פנס נואם. צילומים: דוברות הכנסת

פנס: "שגרירות ארצות הברית בירושלים תיפתח עד סוף 2019"

סגן נשיא ארה"ב בנאום נלהב במיוחד במליאת הכנסת: "לא נאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני לעולם". נתניהו: "לא היה עוד סגן נשיא עם מחוייבות כמו שלך". אדלשטיין: "בבית הזה לא תשמע את הביטוי 'יחרב ביתך'" • הדברים המלאים - בפנים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

לפני זמן קצר סיימה הכנסת את ישיבתה החגיגית לרגל בואו של סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס. נאומו של פנס היה, כמובן, גולת הכותרת של הישיבה החגיגית, והוא אכן ענה על כל הציפיות ואף מעבר לכך. "אני עומד בפני דמוקרטיה משגשגת. לכבוד הוא לי לשאת דברים בכנסת. סגן הנשיא האמריקני הראשון שהיה לו אתה זכות לעשות זאת כאן בירושלים, בירתה של ישראל", פתח פנס את נאומו.

הוא הוסיף: "בסיפור העם היהודי תמיד ראינו את סיפורה של אמריקה. סיפור של יציאת מצרים. משיעבוד לחירות. סיפור של אמונה והבטחה לתקווה. החלוצים שהגיעו לאמריקה שרו את סיפורי עם ישראל. בזמן הגלות הארוכה של עם ישראל. דרך איקוויזיציות, גירושים ופוגרומים. מחר כשאעמוד עם אשתי ביד ושם, לכבד את זכר ששת מיליון הנרצחים, נזכור את העמידה והחוזק של עמכם, בדרכם לבנות את המדינה היהודי".

בענין ירושלים אמר פנס: "הקשר היהודי לירושלים קיים עוד מלפני 3000 שנים. עוד מימי אברהם על הר המוריה. מימי דוד המלך. ירושלים בירת ישראל וככזו הודיע טראמפ להתחיל בהכנות מיידיות להעברת השגרירות מת"א לירושלים. ארה"ב תפתח את השגרירות עוד לפני סוף השנה הבאה".

בענין המו"מ המדיני הוא אמר: "תחת ממשל טראמפ ארה"ב מחויבת להסכם שלום בין ישראל והפלסטינים. הנשיא בהצהרתו אמר כי הוא תומך בשימור הסטטוס קוו בירושלים, כולל הר הבית. ואם שני הצדדים יסכימו – ארה"ב תתמוך בפתרון שתי המדינות. אנחנו דוחקים בהנהגה הפלסטינית לחזור לשולחן המו"מ. שלום יכול לקרות רק באמצעות דיאלוג. ארה"ב לעולם לא תתפשר על בטחונה של מדינת ישראל. כל הסכם שלום חייב לכלול יכולת של ישראל להגן על עצמה ובעצמה".

על המצב במזרח התיכון: "הטרור האסלאמי הקיצוני לא יודע גבולות. הוא פוגע בחיים של יהודים, נוצרים ובעיקר מוסלמים. בכל העולם. יחד עם בנות בריתנו נגייס את כל כוחנו כדי למחוק את הטרור האסלאמי הקיצוני מהעולם. לא ננוח ונשקוט עד שנמגר את דאעש ושלוחותיו. אנו נמשיך לפעול, יחד עם ישראל, נגד התומכים בטרור – כולל המשטר באיראן. רק בשנה שעברה איראן השקיעה 400 מליארד דולר בפעילות אלימה בסוריה, בלבנון – על גבולה של ישראל. הממשל הקודם בארה"ב חתם על הסכם כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני. הסכם הגרעין עם איראן הוא אסון וארה"ב לא תמשיך לאשר אותו. אם לא יהיו שינויים – ארה"ב תיסוג ממנו באופן מיידי. לא נרשה שלאיראן יהיה נשק גרעיני. יש לי מסר מהעם האמריקני לעם האיראני – אנחנו ידידים שלכם. קרוב היום שבו המשטר הרע ששולט בכם יסיר את ידו מכם, היום הזה קרוב. ואז הידידות של שני העמים שלנו תשגשג שוב".

"אנחנו נעבוד קשה כדי להגיע לעתיד הזוהר בו כל מי שקורא לארץ הזאת מולדתו יוכל לשבת תחת גפנו ותחת תאנתו. שהא-ל יברך את המקום הזה ואת ארה"ב של אמריקה", סיים פנס את דבריו.

יו"ר הכנסת, ח"כ יולי (יואל) אדלשטיין, פתח את נאומו בישיבה החגיגית לכבוד סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בברכת תודה לנשיא ארה"ב טראמפ על הכרזתו כי ירושלים הינה בירת מדינת ישראל. "אנחנו בונים היום את ירושלים המודרנית יותר מכל מדינה אחרת בעולם, ארצות-הברית היא שותפה נאמנה בפרויקט ההיסטורי הזה", ואיחל לעם האמריקאי להמשיך להיות מגדלור למדינות העולם החופשי. בהמשך נאומו התייחס אדלשטיין לדבריו החמורים של אבו-מאזן על הנשיא האמריקאי באומרו כי: "את הביטוי 'יחרב ביתך' לא תשמע בבית הזה כאן תשמע את ברכת: 'בנה ביתך!' אנו מאחלים לך ולעם האמריקאי, שתבנו את ביתכם לתלפיות, ותמשיכו להיות מגדלור לעולם החופשי". כמו כן התייחס ח"כ אדלשטיין לאיומי המנהרות שאירעו לאחרונה ואמר, "לשואפים להחריב את ביתנו נאמר: כי ידה האחת של ישראל תמשיך להרוס מנהרות תופת, וידה השנייה תמשיך לבנות בתים, ליישב ולפתח את הארץ, כולל יהודה ושומרון".

בעניין הסכסוך הישראלי פלסטיני אמר אדלשטיין: "השקר הראשון אומר שפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא המפתח להשגת השלום במזרח התיכון – הצליח לעוור מנהיגים מכל העולם מלראות את האויב האמיתי של היציבות והשגשוג האזוריים שהוא המשטר האסלמי הקיצוני באיראן.

השקר השני הוא שבסכסוך הישראלי-פלסטיני יש קביעות: לא משנה בכלל מה הסיטואציה, יש צד חלש – שתמיד צודק, וצד חזק – שתמיד אשם. מי שמשלם עשרות-מיליוני שקלים לרוצחים מתועבים, שנתפסו ונכלאו הוא אחראי להמשך העימות! מי שחופר מנהרות תופת מתחת לאדמה, במטרה להרוג, לחטוף ולפצוע – הוא מחרחר המלחמה! מי שמעוות באופן עקבי את ההיסטוריה, כמו שעשה אבו-מאזן, עבאס, רק בשבוע שעבר, מי שמסית כמדיניות ומשקר כתפיסת עולם – הוא סרבן השלום!

בסיום נאומו אמר ח"כ אדלשטיין כי מדינת ישראל לא אמרה נואש מלהשיג שלום עם שכנותיה. "השלום יצמח אם נדע לבנות גשרים יציבים, עליהם נוכל להעביר קרונות עמוסים בשיתוף-פעולה וברצון טוב".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פתח את נאומו במספר מילים באנגלית "ידידי הטוב מייק, מתאים הוא שאתה סגן הנשיא האמריקאי הראשון שידבר במליאת הכנסת בירושלים כי לא היה עוד סגן נשיא עם מחויבות גדולה כמוך למדינה עם בישראל. כמושל נלחמת על החוק המחמיר נגד ה-BDS וכסגן הנשיא עמדת כתף אל כתף לצד הנשיא לחזק את הברית עם ישראל".

לאחר מכן המשיך בעברית: אתה מדבר בשם ממשל אמריקני שהוא הראשון בממשלות העולם שהכיר בירושלים כבירת ישראלההכרה ההיסטורית הזו תזכה למקומה הראוי בין ההחלטות הבין-לאומיות המכוננות בתולדות הציונות – הצהרת בלפור שתמכה בזכותו של העם היהודי לבית לאומי בארצנו, ההחלטה של כ"ט בנובמבר 1947, השלישית כשהנשיא טרומן היה הראשון בין מנהיגי העולם להכיר בישראל וההחלטה הרביעית- התקבלה בחודש שעבר ב-6 בדצמבר 2017 שהנשיא טראמפ הפך לראשון בין מנהיגי העולם המכיר בירושלים כבירתנו הריבונית. במעמד זה ניצבת לצדו של הנשיא טראמפ במלוא מובן המילה, תמכת בהחלטתו בהתלהבות ואמונה גדולה.

ישראל היא דמוקרטיה תוססת, שלא כפרלמנטים אחרים במזה"ת, כאן אנשים חופשיים באמת להביע דעתם והם עושים זאת במרץ ובלהט אבל אני יכול לומר שבסוגיית ההכרה בירושלים כבירתנו אני מאמין שאני מדבר כמעט בשם כולנו קואליציה ואופוזיציה כשאני מוקיר תודה עמוקה של אזרחי ישראל לנשיא ולך על החלטה היסטורית שעולם לא תישכח.

ההחלטה היא נקודת ציון בולטת במערכת היחסים הקרובה בין מדינתנו. פרקי הידידות הללו החלו להיכתב הרבה לפני הקמת ישראל ולפני הקמתה של ארה"ב, הם נכתבו על ידי ראשוני המהגרים לעולם החדש, על ידי אנשי דת בולטים שקראו לשיבת עמנו לארץ המובטחת, על-ידי הנשיא השני אדאמס, ועל ידי הנשיא הדגול לינקולן, על-ידי גדול סופרי ארה"ב במאה ה-19 מרק טווין שביקר כאן לפני 150 שנה ודיבר על השיממון בהיעדר היהודים, ועל-ידי ציונים אמריקאים כמו המשוררת אמה לזרוס והשופט לואי ברנדייס. כל זה מבהיר למה אהדת העם האמריקאי למדינתנו הייתה כה עמוקה מימי הקמתה. מימי הנשיא טרומן ועד הנשיא טראמפ הברית בין ארה"ב וישראל הולכת ומתהדקת. אנחנו חולקים ערכים דמוקרטים נעלים של חופש, חירות וקדמה. אנחנו מאמינים בעתידן של חברות חופשיות ויצרניות. יש בינינו שותפות אסטרטגית עמוקה בנושאי ביטחון ושלום. אנחנו קשורים במורשת משותפת שיסודה בתנ"ך שנכתב כאן בארץ הקודש. אין זה מקרה שבארה"ב יש 11 ערים הנקראות ירושלים. ירושלים ביוטה, ירושלים בוורמונט, ירושלים במישיגן, כולם קיבלו השראה מהעיר הזוהרת על ההר ירושלים. יש לנו עבר משותף, עתיד משותף וגורל משותף. הברית הקרובה בינינו איתנה מתמיד. הקשרים הביטחוניים והכלכליים מעולם לא היו חזקים יותר. שיתוף הפעולה המודיעיני בהרבה תחומים מעולם לא היה פורה יותר והתמיכה הדיפלומטית מעולם לא הייתה חד משמעית יותר.

בשם העם בישראל אני מבקש להודות לנשיא טראמפ, לך ולשגרירה היילי על התמיכה הבלתי מסויגת בישראל באו"ם. מול השקרים והזדון אתם מתייצבים מאחורי ישראל ומאחורי האמת. בשם כולנו, תודה לכם".

 בהתייחסו לאיראן ולתהליך השלום אמר: "שתי המדינות שלנו מתמודדות יחד מול האיום החמור שנשקף לעולם החופשי ובעיניי לעולם כולו ממשטר הקנאות באיראן ומשלוחות הטרור שלו. אנו נבלום את איראן ולא ניתן לה להתחמש במשק גרעיני. זו המדיניות שלנו ושלכם. אנחנו חותרים יחד להשיג שלום אמת, שלום בר קיימא עם כל שכננו כולל הפלסטינים והשלום מתחיל בהכרה של זכותו של העם היהודי למדינת לאום כאן הארץ ישראל. ישראל תמיד הייתה מחויבת לשלום אמת ואני נכון לשתף פעולה עם הנשיא טראמפ כדי להשיגו".

את דבריו סיים באומרו כי "בעוד כמה חודשים נחגוג 70 שנה למדינת היהודים אותה הפכנו לגן פורח של דמוקרטיה, שגשג וקדמה. אנחנו שומרים על חופש דת לכולם. אני יודע שגורל הקהילות הנוצריות במזה"ת חשוב לך. הקהילה הנוצרית פורחת בישראל ובמזה"ת- רק בישראל. אנחנו מהדקים את קשרינו עם מדינות רבות בעולם כפי שבא לביטוי בביקורי בהודו אבל אין לא יהיה תחליף לברית המיוחדת עם ארה"ב ולא יהיה תחליף לארה"ב כגורם הבין-לאומי המוביל בחיפוש אחר שלום. הברית בינינו עמוקה ובלתי ניתנת לניתוק כי היא טבועה ויצוקה עמוק בלבבות עמנו. לאמריקה אין ידידה גדולה מישראל ולישראל אין ידידה גדולה מאמריקה. ביקורך הוא הזדמנות לומר לך ולמדינתך מעומק הלב מילה אחת מעומק הלב – תודה! תודה על הסיוע הביטחוני הנדיב שעוזר לנו להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, על התמיכה הכלכלית בשנים שהיינו זקוקים לה שסייעה להפוך את כלכלת ישראל לחופשית ועצמאית שהיא המנוע להפיכת ישראל למעצמה טכנולוגית עולמית, תודה על תרומתכם להעצמת כוחנו שהוא התנאי לקיומנו ולהשגת שלום עם שכנינו.

אנו מקווים שהנשיא ואתה תעצימו את ארה"ב צבאית וכלכלית כדי שאמריקה תמשיך להיות הכוח החזק בעולם לדורות הבאים. אמריקה חזקה משמעותה ישראל חזקה וכשאמריקה וישראל עומדות יחד, כוחות החירות, הקדמה והשלום ישגשגו. שאלו-הים יברך אותך ואת משפחתך, את אמריקה ואת ישראל".

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג בירך בנאומו על ההכרה האמריקאית בירושלים כבירת ישראל ואמר: "עשרות בשנים חיכינו לכך. החלטת הנשיא דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל היא מבורכת ומרגשת ועושה צדק לישראל, לעם היהודי ולירושלים. אנו מודים לנשיא טראמפ על יושרתו ואומץ ליבו במימוש הבטחתו זו".

הרצוג התמקד בדבריו בחידוש ההליך המדיני והחתירה לשלום: "הנשיא התייחס פעמים רבות לחשיבות השלום בינינו לבין שכנינו הפלסטינים. בהודעתו על ירושלים הוא הדגיש כי אין בדבריו כדי לקבוע את היקף גבולות הריבונות הישראלית בירושלים, שכן אלו יקבעו בסופו של יום בהסכם הקבע בין הישראלים לפלסטינים.
לצערי הסכם כזה אינו באופק והוא עוד חזון רחוק. אנו נמצאים באחת התקופות המורכבות והמסובכות ביותר ביחסי שני העמים. מבוי סתום חמור שיש צורך להתגבר עליו, לפתוח אותו ולנסות בכל דרך ליצור אופק מחודש של תקווה. אנו מקווים שלא תתייאשו וכי הנשיא, אתה וממשלכם תמשיכו לנסות ולפעול בכל דרך כדי להתניע תהליך מדיני מחודש בינינו לבין הפלסטינים. מיליוני בני אדם, בני כל הדתות, תלויים בכך ומצפים לכך. השלום הוא תפילה משותפת של אבות ואימהות יהודים וערבים, החיים על פני האדמה הזו ומייחלים לו".

המאמץ האמריקאי לכל אורך הדורות לנסות ולהגיע לשלום באזורנו הוא מוערך ומבורך ביותר. המאמץ הרב של הנשיא טראמפ לנסות ולהגיע להסדר הוא מוערך ומבורך מאוד. יש להניח הצעות על השולחן, יש למצוא דרכים חדשות ומקוריות, בין היתר ביחד עם מדינות חשובות באזור, כדי ליצור מחדש אופק מדיני. מדינות האזור בשלות לכך. הנשיא טראמפ שמע זאת ממנהיגי האזור בביקורו בריאד לפני כמה חודשים והגיב על כך בחיוב רב. קיימת הזדמנות נדירה לשינוי ברמה אזורית, ליצירה של קונפיגורציה חדשה לגמרי של בטחון ושלום אזורי. צריך לחלום בגדול על שיתוף פעולה אזורי שישרת את ההסדר מדיני. בדיוק לשם כך נדרשת התקדמות מדינית משמעותית ונועזת בינינו לבין הפלסטינים".

צילומים: יצחק הררי / דוברות הכנסת

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
7 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מי יודע כמה בקבוקים וסיגרים ביבי משלם לפנס על הנאום הזה
מריח כאן ריח ברור של הון-שלטון-סרחון

מישו יכול להסביר לי אחת ולתמיד – מה זה לוחות הפלסטיק השקופות ששמים בשני הצדדים של דוכן הנאומים של נשיא ארה"ב או של סגנו?
שמתם לב לזה?

זה מסך מיוחד שממנו הנואם קורא את הנאום ולא רואים מהצד השני כלום

טלפרומטר.
מיזה הוא קורא את הנאום

לוחו הזכוכית, הם טלפרומפטרים. שבהם מוקרנים הנאום שלו, כך שהוא יכול לקרוא את הנאום, תוך כדי הסתכלות על הקהל.

באיזה שפה פנס דיבר?
הוא יודע עברית?
ואם לא, איך הוא הבין את הנאומים האחרים?
ואיך הבינו אותו כל חברי הכנסת?
כולם בכנסת יודעים אנגלית?

להנהלת האתר, נא להביא את הוידאו המלא של נאום פֶּנְס. תודה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture