מתקן חולת. צילום: פלאש 90

נתניהו ודרעי סיכמו לפתוח מחדש באופן מיידי את מתקני המעצר למסתננים

ראש הממשלה ושר הפנים סיכמו להיערך מיד לפתיחה מחדש של מתקני המעצר למסתננים, לקדם את פסקת ההתגברות כדי לאפשר את הפעלתם, ולקדם אמצעים נוספים לפתרון המשבר. זאת לאחר שישראל לא הגיע להסכם עם מדינה שלישית

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי סיכמו הערב (שלישי) להיערך מיד לפתיחה מחדש של מתקני המעצר למסתננים, לקדם את פסקת ההתגברות כדי לאפשר את הפעלתם, ולקדם אמצעים נוספים לפתרון המשבר. החלטתם של השניים התקבלה בעקבות סירובן של המדינות השלישיות לקבל את המסתננים בתנאים שישראל דרשה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו "בעקבות סירובן של המדינות השלישיות לקבל את המסתננים בתנאים שישראל דרשה, סיכמתי עם שר הפנים אריה דרעי להיערך מייד לפתיחה מחדש של מתקני המעצר למסתננים, לקדם את פסקת ההתגברות כדי לאפשר את הפעלתם, ולקדם אמצעים נוספים לפתרון הבעיה".

יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט בירך על ההחלטה, והדגיש כי כדי לבצע את המהלך בפועל "יש להעביר את פסקת ההתגברות, ורק לאחר מכן לחוקק מחדש את החוק למניעת הסתננות ברוב הנדרש בפסקת ההתגברות". הוא הוסיף כי בעוד כשבועיים תעלה סיעתו את פסקת ההתגברות להצבעה.

מוקדם יותר הודיעה המדינה לבג"ץ כי צווי הגירוש שניתנו לנתינים זרים למדינה שלישית יבוטלו, זאת במסגרת תשובתה לעתירה בעניין מתווה הגירוש. "בשלב זה לא עומדת על הפרק אפשרות להרחיק למדינה שלישית שלא מרצון", צוין. "לפיכך, חדלה מעריכת שימועים בהתאם לנוהל ההרחקה, ובהתאם גם לא יינתנו לעת הזו החלטות נוספות בדבר הרחקה למדינה שלישית. החלטות ההרחקה שניתנו בטלות לפי חוות דעת המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ועל דעתו".

עוד צוין בתשובת המדינה כי מסתננים שתמה תקופת אשרת השהייה שניתנה להם בהתאם למועד בו נקבע שעליהם לצאת למדינה שלישית, יחודש רישיונם מדי 60 יום כפי שהיה נהוג טרם החלת נוהל ההרחקה. בנוסף נטען כי המדינה "תוסיף לפעול בנושא המסתננים, לרבות בדרך של עידוד יציאתם מרצון".

השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס לתשובת המדינה לבג"ץ בנושא המסתננים. לדבריו, "אני חוזר ומדגיש: אין טעם לפתוח מחדש את חולות מבלי לחוקק את פסקת ההתגברות ולחוקק מחדש את הסעיפים שבוטלו על ידי בג״ץ, ושגרמו למתקן חולות להוות תמריץ שיעודד יציאת מסתננים מהארץ".

"פתיחת המתקן (שיכול להכיל רק 3,000 מתוך 40,000) מבלי להחזיר את סעיפי החוק שבוטלו, רק תקים מחדש מלון למסתננים שעולה לאזרחי המדינה מאות מיליונים בשנה ולא גורם לאף מסתנן לעזוב את שטח המדינה", הוסיף ארדן.

לפני כשבוע השתחררו כל 207 מבקשי המקלט מאריתריאה ומסודן ששהו במתקן סהרונים. מתקן סהרונים לא נסגר למעשה, מפני שנשארו בו 51 מסתננים ממדינות אחרות באפריקה, שלא נכלאו שם בשל תוכנית הגירוש אלא בעילות אחרות, חלקם בשל עבירות פליליות. בחודש מרץ נמסר מתקן חולות בדרום. מדובר במתקן שהוקם ב-2013 ומאז שוכנו בו יותר מ-13 אלף מבקשי מקלט. כל מבקשי המקלט ששהו בו שוחררו.

כדי לפתוח מחדש את מתקן "חולות" יצטרכו השרים להעביר קודם כל מחדש במליאה את התיקון לחוק למניעת הסתננות, ומפני שעל פי החלטת בג"ץ אין להחזיק מבקשי מקלט במתקן לתקופה העולה על שנה – השרים יצטרכו לחוקק את פסקת ההתגברות בכדי להפוך אותו לזרז משמעותי יותר בתוכנית ה"עזיבה מרצון" של מבקשי המקלט. מתקן "חולות" נסגר מפני שלטענת דרעי היה לא אפקטיבי, בעקבות ההגבלות שבג"ץ הטיל על משך השהייה בו ותנאים נוספים שקבע.

סקר מיוחד שערך מכון רפי סמית עבור חדשות 20 מראה כי 39% אחוזים מהציבור תומכים בפסקת ההתגברות ורק 31% אחוזים מתנגדים. על פי נתוני הסקר, רוב מצביעי מפלגת 'הליכוד' תומכים בפסקת ההתגברות. ממצאי סקר דעת קהל שבוצע ב – 24 באפריל 2018 בפאנל אינטרנטי כמדגם מייצג של האוכלוסיה הבוגרת בישראל (גילאי 18 ומעלה). טעות הדגימה – 4.5%.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture