

לקראת אישור החוק, ניסו השבוע כמה רשויות מקומיות לבצע מחטף ולחוקק חוק עזר עירוני המתיר פתיחת מרכולים בשבת על פי התקדים בתל אביב. הראשונה שבהן היתה גבעתיים, שם בעקבות פניית כמה חברי עירייה הוציא בית משפט צו ביניים האוסר על העירייה להמשיך ולחוקק את אותם חוקי עזר. יוזמות דומות החלו גם בראשון לציון, חולון, מודיעין ומקומות נוספים.

עם זאת, גם אם אותם חוקי עזר אכן יתקבלו, עדיין יש שהות מספיקה כדי לסכל את המהלך. החוק מעניק כבר היום לשר הפנים את הסמכות לבטל חוק עזר עירוני, אך הוא זקוק לשם כך לצידוק חוקי מוצק. כיום, שמירת שבת אינה מוגדרת בחוק כסיבה מספקת לבטל חוק עזר עירוני, אך על פי חוק המרכולים החדש יוכל השר לבטל חוק אשר פוגע בשבת קודש.

כך או כך, עד שאותן עיריות יצליחו לחוקק את חוק העזר, יסתיים הליך חקיקת חוק המרכולים ושר הפנים יוכל לבטל את החוקים החדשים שיתקבלו. באותן רשויות יודעים זאת ומשכך הצעד לקבלת חוקי העזר הינו פופוליסטי בלבד לצרכי יחסי ציבור בתקשורת.
בשבוע הקרוב ואולי גם בזה שאחריו, צפויים הרעשים ממליאת הכנסת להתגבר. שורה של חוקים חשובים ממתינים לאישור, בהם חוק ירושלים רבתי הדורש רוב של 61 ח"כים לאישורו, חוק המרכולים שצפוי גם הוא לעורר את התנגדות האופוזיציה ובהמשך גם חוק הלאום, אותו מתעקש נתניהו להעביר בקריאה ראשונה למרות ההתנגדויות הרבות והמהותיות מצד כל מפלגות הקואליציה.

על רקע הרעשים הללו תידרש הממשלה להמשיך ולפלס את דרכה, לקראת סיום חקירות נתניהו והמשמעויות שעלולות להיות לכך. הדרך לא תהיה בהכרח קלה אך היא תהיה הכרחית אם הממשלה תרצה להשיג לעצמה מעט שקט.

הטור פורסם במוסף 'יתד השבוע' מבית 'יתד נאמן'

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

העתונאי מלמן כותב את זה כדי להדליק את המשטרה להצדיק את קיומה והדלפותיה ולהוציא כתב אישום עסיסי במה שנשאר.
לא לחינם המשטרה פתאום דחתה את המסקנות בחודש וחצי. היא חייבת להכין נקמה יותר עסיסית לאור העברת חוק ההמלצות שמנטרל את רוב הכח ההזוי שלה בהנהגת המדינה ההזויה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture