בתמונה: שער מחנה אושוויץ, דרום פולין. צילום: פלאש 90

ר"מ פולין באמירה מקוממת: היו גם פושעים יהודים בשואה.

ראש ממשלת פולין השווה בין הסייענים הנאצים למשתפי פעולה יהודים בשואה, במהלך כנס הביטחון במינכן, בתשובה לשאלת עיתונאי ישראלי "לא נעניש מי שיאמר שהיו פושעים פולנים כפי שהיו פושעים יהודים ופושעים רוסים ואוקראינים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש ממשלת פולין מתאוש מורביצקי השווה היום בין פולנים שסייעו לנאצים לבין משתפי פעולה יהודיים בתקופת השואה בנאום בוועידת מינכן לביטחון. מרוביצקי השיב לשאלה של העיתונאי הישראלי רונן ברגמן, שישב בקהל, על החוק הפולני שאוסר לטעון שהעם הפולני היה מעורב בפשעי הנאצים.

במהלך הכנס, ברגמן סיפר על עברה של אמו ניצולת השואה. "זה בנוגע לחוק החדש שחוקקתם שאוסר על אנשים לטעון שהיה לכם חלק ברצח בני עמי" אמר ברגמן, "אני בא מישראל. אני עיתונאי ישראלי שכותב גם עבור 'ניו יורק טיימס'. מתנצל שאהיה מעט אישי. הוריי נולדו בפולין. אמי ז"ל קיבלה אות ממשרד החינוך הפולני כשהייתה בת חמש, ואז פרצה המלחמה והם איבדו חלק גדול ממשפחותיהם משום שהשכנים הפולנים הלשינו לגסטפו שיש יהודים. אמי הצליחה להציל חלק גדול ממשפחתה כי היא שמעה ששכניה עומדים להלשין שיש יהודים בשכונה שלהם ל-SS בבוקר שלמחרת, אחרי המלחמה אמי נשבעה שלא תדבר יותר בפולנית למשך כל חייה – אף לא מילה אחת".

לאחר מכן הפנה ברגמן שאלה לעבר ראש ממשלת פולין "אם אני מבין נכון, לאחר שהחוק חוקק, אני אחשב לפושע במדינה שלכם אם אספר את הסיפור של משפחתי. מה המטרה? מה המסר שאתם מנסים להעביר לעולם? אתם גורמים לתגובה ההפוכה ורק מושכים עוד תשומת לב לזוועות הללו".

ראש ממשלת פולין השיב ואמר "חשוב להבין שלא נעניש מי שיאמר שהיו פושעים פולנים בשואה כפי שהיו פושעים יהודים ופושעים רוסים ואוקראינים בשואה, לא רק גרמנים".

עוד הסביר מרוביצקי את מטרת החוק "שגרירויות פולין נאלצו להגיב 260 פעמים רק ב-2017 לביטוי מחנות השמדה פולניים, מחנות ריכוז פולניים. גבירותיי ורבותיי, לא היו מחנות השמדה פולניים, לא היו מחנות ריכוז פולניים. היו אלו מחנות השמדה גרמניים-נאציים. העובדה שאנחנו נאלצים להסביר זאת כיום נובעת מההיסטוריה שלנו. במשך 50 שנה לאחר מלחמת העולם השנייה, 45 ליתר דיוק – לא יכולנו להגן על שמנו. לא הייתה מדינה פולנית עצמאית".

ראש הממשלה מורבייצקי סיפר על פולנים רבים ששילמו בחייהם בגלל שעזרו ליהודים. "את מי שרוצה להכיר את הכיבוש הגרמני של פולין אני מזמין לדיון במחקר היסטורי כי זה דבר שהוא מעבר לדמיון שלכם. רבים מכם ודאי שמעתם על הכפר לידיצ'ה בצ'כיה. בפולין היו לנו 800 לידיצ'ה, 800 כפרים שהושמדו על-ידי הנאצים הגרמנים. על אדמה פולנית כי לא הייתה פולין במלחמת העולם השנייה. זה היה המקום היחיד בעולם שבו כל השכנים, החקלאים שילמו בחייהם על כך שעזרו לאחים היהודים".

"איבדנו שישה מיליון אזרחים במלחמת העולם השנייה, האחוז הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה", הוסיף מורבייצקי. "יש ספר של ההיסטוריון גונאר פולסון, סופר שבדי-קנדי. הוא חקר כמה יהודים הסתתרו בוורשה וכמה משפחות סייעו להן. לפחות 30 אלף יהודים נמלטו מהגטו וקיבלו סיוע ממספר גדול פי שלושה, ארבעה או חמישה של פולנים – למרות שהסתכנו בעונש מוות לכל המשפחה".

יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי הגיב לדברי מורבייצקי ואמר כי "‏ראש ממשלת פולין הוא מכחיש שואה וכך יש להתייחס אליו. דם מיליוני היהודים זועק מתוך אדמת פולין על עיוות ההיסטוריה והבריחה מאשמה. יהודים נרצחו בשואה ופולנים לקחו חלק פעיל ברציחתם". הוא הוסיף כי "על הממשלה להיות פה למיליוני הנרצחים ולגנות את דבריו בחריפות. שתיקה כמוה כהסכמה לדברים. לא יקום ולא יהיה!".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אני מאשים: ישראל יש לה חלק בכל הגל האנטישמי הזה בפולין, משום שאיננה מפעילה מספיק את ארה"ב בעניין!

אני לא מבין על מה יצא הקצף הממשל הפולני לא היה מעורב בהריגת יהודים למרות שהיה פולנים שעזרו לגרמנים היו גם יודנרייט לצערנו ואי אפשר בגלל זה להאשים את מדינת ישראל שהיא מדינת היהודים שהיא עשתה רצח עם לכן עם כל הכאב והצער שבדבר היחידים שאחראים על השואה הם הגרמנים בסיוע של פולנים ולצערנו גם יהודים שיהיה לכולם שבוע טוב

וודאי שיש הרבה מאוד פושעים יהודים בשואה עיין ערך משפט קסטנר וכו' וכו', רבים הסיפורים על ההסכמה שבשתיקה של האירגונים הציוניים למעשי הנאצים, זה ברור שחיסול היהודים שומרי תומ"צ היה אינטרס מובהק של הציוניים והדברים מתועדים.
(מי שרוצה יכול לבדוק בויקיפדיה בערך "ישראל קסטנר" וכדו')

מה שנכון נכון.
תגובת ההוקעה של המנהיגות בישראל למשמע הדברים מוגזמת בהחלט.
היו פושעים יהודים במלוא מובן המילה, הן בגטאות והן במחנות הריכוז.
הדברים ידועים ומתועדים רבות בספריו של יחיאל קטצניק. (ביניהם מי שהוא מתאר כ-'פרוכטנבוים', ששירת באושוויץ, והכוונה לבנו של יצחק גרינבוים מראשי הסוכנות היהודית. חלאת-אדם שרצח הרבה יהודים באכזריות, במיוחד אהב להתנכל לרבנים.
לאחר השואה עלה לארץ, וכאן נקם בו אחד הפליטים והרגו. זו לא הדוגמה היחידה, לצערינו ולחרפתנו.

לצערינו היה גם בוגדים ציונים יהודים בשואה, כידוע, הוא פשוט צודק.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture